قم- ايرنا- مدير موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: در اين موزه بيش از 6 هزار قلم شي در بخش هاي مختلف از جمله قرآن هاي خطي، سكه، كاشي، اسكناس، نقاشي، نگارگري، مدال هاي قهرمانان و ورزشكاران و فرش نگهداري مي شود.

حجت الاسلام اسماعيل محمدي كرمانشاهي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: موزه آستان مقدس در سال 1314 شمسي افتتاح شد و به دليل نگهداري اشياء زياد و نفيس، يكي از موزه هاي كم نظير در دنيا محسوب مي شود.
وي با بيان اين كه بخشي از آثار اين موزه مربوط به دوران ماقبل تاريخ و قبل از اسلام است، اضافه كرد: موزه آستان حضرت معصومه(س) يكي از نخستين و غني ترين موزه هاي ايران محسوب مي شود و در بخش هاي مختلف داراي اشياء كم نظير و منحصربه فرد مي باشد.
وي ادامه داد: يكي از عجايب فرش هاي دنيا فرشي است كه در مقبره شاه عباس دوم قرار داشته كه در موزه حضرت نگهداري مي شود و سنگ هاي مربوط به شاهان قاجار از جمله سنگ قبر فتحعلي شاه و محمدشاه نيز كه هر كدام از نظر قدمت و ارزش اهميت زيادي دارد، به اين موزه منتقل شده است.
محمدي كرمانشاهي خاطرنشان كرد: با توجه به اهتمامي كه شاهان دوران صفويه و قاجار به قم و حرم حضرت معصومه(س) داشتند، آثار و اشياء گران قيمتي از آن دوران در موزه نگهداري مي شود.
وي بيان كرد: قرآن هايي از اواخر قرن دوم تا دوران معاصر به خط كوفي و نفيس در اين موزه موجود است كه قرآن منصوب به امام رضا(ع) و قرآن منصوب به امام حسن عسكري(ع)، 2 قرآن شاخص اين موزه مي باشد.
وي ادامه داد: موزه آستان حضرت معصومه(س) از حيث قرآن هاي تاريخي، بزرگ و كوچك بسيار غني است و قرآني به وزن 120 كيلوگرم و همچنين قرآني به وزن چند گرم جزو گنجينه هاي گرانبهاي اين موزه است.
به گفته مدير موزه حرم حضرت معصومه(س)، يك قلم سفال مربوط به دوران ماقبل تاريخ، قديمي ترين شيء اين موزه است.
وي با اشاره به اين كه موزه حرم داراي يك هزار متر مساحت، 2 طبقه و سه تالار است، گفت: براي عرضه تمام اشياء موزه به مكان بزرگ تري نياز است و تعداد زيادي از اشياء متعلق به موزه به دليل كمبود مكان در انبارها نگهداري مي شود.
وي با اشاره به اهتمام مسئولان آستان حضرت معصومه(س) براي ساخت موزه جديد، افزود: ساخت موزه نياز به بودجه ملي دارد و اميدواريم مسئولان عالي كشور موزه اي شايسته حرم حضرت معصومه(س) احداث نمايند تا اشيا به طور مناسب در آن محل به نمايش گذاشته شود.
محمدي كاشاني ادامه داد: موزه حرم حضرت معصومه(س) در سالروز ورود آن حضرت به قم در 21 آذرماه مصادف با 23 ربيع الاول براي بازديد عموم رايگان است و علاقه مندان مي توانند از ساعت هشت صبح تا 17 براي بازديد به اين مكان مراجعه نمايند.
موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ميدان آستانه، جنب مدرسه فيضيه و نزديكي درب ورودي حرم كريمه اهل بيت(ع) قرار دارد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سميه حيدري ** انتشار: رضا عليمحمدي