كوالالامپور – ایرنا – وزارت امور خارجه مالزی روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام كرد كه تصمیم آمریكا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها پیامدهای ناگواری در عرصه جهانی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، ترامپ چهارشنبه شب (بعدازظهر به وقت محلی واشنگتن) در سخنانی در كاخ سفید، شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و فرمان انتقال سفارت آمریكا به بیت المقدس را امضا كرد.
رسانه های مالزی از جمله روزنامه 'استار' با انعكاس بیانیه وزارت امور خارجه مالزی نوشت: چنین تصمیمی به همه تلاش ها برای قطعنامه هایی كه در مخالفت با این مسئله انجام شده بود پایان می دهد. این امر نه تنها پیامدهای ناگواری برای امنیت و ثبات منطقه دارد، بلكه باعث افزایش حساسیت ها و مشكل تر شدن تلاش های انجام شده برای مقابله با تروریسم می شود.
مالزی تاكید كرده است كه قدس در مركز مسئله فلسطین وجود دارد و از همه اعضای سازمان ملل خواست تا هر گونه تغییری در مرزهای پیش از سال 1967 از جمله در ارتباط با قدس را مورد تایید قرار ندهند.
در این بیانیه آمده است: هر گونه تلاشی برای به رسیمت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، ایجاد و یا انتقال هر نهاد دیپلماتیكی به این شهر را نه تنها خشونت علیه جهان عرب و اسلام بلكه تجاوز به حقوق مسلمانان و مسیحیان می دانیم.
در بیانیه وزارت امور خارجه مالزی همچنین آمده است: این اقدام همچنین تجاوز به حقوق ملی مردم فلسطین از جمله حق آنها بر تعیین سرنوشت خود و در تناقض آشكار حقوق بین الملل باتوجه به قطعنامه های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه های شما 252 (1968)، 267 (1969)، 465 و 476 (1980) و همچنین قطعنامه 2334 سال 2016 است.
وزارت امور خارجه مالزی همچنین بیان كرده است كه به رسیمت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسیمت شناختن واقعیت موجود نیست؛ این یك بیان حمایت از سیاست های رژیم صهیونیستی است كه در تضاد با قوانین بین المللی بوده و تلاشی برای از بین بردن عدالت است.
مالزی با تشریح این دلایل، از آمریكا خواسته است در این تصمیم خود بازنگری كند.
**درخواست نخست وزیر مالزی برای مخالفت با تصمیم ترامپ
روزنامه 'استریت تایمز' نیز در این زمینه نوشت: 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی از همه مسلمانان جهان خواسته به طور جدی با به رسیمت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت كنند.
'نجیب تون رزاق' در سخنانی به مناسبت گردهم آیی سالیانه حزب حاكم بر این كشور در كوالالامپور گفت: من از همه مسلمانان جهان می خواهم كه صدای مخالفت خود را اعلام كنند و مشخص سازند كه ما همواره با هر نوع به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالف هستیم.
پیش از این، روز گذشته نیز 'احمد زاهد حمیدی' وزیر كشور مالزی و همچنین معاون نخست وزیر این كشور از همه اعضای سازمان همكاری اسلامی خواست در یك صدای واحد مخالفت خود را با این تصمیم اعلام دارند.
شهر قدس كه مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است، بخش جدایی ناپذیر فلسطین بوده و یكی از مهمترین اماكن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید.
به دنبال تصمیم رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این كشور از تل آویو به این مكان مقدس، درگیریها در سرزمینهای اشغالی شدت گرفته است .
كنگره آمریكا در 23 اكتبر 1995 این طرح را تصویب كرده بود، با این حال، دولت های مختلف آمریكا از آن زمان تاكنون از اجرای این مصوبه كنگره امتناع كرده بودند، اما دونالد ترامپ بر اساس وعده هایش در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، مصوبه انتقال سفارت آمریكا از تل آویو به قدس را اجرا می كند.
قدس بر اساس قطعنامه های سازمان ملل، اراضی اشغال شده محسوب می گردد. اقدام آمریكا در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر فلسطین، نقض آشكار قطعنامه های بین المللی است.
آساق**241**1599**3404**انتشار: محسن اسماعیلی