بندرعباس - ايرنا - معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هرمزگان گفت: براي نجات بخشي قلعه خان بستك و حفاظت آن در برابر باد و باران 300 ميليون ريال در هفته گذشته هزينه شد.

اشكان مختاري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين اداره كل با توجه به آسيب هاي جدي بنا در سال گذشته و براي حفاظت اثر از آسيب هاي بيشتر اقدام به ايجاد سازه هاي فلزي و سايه بان بر روي قسمت اتاق آئينه قلعه خان بستك كرده است.
اين قلعه در سال 92 بر اثر زمين لرزه پنج و نيم ريشتري دچار آسيب شد كه بخشي از آن كه در مالكيت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است مرمت شد.
بخش ديگري از بنا در مالكيت فرد حقيقي است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هرمزگان براي قلعه خان بستك كه در سال 92 بر اثر زمين لرزه پنج و نيم ريشتري دچار آسيب شده و نياز به مرمت دارد، چه اقدام مرمتي انجام داده و مي دهد، گفت: اقدام كنوني موقتي است و مرمت اضطراري بنا پس از دريافت تخصيص هاي لازم انجام مي شود.
وي اضافه كرد: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با تخصيص اعتبار به هرمزگان براي انجام اقدام هاي مرمتي موافقت كرده ولي هنوز آن را به استان ابلاغ نكرده است.
معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هرمزگان يادآور شد: در مرحله ابتدايي بايد سه ميليارد ريال براي مرمت بنا هزينه شود و براي حفظ كل بنا نياز به افزون بر 10 ميليارد ريال سرمايه است.
بناي خشت و گلي قلعه خان بستك متعلق به دوره قاجار است كه به شماره 6110 در سال 1381 در فهرست آثار ملي ثبت شد.
به گفته كارشناس ارشد باستان شناسي و مشاور مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هرمزگان، اين بنا داراي اتاق آئينه اي شاخصي به سبك اتاق هاي آئينه بناهاي تاريخي دوران قاجاريه شيراز است.
عباس نوروزي ابراز داشت: اين قلعه كه در شهر بستك واقع شده متعلق به دوره قاجاريه و محل استقرار خان و حاكم بستك بوده است.
مردم بستك به زبان لارستاني با گويش بستكي سخن مي ‌گويند كه از دسته زبان هاي پارسي جنوب غربي ايران است.
شهرستان بستك از شمال به لارستان، از جنوب به شهرستان پارسيان ( گاوبندي) و شهرستان بندرلنگه، از مغرب به شهرستان لامرد و از سمت مشرق به شهرستان بندرعباس محدود مي شود.
3219/7408
خبرنگار: عزت الله معمارباشي ** انتشار دهنده: محمد جهانگيريان

* آگاهي از آخرين اخبار استان در كانال تلگرام ايرنا هرمزگان
* لينك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ايميل: irna.hormozgan@yahoo.com