تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به اعلام پیروزی نهایی عراق بر گروه تروریستی داعش از سوی «حیدر العبادی» نخست وزیر این كشور، به حضور نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) در عراق پرداخت و نوشت كه این نیروها به متحد جنجال برانگیز دولت مركزی در عرصه سیاسی تبدیل شده است.

در گزارش روز یكشنبه خبرگزاری «فرانس پرس» آمده است: نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) به نیروی پشتیبانی مهمی برای نیروهای عراقی در رویارویی با گروه تروریستی داعش تبدیل شدند و اكنون ارتش این كشور دیگر بی نیاز از آن نیست. این در حالی است كه الحشد الشعبی، متحدی جنجال برانگیز درعرصه سیاسی و دیپلماسی عراق نیز به شمار می رود.
نیروهای الحشد الشعبی كه در تابستان سال 2014 میلادی شكل گرفتند، در مقابله با داعش كه بخش گسترده ای از كشور را اشغال كرده بود، نقش چشمگیر ایفا كرد. در آن زمان، تروریست ها، حدود یك سوم كشور را اشغال كرده و خود را به نزدیك بغداد رسانده بودند.
نیروهای عراقی پس از سال ها جنگ و مقاومت با گروه تروریستی داعش، سرانجام موفق به شكست این گروه شدند و حیدرالعبادی نخست‌ وزیر عراق روز شنبه (18 آذر) پیروزی نهایی عراق بر داعش را اعلام كرد.

** اعلام جهاد
پس از آنكه آیت الله «علی سیستانی» عالی ترین مرجع شیعیان عراق، مردم این كشور را به جهاد فرا خواند، هزاران نفر او را لبیّك گفتند و برای جلوگیری از پیشروی داعشی ها و توقف حملات آنها وارد میدان شدند و پس از آن، توانستند بخش اعظمی از خاك عراق را باز پس بگیرند.

** بسیج مردمی
نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) متشكل از گروه های مسلحی است كه برخی از آنها پیش از حمله داعش نیز در عراق حضور داشتند كه بارزترین آنها گردان های «حزب الله» و «عصائب اهل الحق» است. چند گروه دیگر نیز به تدریج با شكل گرفتن الحشد، به وجود آمد. نیروهای جنگجوی عشایر عراق نیز گروهی به اسم «الحشد العشایر» برای مبارزه با داعش تشكیل دادند.

**محبوبیت الحشد الشعبی
نیروهای الحشد الشعبی از محبوبیت مردمی گسترده و حمایت طرف های شیعه عراق برخوردار است و آنها را نیروهای ملی می دانند كه با تندروها در حال مبارزه هستند.
تعداد نیروهای الحشد، طبق اعلام پارلمان عراق به 110 هزار تن می رسد. اما كارشناسان تعداد آنها را بین 60 تا 140 هزار تن ارزیابی كرده اند.
سطح مهارت و تمرینات نظامی گروه های موجود در الحشد الشعبی متفاوت است و به طور طبیعی هر گروه نقش خاص خود را ایفا می كند.
گردان های «حزب الله»، گردان «امام علی»، «بدر» و «عصائب اهل حق» به طور كلی در حملات تهاجمی علیه تروریست ها شركت می كنند.

**الحشد الشعبی نهادی قانونی
پارلمان عراق در نوامبر 2016 میلادی، قانونی تصویب كرد كه بر اساس آن، نیروهای الحشد الشعبی تحت فرمان مستقیم «حیدر العبادی» فرمانده كل نیروهای مسلح قرار بگیرند.
طبق این قانون، تشكیلات الحشد الشعبی، یك نهاد قانونی به شمار می رود كه به عنوان قدرتی حمایتگر در كنار نیروهای امنیتی عراق، حقوق و وظایفی دارند. این تشكیلات مجاز است كه هویت و خصوصیات خاص خود را مادامی كه تهدیدی برای امنیت ملی كشور نباشد، داشته باشد. در این قانون آمده است كه الحشد، نهادی رسمی جزو نهادهای قانونی عراق است كه اجازه فعالیت به گروه های مسلح خارج از چارچوب كشور و قانون را نمی دهد.
خاورم**9329** 1064 مترجم: ندا بهبودی*