تهران- ایرنا- عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب با بیان اینكه اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی یك شوك بزرگ بود برای كشورهای عربی– اسلامی كه در غفلت و رویا بسر می بردند، افزود: ملت های مسلمان در صف مقاومت و در كنار ملت فلسطین برای دفاع از مقدسات خود خواهند ایستاد.

عطوان در تحلیل خود كه روز جمعه در روزنامه فرامنطقه ای 'رای الیوم' چاپ لندن منتشر شد ، نوشت كه ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دستمزد خوبی به همپیمانان عرب خود بخصوص در حاشیه خلیج فارس داد و تیر خلاص را به سرهای آنها خالی كرد، كشورهایی كه در تلاش برای عادی سازی روابط با این رژیم بودند.
** یهودی سازی قدس اشغالی، شوك بزرگ برای كشورهای عربی- اسلامی
این تحلیلگر می نویسد: آمریكا در زمان دونالد ترامپ قصد دارد اولین دولتی در جهان باشد كه قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد. اما دولت آمریكا و رئیس نژادپرست آن شوكی را كه امت ها عربی و اسلامی برای بازیافتن هوشیاری و بیداری از سستی و رخوتی كه در آن به سر می بردند، لازم داشتند، به آنها وارد كرد.
ترامپ پایتخت اسرائیل را از تل آویو به قدس اشغالی انتقال داد و تیر خلاص را نه فقط به عملیات متزورانه صلح بلكه بر سر حكام عرب همپیمان خود بخصوص مصر و عربستان شلیك كرد. دو كشوری كه در جهت هدف ترامپ به او كمك رساندند و در هیمن راستا خیلی دیرتر و ضعیف تر از همه كشورها به این مساله واكنش نشان دادند.
رئیس جمهوری آمریكا هیچ گاه از میان كشورهای عربی همپیمان نخواسته است بلكه خدمت گذاران و فرمانبرانی می خواهد كه با زورگویی و قلدری با آنها رفتار كند.
وی پس از اینكه 550 میلیارد دلار پس از اولین نشست با آنها در ریاض كه 460 میلیارد آن را از عربستان به تنهایی دوشید و نیز قراردهای تسلیحاتی پس از آن كه با قطر، امارات و بحرین داشت ، به خوبی مزد آنها را كف دستشان گذاشت و قدس اشغالی را بعنوان پایتخت اسرائیل اعلام كرد.
وی می افزاید: ترامپ نقاب ها را كنار زد و چهره كریه همپیمانان عرب خود را اشكار ساخت و آتش جنگ مذهبی را روشن كرد كه آمریكا و همپیمان اسرائیلی آن هیزم این جنگ خواهند بود چرا كه دیگر زمانه هیمنه نفت و درآمدهای نفتی بر تصمیم گیری های رسمی عرب ها نفس های آخر خود را می كشد.
عطوان در ادامه گفت: باید از ترامپ تشكر كنیم اگر چه مستحق قدردانی و تشكر نیست اما او فتیله بیداری عربی و اسلامی را بدون اینكه خود بخواهد روشن كرد. بیداریی كه ترتیب اوضاع منطقه را بار دیگر براساس پایه های و اصول جدید تحت عنوان مقاومت پی ریزی خواهد كرد.
اما ترامپ از سوی دیگر انگیزه كافی برای افراط گرایی و تندوروی را نیز فراهم كرد. رئیس جمهوری امریكا و همپیمانان آن باید منتظر ظهور گره های تندروتر و خطرناكتری باشند كه انگیزه كافی برای انتقامجویی به آنها داده اند.
**موضعگیری خفت بار تشكیلات خودگردان فلسطین در برابر اقدام ترامپ
وی در ادامه مطلب خود تصریح كرد: درحالی كه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از غزه محصور در واكنش به تصمیم دونالد ترامپ رئیس برای یهودی سازی شهر قدس اعلام شروع انتفاضه می كند و فراخوان عمومی برای تظاهرات روز خشم می دهد، محمود عباس رئیس تشكیلات خودگردان واكنش خود را به سخنانی خجالت آمور و تمسخر آمیز خلاصه كرده و اعلام می كند كه در واكنش به تصمیم ترامپ به سازمان های بین المللی مراجعه خواهد كرد و به مشورت با دوستان پیش از اتخاذ هر تصمیمی، خواهد پرداخت گویا او اصلا رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین نیست.
وی با بیان اینكه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرصتی طلایی برای محمود عباس و تشكیلات خودگردان است تا خود را از اشتباهات پیمان اسلو و هماهنگی های ننگین امنیتی با این رژیم و 23 سال مذاكرات خجالت بار تطهیر دهند افزود: عباس این را نكرده و نخواهد كرد و موضع گیری های خود را كه بسیار تاسف بار و تراژدیك است اعلام كرد و بسیار دردناك است كه در اطراف او كسانی هستند كه این موضع گیری ها را برای او توجیه و آنها را مطلوب جلوه می دهند.

** ملت مسلمان به دفاع از مقدسات خود به پا خواهند خواست
عطوان در ادامه نوشت: ما چندان به نشست شورای امنیت كه قرار است روز جمعه در واكنش به اهانت آمریكا تشكیل جلسه دهد، امیدی نداریم بلكه به ساحت مساجد در 56 كشور عربی و اسلامی كه نماز جمعه را به عرصه ای برای بیان خشم و غضب و سردادن شعارهایی ضد آمریكایی و اسرائیلی و دعوت به انتقام تبدیل خواهند كرد، امید داریم.
برخی صداهای خفه شده ای در كشورهای عربی وجود دارند كه عادی سازی روابط با اسرائیل را در سردارند و این رژیم را همپیمان موثقی برای خود می دادند. این صداها فرهنگ تسلیم شدن و سرسپردگی را انتشار می دهند و در ارزش تظاهرات خشم شك دارند، همانطور به نتایج انتفاضه ها شك داشتند.
وی افزود: به آنها یادآوری می كنیم كه این موج های خشم بودند كه انتفاضه اول سنگ را شعله ور كردند و انتفاضه مسلحانه دوم را و باعث شكست اسرائیل در سه مرتبه حمله آن به نوار غزه در كمتر از سه سال شدند و باعث خوار و خفیف شدن اسرائیل در جنوب لبنان شده و باعث شدند تا از جنوب لبنان سرشكسته یكبار در سال 2000 عقب نشینی كند و بار دیگر در سال 2006 در جریان جنگ 33 روزه دماغش به خاك مالیده شد.
رئیس جمهوری آمریكا هرگز نمی توانست چنین اشتباه و حماقتی را مرتكب شود اگر عراق امروز قوی بود و سوریه گرفتار توطئه های هفت ساله نبود و لیبی در حالت آشوب و گسست به سر نمی برد و مصر یك تكه نان خود را از قارون های عصر جدید عربی گدایی نمی كرد و الجزایر زخم هایش ترمیم یافته و یمن مورد تجاوز ظالمانه قرار نمی گرفت.
عطوان تصریح كرد: پروژه آمریكا برای نابودساختن دولت های مركزی عربی تحت عنوان دمكراسی و حقوق بشر و تمركز قدرت برای اسرائیل در منطقه، ما را به این نقطه از خواری رسانده و اخرین آن نیز معامله ترامپ و مقدمه سازی برای یك معامله بزرگ برای برپایی دولت فلسطینی در سینای مصر و حضور نتانیاهو به شكل رسمی در اتحادیه عرب جدید است.
وی افزود: همیشه روی مردم كشورهای عربی و اسلامی و نه نظام های حاكم بر آنها حساب بازكرده ایم و به آنها یقین داریم و هیچ وقت شعارهای دورغین و گمراه كننده ما را نفریفته است.
این تحلیلگر اظهار داشت: به مردم فلسطین اطمینان داریم كه همان هایی هستند كه به مقاومت در ساحات مسجدالاقصی درحالی كه كفن های شهادت برتن پوشیده بودند ادامه دادند و نتانیاهو را مجبور كردند كه درهای الكترونیكی را از مسجدالاقصی جمع كند. همین مردم شارون را مجبور كردند كه از نوار غزه فرار كند و همین مردم فلسطین كسانی هستند كه قافله شهدا را در دفاع از كرامت امت اسلامی و شرف و عقیده آن در طول صد سال با جهاد و مبارزه تقدیم كردند.
اطمینان داریم كه ملت های عرب و نه حكام و حكومت های آن با انقلاب خشم و غضب حقیقی خود همه آنچه در طول هفت سال گذشته بر سر كشورها شان آمده را جبران خواهند كرد و در كنار سنگر مقاومت خواهند ایستاد.
قدس همیشه پایتخت همه فلسطین است و همانطور كه مبارزان در جنوب آفریقا و زیمبابوه و الجزایر با قدرت خود به استعمارگری پایان دادند ، فلسطینیان نیز با حمایت برادران عرب و مسلمان خود پیروز خواهند شد.
شبك**خاورم**9366**1392**انتشار: ابوالفضل بابایی
مترجم:صغری رحیمی