به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ايرنا، حجتالاسلام والمسلمين محي الدين بهرام محمديان روز دوشنبه در آئين تجليل از برگزيدگان پژوهش در آموزش و پرورش افزود: لازمه ارتقاي پژوهش، بالا بردن سطح كيفي تحقيقات براي حل مسائل و مشكلات مختلف است.
وي بيان داشت: پژوهشگران بايد نيازهاي فوري، ميان مدت و بلند مدت در موضوعات مختلف را شناسايي كرده و نسبت به پژوهش در آنها اهتمام داشته باشند.
معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: البته پس از اتمام پژوهش بايد نظارت دقيقي صورت گرفته و كاربست طرح هاي پژوهشي پيگيري شود و در اين ميان بهره گيري از فناوري در پژوهش نيز حائز اهميت است.
محمديان با تاكيد بر اينكه پژوهش يك امر لازم در كشور به ويژه آموزش و پرورش است، يادآور شد: اين دستگاه با دارا بودن حدود يك ميليون نيرو و 13 ميليون دانش آموز اثرگذاري آني و آتي در مليت سازي، دولت سازي و نظام سازي دارد.
وي ادامه داد: امروز اگر توقع از آموزش و پرورش در حوزه هايي چون بهداشت و درمان، اقتصاد مقاومتي، امنيت ملي، كاهش آسيب هاي اجتماعي بالا رفته نشان مي دهد كه اين دستگاه به صورت آني نيز اثرگذار است.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي افزود: لازمه تحقق اين موضوعات پژوهش و برنامه ريزي دقيق است و بدون پژوهش نمي توان اراده اي را محقق كرد.
محمديان تربيت نسل آينده پژوهشگر را از ديگر موارد حائز اهميت در آموزش و پرورش برشمرد و يادآور شد: در سال هاي اخير علاوه بر كتاب هاي تفكر و پژوهش در پايه ششم، تفكر و سبك زندگي در دوره متوسطه اول و تفكر و سواد رسانهاي در دوره متوسطه دوم، برنامه درسي با رويكردهاي پژوهشي تعقيب مي شود.
وي اظهار كرد: البته بايد توجه داشت كه كار آموزش و پرورش كند و زمان بر است و اثرات خوب يا بد هر كاري بعد از گذشت يك نسل نمايان مي شود.
معاون وزير آموزش و پرورش به تصويب زيرنظام تحقيق و ارزشيابي، تدوين آئين نامه پژوهش، اولويت هاي پژوهشي و طرح حمايت از پايان نامه ها در ترويج فرهنگ پژوهش در سال گذشته اشاره كرد و افزود: به نظر ميرسد بحث پژوهش عمومي در برنامه ريزي هاي آموزش و پرورش بايد جدي گرفته شود.
محمديان اظهار داشت: گاه بر حسب ضرورت در برخي كارها تعجيل مي شود كه پيوست فرهنگي ندارند از اين رو بايد علاوه بر ظرفيت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از ظرفيت دانشگاه ها نيز استفاده شود.
آئين تجليل از برگزيدگان پژوهش در آموزش و پرورش با شعار پژوهش، فناوري، تحول بنيادين همزمان با هفته پژوهش اكنون در مدرسه دارالفنون در حال برگزاري است.
فراهنگ **1883 **1055
خبرنگار : مريم جلوداران**انتشار: زينب كارگر
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
تهران- ايرنا- رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي با بيان اينكه نتايج تحقيقات نبايد در قفسه بماند، گفت: توصيه ها و يافته هاي پژوهشي آنگونه نباشد كه مديران آنها را پس بزنند.