قم- ايرنا- مديركل راه و شهرسازي استان قم گفت: سه قطعه از محور قم - جعفريه، دو بانده شده و آخرين قطعه اين طرح با پيشرفت فيزيكي 60 درصد تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.

حسن صبوري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: طرح دو بانده شدن محور قم - جعفريه به طول 29.5 كيلومتر در چهار قطعه تعريف شده و تاكنون 245ميليارد ريال براي سه قطعه آن به طول 25.5 كيلومتر هزينه شده است.
وي اضافه كرد: قطعه چهارم به طول چهار كيلومتر حدفاصل شهر جعفريه تا انتهاي حوزه استحفاظي استان قم است كه 60 ميليارد ريال اعتبار براي آن در نظر گرفته شده است.
وي بيان كرد: قطعه نخست اين طرح از پل راه آهن تا سه راهي قلعه سنگي به طول 10.5 كيلومتر با هزينه 110 ميليارد ريال در فروردين سال گذشته راه اندازي شد.
صبوري افزود: قطعه دوم اين محور از سه راهي قلعه سنگي تا ايستگاه فشار شكن شهيد مهدوي به طول هشت كيلومتر با هزينه اي بالغ بر 70 ميليارد ريال، در مهرماه امسال به بهره برداري رسيد.
وي ادامه داد: قطعه سوم نيز از ايستگاه فشار شكن شهيد مهدوي تا پل طغرود به طول هفت كيلومتر تعريف شده است كه با هزينه 65 ميليارد ريال در مهرماه امسال تكميل شد.
وي، ورودي به شهر قم از استان هاي غربي و شمال غربي كشور و كريدور ارتباطي ورودي آزادراه قزوين - زنجان و گرمسار و بهره مندي دامداران بزرگ منطقه با توجه به قرار گرفتن 2 مجتمع بزرگ دام در محور قم - جعفريه را از مزاياي اجراي طرح دو بانده كردن محور قم - جعفريه عنوان كرد.
مديركل راه و شهرسازي قم، بهره مندي كشاورزان بيش از 15 روستا در اين منطقه براي آمد و شد امن تر به شهر قم را از ديگر مزاياي اجراي اين طرح برشمرد.
قم محور مواصلاتي 17 استان كشور است؛ در اين استان 209 كيلومتر آزادراه، 191 كيلومتر بزرگراه، 178 كيلومتر راه اصلي و 155 كيلومتر راه فرعي وجود دارد و كل راه هاي شرياني استان 609 كيلومتر مي باشد.
استان قم داراي هشت راه مواصلاتي اصلي و چهار راه فرعي است كه از جمله آن ها مي توان به آزادراه قم - تهران، جاده قديم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه، جاده قديم قم - كاشان، آزادراه قم - كاشان، آزادراه قم - گرمسار و بزرگراه قم - سلفچگان - اراك اشاره كرد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سميه حيدري** انتشار: رضا عليمحمدي