تهران- ايرنا- رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي با بيان اينكه نتايج تحقيقات نبايد در قفسه بماند، گفت: توصيه ها و يافته هاي پژوهشي آنگونه نباشد كه مديران آنها را پس بزنند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ايرنا، حجت‌الاسلام والمسلمين محي الدين بهرام محمديان روز دوشنبه در آئين تجليل از برگزيدگان پژوهش در آموزش و پرورش افزود: لازمه ارتقاي پژوهش، بالا بردن سطح كيفي تحقيقات براي حل مسائل و مشكلات مختلف است.
وي بيان داشت: پژوهشگران بايد نيازهاي فوري، ميان مدت و بلند مدت در موضوعات مختلف را شناسايي كرده و نسبت به پژوهش در آنها اهتمام داشته باشند.
معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: البته پس از اتمام پژوهش بايد نظارت دقيقي صورت گرفته و كاربست طرح هاي پژوهشي پيگيري شود و در اين ميان بهره گيري از فناوري در پژوهش نيز حائز اهميت است.
محمديان با تاكيد بر اينكه پژوهش يك امر لازم در كشور به ويژه آموزش و پرورش است، يادآور شد: اين دستگاه با دارا بودن حدود يك ميليون نيرو و 13 ميليون دانش آموز اثرگذاري آني و آتي در مليت سازي، دولت سازي و نظام سازي دارد.
وي ادامه داد: امروز اگر توقع از آموزش و پرورش در حوزه هايي چون بهداشت و درمان، اقتصاد مقاومتي، امنيت ملي، كاهش آسيب هاي اجتماعي بالا رفته نشان مي دهد كه اين دستگاه به صورت آني نيز اثرگذار است.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي افزود: لازمه تحقق اين موضوعات پژوهش و برنامه ريزي دقيق است و بدون پژوهش نمي توان اراده اي را محقق كرد.
محمديان تربيت نسل آينده پژوهشگر را از ديگر موارد حائز اهميت در آموزش و پرورش برشمرد و يادآور شد: در سال هاي اخير علاوه بر كتاب هاي تفكر و پژوهش در پايه ششم، تفكر و سبك زندگي در دوره متوسطه اول و تفكر و سواد رسانه‌اي در دوره متوسطه دوم، برنامه درسي با رويكردهاي پژوهشي تعقيب مي شود.
وي اظهار كرد: البته بايد توجه داشت كه كار آموزش و پرورش كند و زمان بر است و اثرات خوب يا بد هر كاري بعد از گذشت يك نسل نمايان مي شود.
معاون وزير آموزش و پرورش به تصويب زيرنظام تحقيق و ارزشيابي، تدوين آئين نامه پژوهش، اولويت هاي پژوهشي و طرح حمايت از پايان نامه ها در ترويج فرهنگ پژوهش در سال گذشته اشاره كرد و افزود: به نظر مي‌رسد بحث پژوهش عمومي در برنامه ريزي هاي آموزش و پرورش بايد جدي گرفته شود.
محمديان اظهار داشت: گاه بر حسب ضرورت در برخي كارها تعجيل مي شود كه پيوست فرهنگي ندارند از اين رو بايد علاوه بر ظرفيت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از ظرفيت دانشگاه ها نيز استفاده شود.
آئين تجليل از برگزيدگان پژوهش در آموزش و پرورش با شعار پژوهش، فناوري، تحول بنيادين همزمان با هفته پژوهش اكنون در مدرسه دارالفنون در حال برگزاري است.
فراهنگ **1883 **1055
خبرنگار : مريم جلوداران**انتشار: زينب كارگر