تهران - ایرنا - مدیركل تسهیلات رفاهی بنیادشهید و امور ایثارگران گفت: در حال حاضر تمام ایثارگران و خانواده های شهدا به ویژه واحدهای مسكونی آنها در برابر حوادثی همچون سیل و زلزله بیمه هستند.

محمود تبریزیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در كل كشور هركجا سیل، زلزله یا حوادث غیرمترقبه رخ دهد، طبق قرارداد با شركت بیمه، ایثارگران از پنج درصد به بالا تا خانواده شهدا و همسران جانبازان و آزادگان متوفی بیمه هستند.
وی با بیان اینكه این كمك ها به ایثارگران و خانواده های شهدا برای همه آنها بلاعوض است، اظهار داشت: به عنوان نمونه در حادثه زلزله اخیر در كرمانشاه (روز 21 آبان گذشته) تمامی خانواده های ایثارگران در این مناطق از مزایای بیمه بهره مند شدند و برای هر منزل مسكونی آنان، مبلغ 35 میلیون تومان بابت خسارت به واحدها یا اسباب و اثاثیه آنها پرداخت می شود.
تبریزیان خاطرنشان كرد: البته اگر فردی مستاجر باشد، این 35 میلیون تومان بابت جبران خسارات وسایل منزل ایثارگر داده می شود.
وی اضافه كرد: همچنین در استان ایلام نیز 164 مورد خسارات به واحدهای مسكونی ایثارگران و خانواده های شهدا خسارت وارد شده است كه به این افراد نیز مانند دیگر ایثارگران 35 میلیون تومان كمك بلاعوض داده می شود.
وی با بیان اینكه مسئولان بنیادشهید برای جبران خسارت به خانواده های شهدا و ایثارگران، از قبل تمهیداتی را اندیشیده اند، افزود: با امضای تفاهمنامه و قرارداد با یكی از شركت های بیمه در كشور، این مشكل حل شده است تا در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه بخشی از خسارات وارده به آنها جبران شود.
تبریزیان تصریح كرد: پس از برآورد میزان خسارت، طبق قرارداد بعد از 10 روز كمك بلاعوض به این افراد پرداخت می شود، البته امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده بتوانیم شاهد كاهش خسارات در مناطق مختلف كشور باشیم.
به گفته وی، در حال حاضر یك هزار و 264 واحد در استان كرمانشاه برای اعلام خسارت اعلام شده است و ممكن است آمار واحدهای مسكونی خسارت دیده پس از ارزیابی و اعلام خود ایثارگران نیز افزایش یابد.
وی درباره زلزله اخیر هجدك كرمان (روز جمعه 10 آذر رخ داد) نیز گفت: موضوع خسارت به واحدهای مسكونی ایثارگران و خانواده های شهدا در این زلزله نیز در حال بررسی و ارزیابی است و تعدادی از كارشناسان بنیادشهید برای بررسی وضعیت به این منطقه اعزام شده اند.
مدیركل تسهیلات رفاهی بنیادشهید اظهار كرد: به همین منظور تیم های ارزیاب و كارشناسی بنیادشهید در این مناطق زلزله زده مستقرند تا بتوانند با همكاری دیگر مسئولان متولی، تعداد واحدهای مسكونی خسارت دیده را شناسایی كنند.
به گزارش ایرنا؛ زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر ساعت 21 و 48 دقیقه شامگاه یكشنبه (بیست و یكم آبان ماه) استان كرمانشاه و مناطقی از عراق را لرزاند.
سازمان پزشكی قانونی كشور، آخرین آمار جانباختگان زلزله استان كرمانشاه را 505 تن اعلام كرد.
این زلزله در استان كرمانشاه حوالی ازگله در عمق 11 كیلومتری زمین روی داد.
شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود كه در بیشتر استان ها و برخی كشورهای منطقه نیز احساس شد.
براساس آخرین اطلاعات اعلام شده، تاكنون در این زمین لرزه بیش از 12 هزار نفر مصدوم شده اند و این زلزله به هفت شهرستان و یك هزار و 950 روستای استان كرمانشاه خسارت وارده كرده است.
براساس آمار بنیادشهید؛ آمار پدران شهدا 49 هزار و 572 نفر و مادران شهید نیز 106 هزار و 391 نفر هستند.
براساس جدیدترین آمار، مردم سربلند ایران اسلامی در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، 225 هزار و 570 شهید را تقدیم انقلاب كرده اند.
همچنین تعداد كل جانبازان در كشور 574 هزار و 101 نفر است كه 336 هزار و 282 نفر معادل 59 درصد جانبازان زیر 25 درصد و 237 هزار و 819 نفر معادل 41 درصد نیز جانبازان 25 درصد و بالاتر هستند.
تعداد آزادگان كشور در دوران دفاع مقدس 43 هزار و 173 نفر است.
اجتمام ** 7268 ** 1776
خبرنگار: مهناز بیرانوند ** ناشر: مریم برزآبادی
**آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej