دزفول - ايرنا - مدير دفتر پژوهش هاي كاربردي سازمان آب و برق خوزستان گفت:دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول با 19 درصد،بيشترين سهم قراردادهاي اين سازمان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ايرنا مهرداد حيدري روز شنبه در آئين افتتاح نمايشگاه هفته پژوهش و فناوري شمال خوزستان در محل دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول افزود:در سازمان آب و برق خوزستان استان به 6ناحيه علمي مركزي،شمال،شمال غرب،شمال شرق،جنوب غرب و جنوب شرق تقسيم شده است كه شهرهاي دزفول،شوش و انديمشك در ناحيه شمالغرب واقع شده اند.
وي افزود:پارسال قراردادهاي خوبي بين دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول و سازمان آب و برق خوزستان بسته شد كه نشانه ظرفيت و توانايي اين دانشگاه است و اگر زيرساخت ها فراهم شود وضعيت بهتر از اين خواهد شد.
وي به بررسي حوزه فعاليت انجمن ها و موسسه هاي پژوهشي ديگر كشورها پرداخت و ادامه داد:در كشورهاي ديگر انجمن هاي مختلف نقش مهمي در پيشرفت و توسعه علمي جامعه دارند ولي در كشور ما زياد به اين موضوع توجه نمي شود و انجمن ها حرفه اي نيستند.
حيدري گفت:در كشور براي انجمن هاي علمي جايگاه قابل قبولي قائل نيستيم و اين موضوع در استان خوزستان بيشتر نمود دارد و بخش خصوصي در كشور ما كمرنگ است كه بايد در اين خصوص سياست گذاري شود.
وي اظهار كرد:انجمني كه بطور قانوني از ظرفيت هاي مالي استفاده كند در خوزستان وجود ندارد اين درحالي است كه در كشورهاي انگليس،آلمان،ژاپن،كره جنوبي وتركيه بالاي 60 درصد حمايت از طريق بخش خصوصي صورت مي گيرد كه اميدواريم تا سال آينده با بخش خصوصي در كشور ما نيز ارتباط بهتري برقرار شود.
مدير دفتر پژوهش هاي كاربردي سازمان آب و برق خوزستان با بيالن اينكه خوزستان تعداد پژهشكده كمي دارد و حتي تعداد پژوهشكده هاي استان خوزستان از استان سيستان و بلوچستان نيز كمتر است گفت:در حوزه آب و برق خوزستان در زمينه هدر رفت آب در تاسيسات آبرساني و آبياري،مصرف غيربهينه آب در بخش كشاورزي،كمبود مهارت و تخصص نيروي انساني و مشكلات مربوط به نوع و ميزان كشت ،تحقيق پمپ ها و الكتروپمپ ها مشكلات زيادي وجود دارد ولي در 50 سال گذشته توجهي به ظرفيت سازي و توانمند سازي در اين زمينه نشده است.
حيدري ادامه داد:بايد انجمني با كمك بخش خصوصي در استان خوزستان ايجاد شود تا ظرفيت ها و مشكلات موجود را بررسي و تحويل دهد .
وي اظهار كر:پارسال پژوهشكده دانشگاه چمران اهواز با 10 پروژه و قراردادي افزون بر 2 ميليارد و 620 ميليون ريال راه اندازي شد كه در بخش هاي مختلف هر كدام براي نخستين بار روي كار آمدند ضمن اينكه پژوهشكده آب و انرژي دانشگاه خاتم الانبياء بهبهان نيز مجوز اوليه را دريافت كرده و در مرحله بعدي است كه آمادگي راه اندازي پژوهشكده در دانشگاه جندي شاپور دزفول را نيز داريم.
وي افزود:پارسال 12 پروژه با حدود پنج ميليارد ريال اعتبار با دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول بسته شد كه مديريت اين 12پروژه نياز به راه اندازي يك موسسه دارد تا بتوانيم تعامل بهتري با هم داشته و هم محقق و هم صنعتگر راضي باشند.
حيدري ضمن اعلام آمادگي سازمان آب و برق خوزستان براي هرگونه تعامل و همكاري با دانشگاه جندي شاپور دزفول جهت راه اندازي پژوهشكده در اين دانشگاه گفت:پارسال جشنواره رباتيك در استان خوزستان با حضور 36 تيم استاني و 57 تيم برون استاني برگزار شد كه امسال نيز اين جشنواره در بهمن ماه برگزار مي شود و در نظر داريم امسال مسابقات را به 6 مسابقه افزايش دهيم .
امام جمعه دزفول نيز در اين آئين ضمن تقدير از ميزباني 6 ساله دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول در برپايي نمايشگاه هفته پژوهش گفت:در كليه عرصه هاي علمي،فرهنگي، اقتصادي ، كشاورزي ، صنعتي ،خدمات و سياسي بايد پژوهش مطرح شود تا نتيجه بخش تر باشد.
حجت الاسلام سيدمحمدعلي قاضي دزفولي افزود:نظام آموزشي بايد پژوهش محور باشد كه نياز به برنامه دارد و براي اين امر بايد آشنايي كامل با مباني اين كار داشته باشيم .
وي به نقش پژوهش در تصميم گيري كلان كشور تاكيد كردو گفت: برخي كشورها مطابق با نيازهاي خود از پژوهش استفاده مي كنند و روي نخبگان و پژوهشگران حساب ويژه اي باز مي كنند .
حبيب اله عباسي مدير نمايشگاه هفته پژوهش و فناوري شمال خوزستان نيز گفت:در اين نمايشگاه كه در50 غرفه برپا شده و دستاوردهاي پژوهشي شهرهاي شوش،دزفول و انديمشك به نمايش گذاشته شده است .
وي افزود:در سال گذشته 16 ميليارد ريال قرارداد دانشگاه جندي شاپور دزفول با بخش صنعت بسته شد كه عمده ترين اين قراردادها با صندوق حمايت از پژوهشگران و صنعتگران كشور وابسته به معاونت علوم فناوري رياست جمهوري،سازمان آب و برق خوزستان،سد كرخه ،سد دز،شركت بهره برداري از شبكه آبياري شمال خوزستان ،برق منطقه اي خوزستان،شركت باريج و برق منطقه اي باختر در خارج از استان منعقد شده است.
وي افزود:علاوه بر دانشگاه هاي اين سه شهر و مراكز فني و حرفه اي شهرهاي شوش و دزفول،دانشگاه فرهنگيان ،پايگاه ميراث فرهنگي جهاني چغازنبيل ،حدود 13 غرفه نيز به انجمن هاي علمي دانشجويي اختصاص داده شده است .
نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري شمال خوزستان تا 23 آذرماه در دانشگاه جندي شاپور دزفول برپا مي باشد.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه