كوالالامپور- ایرنا – اقدام آمریكا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نه تنها با مخالفت رسمی برخی دولت ها در جنوب شرق آسیا روبه رو شد بلكه ده هاهزار تن از مردم این كشورها نیز روزجمعه در تظاهرات گسترده ای انزجار خود را نسبت به این تصمیم اعلام كردند.

** اندونزی
دراندونزی پس از آنكه دولت این كشور در یك اعلام موضع رسمی با تصمیم ترامپ در مورد بیت المقدس مخالفت كرد روز گذشته (جمعه ) نیز هزاران تن از مردم این كشور باشركت در یك تظاهرات گسترده درمقابل سفارت آمریكا نارضایتی خود را در این زمینه نشان دادند.
دراین تظاهرات مردم اندونزی با سردادن شعارهای ضد آمریكایی و سوزاندن آدمك ترامپ در مقابل سفارت آمریكا در جاكارتا خشم و انزجار خود را از تصمیم جدید آمریكا در مورد قدس شریف به معرض دید جهانیان گذاشتند.
اكثر این معترضان كه لباس سفید واحد با گردن آویز چفیه فلسطین پوشیده بودند با حمل پرچم های فلسطین، شعارهای الله اكبر را در مقابل سفارت آمریكا در جاكارتا كه فعالیت های خود را متوقف كرده بود، سردادند.
اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین كشور مسلمان جهان در سال های اخیر شاهد تظاهرات عمومی متعددی در حمایت از مردم فلسطین بوده است.
به گزارش منابع رسانه ای ،جوكو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی نیز روز گذشته از ایالات متحده خواست تا در تصمیم خود درمورد بیت المقدس تجدید نظر كند و به وزیر امور خارجه خود دستور داد تا سفیر ایالات متحده را برای توضیح در این زمینه احضار كند.
**مالزی
دولت مالزی نیز با تصمیم آمریكا در مورد قدس شریف مخالفت كرد .
علاوه برآن هزاران تن از مردم مالزی نیز روز گذشته پس از اقامه نماز جمعه با شركت در یك تظاهرات گسترده به سوی سفارت آمریكا در كوالالامپور اعتراض خود را به اقدام اخیر 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها نشان دادند.
در این اعتراض های كه از 'تابونگ حاجی' ساختمان حج مالزی، محل برگزاری نماز جمعه در كوالالامپور، آغاز شد، ده ها هزار تن با شعارهای ضد آمریكایی و شعارهای حمایت از قدس و مردم فلسطین به سوی سفارت آمریكا حركت كردند.
حركت اعتراضی امروز مردم مالزی را می توان نمونه ای بی سابقه از تجمعات اعتراض آمیز این كشور علیه آمریكا دانست كه بنابه گفته برخی فعالان تشكل های مدنی حدود 12 تا 15 هزار تن در آن شركت كردند.
سفارت آمریكا نیز عصر دیروز در كوالالامپور تعطیل بود وبه همین دلیل تشكل های مدنی مالزی و همچنین احزاب سیاسی این كشور مجبور شدند، یادداشت اعتراض آمیز خود را پیش از ظهر به مقامات سفارت آمریكا تحویل دهند.
این معترضان دست كم دو یادداشت اعتراض آمیز را كه یكی متعلق به ائتلاف امید مالزی و دیگر به تشكل های مدنی این كشور تعلق داشت به مقامات این سفارت ارائه كردند.
معترضان در مالزی با شعارهای 'الله اكبر'، 'قدس را آزاد كنید'، 'شرم بر ترامپ'، 'زنده باد فلسطین' و 'پاینده باد قدس' و همچنین با دست نوشته هایی با محتوای آزادی فلسطین و قدس و محكوم كردن حمایت های آمریكا از رژیم صهیونیستی، خشم خود را به واشنگتن نشان دادند. پاره كردن تصاویر ترامپ و به آتش كشیدن آدمك وی نیز از دیگر حركت های نمادین معترضان مالزیایی در روزگذشته بود.
**سنگاپور
وزارت امور خارجه سنگاپور نیز در این زمینه با صدور بیانیه ای اعلام كرد: وضعیت قدس یك مسئله پیچیده است و هر اقدام نسنجیده در مورد این شهر سبب افزایش مشكلات فلسطینیان می شود.
وزارت امور خارجه سنگاپوردر این بیانیه تاكید كرد كه وضعیت قدس یك 'مسئله پیچیده و حساس با یك تاریخ طولانی' است.
براساس این بیانیه هر اقدام یك جانبه و نسنجیده برای تغییر وضعیت قدس پیشرفت صلح در خاورمیانه را با مانع روبه رو كرده و باعث افزایش مشكلات فلسطینیان می شود.
وزارت امور خارجه سنگاپورهمچنین تاكید كرده است كه وضعیت آینده قدس باید از طریق مذاكرات مستقیم بین دو طرف مشخص شود.
سنگاپور دراین بیانیه 'حمایت طولانی مدت و پایدار' خود از راه حل صلح و ثبات در منطقه مورد تاكید قرارداد.
اقدام آمریكا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشكار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است.
قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد.
شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاكید كرد كه «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینكه طرف ها در مذاكرات بر سر آن به توافق برسند».
كنگره آمریكا در 23 اكتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریكا به قدس را تصویب كرد اما دولت های مختلف آمریكا از آن زمان تاكنون از اجرای این مصوبه كنگره امتناع كرده اند اما دونالد ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریكا وعده داده بود كه این مصوبه را اجرا كند.
با وجود مخالفت های گسترده جهانی و منطقه ای، رئیس جمهوری آمریكا روز چهارشنبه تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این كشور از تل آویو به قدس اعلام كرد.
آساق** 1599*شبس* 1488 *مریم شفیعی * انتشار دهنده: بهمن بامداد**