كابل- ایرنا - هم صدا با جهان اسلام در افغانستان نیز نسبت به اقدام روز گذشته ترامپ رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر انتقال سفارت كشورش به بیت المقدس و اعلام پذیرش این شهر به عنوان مركز رژیم صهیونیستی واكنش های اعتراضی شكل گرفته و رو به افزایش است.

به گزارش ایرنا، دولت جمهوری اسلامی افغانستان روز پنجشنبه با صدور اطلاعیه ای بیان كرد كه با درك نگرانی عمیق مردم مسلمان كشور و جهان اسلام، تشویش و نگرانی عمیق خود را در رابطه به رسمیت شناختن بیت المقدس و انتقال سفارت آمریكا به این شهر، قبلاً از مجاری دیپلماتیك به رهبری آن كشور ابراز كرده است.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: تصمیم اتخاذ شده باعث جریحه‌دار شدن احساسات تمام مسلمانان جهان گردیده و روند طرح صلح در خاورمیانه را به مخاطره می اندازد، از این جهت هر اقدام یك جانبه در این خصوص بدون اشتراك فلسطین و راه حل دولت مستقل، به نتیجۀ مثبت و راه حل دایمی منتج نمی‌گردد.
این اطلاعیه مطبوعاتی افزوده است؛ حكومت وحدت ملی و مردم مسلمان این سرزمین با سایر مسلمانان جهان خواهان تأمین حقوق حقۀ مردم فلسطین برای داشتن یك دولت مستقل است.
دولت افغانستان اعلام كرده است كه بیت المقدس به عنوان اولین قبلۀ مسلمانان جهان كه برای سایر ادیان نیز دارای اهمیت است، باید موقعیت آن بر اساس قوانین بین‌المللی، مصوبات سازمان ملل ‌متحد و خواست میلیون ها مسلمان جهان تثبیت گردد.
در ادامه آمده است كه همانطور كه دیده می‌شود در ارتباط با این موضوع خوشبختانه اجماع جهانی وجود دارد و در باره بیت المقدس نمی توان یك جانبه تصمیم گرفت و باید در چارچوب عمومی صلح به حل دایمی منتج شود.
حكومت وحدت ملی برای تحقق صلح دایمی و عادلانه در فلسطین در همكاری با جهان اسلام و جامعۀ جهانی در قالب سازمان همكاری كشورهای اسلامی و ملل‌ متحد از این طرح به صورت مداوم حمایت می‌كند.
همچنین رهبر شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان نیز در واكنش به این اقدام تحریك آمیز آمریكا اعلام كرد كه با سایر مسلمانان برای حمایت از بیت المقدس به عنوان سرزمین فلسطین ایستاده ایم.
صبغت الله مجددی از حكومت و جریان‌های سیاسی خواست كه در تصمیم‌گیری‌ها خود منفعت‌های ملی را در نظر بگیرند.
وی امروز در یك نشست خبری در كابل وحدت ملی را یك 'اصل' و داشتن موضع سیاسی را «حق» هر حزب خواند و گفت كه حكومت و جریان‌های سیاسی با موضع‌گیری‌هایشان نباید به وحدت ملی آسیب برسانند.
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حكومت وحدت ملی افغانستان نیز امروز در یك نشست خبری در كابل گفت كه افغانستان هیچگاه بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت نمی‌شناسد و همواره از حقوق ملت فلسطین حمایت خواهد كرد.
از دیگر واكنش های منعكس شده درافغانستان پیرامون حركت تنش زای آمریكا در مورد بیت المقدس اعلام موضع برخی از علمای افغانستان بود.
علمای شركت كننده افغانستان در كنفرانس وحدت اسلامی كه در تهران حضور داشتند، طی نشستی در اعتراض به تصمیم ترامپ درباره به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریكا به این شهر مخالفت خود را اعلام داشتند.
در همین ارتباط آیت الله ساجدی تصمیم دولت آمریكا را توهین به همه مسلمانان و اعلام دشمنی آشكار با اسلام است و مسلمانان با حفظ وحدت كلمه باید با اتخاذ تصمیمی واحد و فوری بر علیه این توطئه ایستادگی كنند.
حامد كرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان نیز تصمیم ترامپ را مبنی بر انتقال سفارت كشورش به بیت المقدس محكوم كرد و آن را به زیان صلح و ثبات منطقه دانست.
عبدالرب ‌رسول سیاف رهبر حزب دعوت اسلامی افغانستان نیز امروز در همایش هوادارانش انتقال سفارت آمریكا به بیت المقدس را یك اشتباه بزرگ خواند و گفت: حتی ملت آمریكا هم موافق تصمیم ترامپ در مورد به رسمیت شناختن بیت المقدس نیست.
فضل هادی مسلم یار رئیس مجلس سنای افغانستان نیز از ترامپ خواست تا در مورد انتقال سفارت آمریكا به بیت المقدس تجدید نظر كند و گفت كه این كار ترامپ اقدامی علیه تمام كشورهای اسلامی است.
به گزارش ایرنا، شهر قدس كه مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفك فلسطین بوده و یكی از مهمترین اماكن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریكا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشكار قطعنامه های بین المللی است.
شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاكید كرد كه «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینكه طرف ها در مذاكرات بر سر آن به توافق برسند». شبد**آساق * 1104*1379
انتشار دهنده: هادی افتخاری