كابل- ايرنا -واكنش به تصميم ترامپ درباره «بيت المقدس»، آموزش كودكان توسط داعش در «جوزجان» ، تاكيد سرمايه گذاري به بخش بهداشت، كشته شدن فرماندار خودخوانده طالبان در«ننگرهار» و تاكيد شوراي«حراست و ثبات» به برگزاري انتخابات در زمان تعيين شده رويدادهاي مهم خبري روز پنجشنبه در افغانستان است.

** واكنش مقام هاي افغانستان در برابر تصميم ترامپ
دولت افغانستان در واكنش به تصميم «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا براي به رسميت شناختن «بيت المقدس» به عنوان پايتخت رژيم اشغالگر قدس واكنش نشان داد و تاكيد كرد كه اين عمل روند صلح در خاورميانه را با خطر جدي روبه رو مي كند.
در اطلاعيه رياست جمهوري افغانستان آمده است: افغانستان با درك نگراني عميق مردم مسلمان كشور و جهان اسلام، تشويش و نگراني عميق خود را در رابطه به رسميت شناختن بيت المقدس و انتقال سفارت آمريكا به اين شهر،نگراني خود را ابراز كرده است.
عبدالله عبدالله رئيس اجرايي دولت افغانستان نيز در همين ارتباط اعلام كرد كه كشورش هرگز بيت المقدس را به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي به رسميت نخواهد شناخت.

** 300 كودك را داعش در استان «جوزجان» آموزش مي دهد
منابع خبري افغانستان روز پنجشنبه اعلام كردند كه گروه تروريستي داعش در تلاش براي جذب كودكان به منظور استفاده از آنها در جنگ است و در حال حاضر 300 كودك را در شهرستان «درزاب» استان جوزجان تحت آموزش هاي تروريستي قرار داده است.
در اين گزارش آمده است كه اين گروه از فقر و تنگدستي خانواده ها استفاده كرده اند و با دادن مقداري پول به خانواده ها كودكان را براي حملات تروريستي استخدام و آموزش مي دهند.
در حال حاضر 80 درصد مناطق شهرستان درزاب در كنترل گروه داعش است و اين گروه پايگاه هاي آموزشي در اين شهرستان ايجاد كرده است.

** تاكيد سرمايه گذاري در بخش بهداشت افغانستان
مقام هاي وزارت بهداشت افغانستان به سرمايه داران اين كشور توصيه كرده اند كه در بخش بهداشت متمركز شوند زيرا از يك طرف براي درمان بيماران مهم است و طرف ديگر سالانه مبلغ قابل ملاحظه پول براي درمان به خارج از كشور انتقال مي يابد.
«محمد كريم خليلي» رئيس شوراي عالي صلح افغانستان نيز روز پنجشنبه در مراسم افتتاح يك بيمارستان در كابل گفت كه سالانه 300 ميليون دلار از كشور براي هزينه در درمان توسط مردم خارج مي شود و سرمايه گذاران خصوصي بازوي توانمند رفاه و سازندگي هستند و در اين بخش كه هم براي رفع نيازهاي بيماران ضروري است و از طرف ديگر درآمد زا نيز هست ؛ مي توانند سرمايه گذاري كنند.
خليلي از دولت نيز خواست كه فرصت سرمايه گذاري در اين بخش را براي سرمايه گذاران فراهم كند تا آنها بتوانند به سادگي روند كاري خود را طي كنند.

**كشته شدن فرماندار خود خوانده طالبان در «ننگرهار»
فرماندار خود خوانده گروه طالبان براي شهرستان «حصارك» كه به نام «عبدالحسين» معروف بود در عمليات ويژه نيروهاي افغان كشته شد.
«عطاالله خوگياني» سخنگوي استاندار ننگرهار روز پنجشنبه به رسانه هاي محلي افغانستان گفت كه در اين عمليات ؛ مسئول طالبان براي زندان آنها و مسئول آموزش و پرورش آنها نيز كشته شده اند.
خوگياني افزوده است كه در اين عمليات 10 تن از افراد طالبان كشته و مقداري سلاح و مهمات نيز منهدم شد و به نيروهاي افغان آسيبي نرسيده است.

** تاكيد رئيس شوراي «حراست و ثبات» به برگزاري انتخابات
«عبدالرب رسول سياف» از فرماندهان سابق جهادي افغانستان و رئيس شوراي حراست و ثبات افغانستان روز پنجشنبه بر برگزاري انتخابات در زمان تعيين شده تأكيد كرد.
وي گفت كه اگر انتخابات در زمان معين برگزار نشود و يا تقلب در آن صورت گيرد ؛ كشور با بحران خطرناكي مواجه خواهد شد.
سياف درباره نشر گزارش هايي كه از امكان تاخير در برگزاري انتخابات در زمان تعيين شده از سوي دولت منتشر مي شود نيز هشدار داد.
وي از دولت خواست كه در اين راستا گام‌هاي جدي بردارد و از كساني كه متصدي برگزاري انتخابات هستند نيز خواست در انتخابات مداخله نكنند.

** كشف يك مركز توليد مين طالبان در شهر غزني
مقامات امنيتي استان غزني از كشف يك مركز بزرگ ساخت مين هاي مغناطيسي مربوط به گروه طالبان در مركز اين استان خبر دادند.
فرمانده پليس غزني در مصاحبه با خبرنگاران گفت كه اين كارخانه ساخت مين توسط نيروهاي استخبارات پليس كشف شد.
از اين مركز 8 عدد مين مغناطيسي همراه ريموت ، ۴۸ فيوز مين،۶ مخزن مين،۵۲ چاشني مين، يك راكت انداز، يك كيلو مواد انفجاري و مقدار زيادي مهمات كشف و ضبط شده است.

** كشته شدن يك فرمانده كليدي طالبان در هرات
در اثر انفجار مين دست‌ساز گروه طالبان در شهرستان «شيندند» استان هرات دست كم شش تن از مخالفان مسلح دولت افغانستان كشته و زخمي شدند.
جيلاني فرهاد، سخنگوي استاندار هرات مي‌گويد: اين رويداد روز گذشته در منطقه «ده امان» اين شهرستان رخ داده ‌است.

** آموزش افسران زن ارتش افغانستان از سوي هندي ها
سخنگوي وزارت دفاع افغانستان اعلام كرد كه براي نخستين بار ارتش هند گروهي از افسران زن ارتش ملي افغانستان را آموزش مي دهد.
دولت وزيري گفت كه قرار است اين زنان در دانشكده آموزشي «چناي» هند آموزش تخصصي خواهند ديد .
در مجموع ۳۵ نظامي زن افغان براي سه هفته در هند آموزش زبان انگليسي و آموزش هاي عمومي نظامي خواهند ديد.
هند در گذشته حدود چهار هزار نظامي مرد افغان را آموزش داده است.
بنا به گزارش نظاميان امريكايي حدود ۴۵۰۰ زن افغان در بخش هاي امنيتي افغانستان حضور دارند كه ۱۲۰۰ زن در ارتش و ۱۰۰ زن در نيروي هوايي اين كشور هستند.

**موضعگيري گروه طالبان نسبت به اقدام ترامپ درباره قدس
امروز منابع خبري افغانستان به نقل از گروه طالبان خبر دادند كه اين گروه نسبت به اقدام تحريك آميز آمريكا در مورد انتقال سفارتش به بيت المقدس موضع گرفته است .
طالبان به رسميت شناختن بيت المقدس را به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي از سوي آمريكا سند دشمني آشكار اين كشور با جهان اسلام برشمرده است.
اين گزارش به نقل از سخنگوي طالبان اعلام كرد كه به رسميت شناختن نخستين قبله مسلمانان جهان به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي توسط ترامپ اقدامي از پيش محكوم است.
شبد**آساق*291*1104*1010
انتشار:حسن معظمي