تهران - ايرنا - نشريه تايم در مقاله اي نوشت: رابرت مولر دادستاني كه به دقت و درستكاري معروف است، در مورد اطرافيان دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا تحقيق مي كند.

در اين مقاله به قلم ماسيمو كالابرسي آمده است: وزارت دادگستري آمريكا 17 ماه مي (27 ارديبهشت ماه) به رابرت مولر ماموريت داد تا در مورد تلاش هاي دولت روسيه براي اعمال نفوذ در انتخابات رياست جمهوري 2016 آمريكا تحقيق كند؛ پرده از همكاري بين مسكو و اعضاي ستاد انتخاباتي ترامپ بردارد؛ و هر گونه جرمي را كه در اين پروسه به وقوع پيوسته است، مورد پيگيري قرار دهد.
از زماني كه مولر اين مسئوليت را برعهده گرفت، اين بازپرس ويژه، كشور آمريكا را تحت نفوذ خود در آورده است. مولر با برخورداري از بودجه اي مستقل، حمايت دو حزب آمريكايي و تيمي از دادستان ها و پليس هاي كهنه كار اين كشور، خبرساز شده است.
جزئيات مربوط به تحقيق در مورد پرونده روسيه از سوي وكلاي مدافع و دستياران ترامپ به رسانه ها درز كرده است. همچنين بخشي از مدارك موجود از طريق تحقيقات جداگانه اي در كنگره در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
رئيس جمهوري آمريكا كه مشخص نيست شخصا هدف اين تحقيقات باشد، رسما از كوره در رفته زيرا اولين سال رياست جمهوري اش با احتمال تحقيق در مورد اطرافيان وي از سوي دادستاني مقتدر تباه شده است.
اما تنش موجود زماني شدت يافت كه بازپرس ويژه تحقيق در مورد مداخله روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريكا را با ارائه پرونده مدنظر خود آغاز كرد.
مولر 30 اكتبر (8 آبان)، پل مانافورت رئيس سابق ستاد انتخابات ترامپ و معاون مانافورت را به پولشويي و جرايم ديگر متهم كرد و از سوي يك مشاور عادي ستاد انتخاباتي رئيس جمهوري قول همكاري گرفت. يك ماه بعد، مايكل فلين مشاور امنيت ملي سابق ترامپ به دروغگويي به اف بي آي اقرار كرد و سوگند خورد هر آنچه را در مورد تماس هاي خود و سايرين با مسكو مي داند، در اختيار مولر قرار دهد.
در سراسر آمريكا، تعداد اندكي با شهرت و تجربه انجام وظيفه گره گشايي از عمليات نفوذ روسيه از يكي از غيرسازمان يافته ترين كارزارهاي انتخاباتي، برخوردار هستند. پس از اخراج جيمز كومي مدير سابق اف بي آي از سوي ترامپ، زماني كه رابرت مولر عهده دار تحقيقات در مورد پرونده مداخله روسيه شد، نفس راحتي در واشنگتن شنيده شد. دمكرات ها و جمهوريخواهان، اين تفنگدار دريايي سابق و عالي رتبه آمريكايي را مورد تقدير و تمجيد قرار دادند.
مولر از سال 1968 تا 1969 در ويتنام خدمت كرد؛ وي در نبرد زخمي شد و مدال ستاره برنز، مدال شجاعت پرپل هارت (قلب ارغواني) و دو مدال قدرداني نيروي دريايي آمريكا را از آن خود كرد.
مولر مدرك تحصيل در علم حقوق را از دانشگاه ويرجينيا اخذ كرد و به دفتر وكالتي آمريكا در سانفرانسيسكو پيوست. جرج بوش پسر رئيس جمهوري پيشين آمريكا، مولر را به واشنگتن بازگرداند تا فرد شماره دو در دادگستري باشد و وي هفت روز قبل از يازدهم سپتامبر 2001 به عنوان مدير اف بي آي سوگند ياد كرد.
تلاش هاي مولر در سراسر دوره اعتبار حرفه اي اش به عنوان بازپرس ويژه، بي مشكل نبوده است. يكي از وكلاي مدافع ترامپ چند ماه پيش اعلام كرد كه رئيس جمهوري ممكن است مولر را اخراج كند، زيرا برخي گفتند كه تحقيقات از حكم و اختيارات اوليه فراتر رفته است. ترامپ در همان زمان برخي از اعضاي تيم مولر به تعصب متهم كرد. همچنين شوراي سردبيري روزنامه وال استريت ژورنال خواستار استعفاي مولر شد.
مولر يك جمهوريخواه آمريكايي است و بسياري در حزب جمهوريخواه آمريكا وي را به خاطر سال ها خدماتش مورد تكريم قرار مي دهند. دو سناتور جمهوريخواه طرح قانوني را براي محافظت از بازپرس ويژه از اخراج شدن پيشنهاد كرده اند.
در همين حال، شدت اين تحقيقات ممكن است روابط ترامپ با جف سشنز دادستان كل آمريكا را تضعيف كند؛ فردي كه تصميم اش مبني بر كنار كشيدن از تحقيقات در مورد روسيه، زمينه انتخاب مولر را فراهم كرد.
جامعه اطلاعاتي آمريكا نتيجه گرفته و همچنان معتقد است كه هدف اصلي عمليات روسيه، تضعيف اعتقاد به دمكراسي آمريكا در داخل و خارج از اين كشور بوده است. مولر، پاسخ آمريكا به اين چالش است، تجسم ايده اي كه حكومت قانون، مهمترين مساله است حتي زماني كه با فرآيندهاي دمكراتيك و مقتدرترين مقام هاي دولتي اين كشور سر و كار پيدا مي كند.
تايم در پايان اين مقاله آورد: هيچ كس نمي داند بازپرس ويژه چه چيزي را كشف خواهد كرد، خواه تحقيقات وي فراتر از سلسله مراتب قدرت رود يا رو به تحليل گذارد. اما آنچه رابرت مولر قبلا روشن كرده، اين است كه آمريكا به رغم چند دستگي اش، كشوري است كه با قانون اداره مي شود.
شبد**9109*9122*مترجم: نيره مجيدي راد*انتشار دهنده: مهدي نعمتي