تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند با بیان اینكه راه اندازی سكوی معاملاتی ایران و هند بر اقتصاد كشور تاثیرات مثبتی خواهد داشت، گفت: با اجرای این طرح مشتریان توانمند هند شناسایی شده و با آنها به طور مستقیم معامله می كنیم كه در این صورت واسطه های غیر ضروری حذف شده و معاملات شفاف خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بورس كالای ایران و «بورس ملی كالایی و مشتقه هند»، در اوایل مهرماه امسال، تفاهمنامه ایران برای ایجاد سكوی مشترك معاملاتی امضا كردند كه بر اساس آن، زیرساختهای لازم برای معاملات كالایی 2 كشور در حال انجام است.
قرار است بر اساس این تفاهمنامه، معاملات مشترك برای صادرات قیر انجام شود و به تدریج به سایر كالاها تسری یابد.
از طریق این سكوی معاملاتی، بازرگانان دو كشور می توانند وضعیت سفارش های ارایه شده و قیمت ها را رصد كنند.
ابراهیم جمیلی رئیس اتاق بازارگانی ایران و هند در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا هدف از راه اندازی سكوی معاملاتی ایران و هند را شفاف سازی معاملات و پیدا كردن مشتریان جدید و انجام معاملات در یك چهارچوب قانونی دانست.
وی خاطر نشان كرد: انجام معاملات در قالب بورس كالا باعث شفاف شدن معاملات و حذف واسطه های غیر ضروری می شود.
ابراهیم جمیلی مزایای راه اندازی سكوی معاملاتی ایران و هند را مورد توجه قرار داد و گفت: همكاری بورس كالای ایران و هند و راه اندازی سكوی معاملاتی برای فروشندگان و تولید كنندگان و نیز برای خریداران مزیت های زیادی به همراه داشته و محصولات را از واسطه گری نجات می دهد.
وی افزود: صادرات برخی محصولات مانند پتروشیمی و قیر به هند از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و اعتبار كالای صادراتی كشور را زیر سوال می برد و باعث كاهش شفافیت معاملات می شود این در حالی است كه با انجام معاملات در بورس كالا معاملات شفاف و استاندارد شده و اعتبار كالای ایرانی حفظ می شود.
جمیلی با بیان اینكه هند كشوری است كه در 10 سال آینده جزو اقتصادهای برتر دنیا خواهد بود و ارتباط 2 بورس می تواند برای 2 كشور مزیت های بسیاری داشته باشد، خاطرنشان كرد: در سال های گذشته از سوی سازمان بورس اوراق بهادار و بورس كالا تلاش هایی صورت گرفت تا بتوانیم شركت ها را در سطح بین الملل مطرح كنیم.
وی با بیان این كه مطرح كردن شركت ها در سطح بین الملل باعث جذب سرمایه گذار خارجی خواهد شد، افزود: به عبارت بهتر، كسانی كه از طریق بورس كالا خرید كنند در آینده علاقه مند می شوند تا سهام شركت مادر را در بورس اوراق بهادار خریداری كنند و این مزیتی است كه كشور ما از آن برخوردار است.
وی با بیان اینكه اتاق بازرگانی ایران و هند از راه اندازی سكوی معاملاتی این دو كشور استقبال می كند، تاكید كرد: كسانی كه خواستار انجام معاملات شفاف هستند و می خواهند تا اعتبار كالای ایرانی حفظ شود و مبادلات دو كشور گسترش پیدا كند قطعا از راه اندازی سكوی معاملاتی ایران و هند حمایت می كنند.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند اثرات راه اندازی سكوی معاملاتی ایران و هند بر اقتصاد كشور، افزایش صادرات و همچنین صادرات پایدار است، ضمن اینكه با اجرای این طرح، مشتریان توانمند هند شناسایی شده و با آنها مستقیما معامله می كنیم كه در این صورت واسطه هایی غیر ضروری حذف شده و معاملات شفاف خواهد شد.
وی در خصوص موانع موجود بر سر راه اجرای این طرح گفت: یكی از این موانع، عملیات بانكی است كه ممكن است اندكی زمان بر باشد اما راه اندازی سكوی معاملاتی ایران و هند شروع خوبی به شمار می رود و بورس كالا اقدامات خوبی در این خصوص انجام داده است لذا باید كمك كنیم تا این كار سریع تر انجام شود.
به گزارش ایرنا، بورس كالای ایران و «بورس ملی كالایی و مشتقه هند»، در اوایل مهرماه امسال و در حاشیه نمایشگاه بین المللی، تفاهمنامه ای را برای ایجاد سكوی مشترك معاملاتی امضا كردند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام ** 2022** 6075
خبرنگار: میثم طاهری ** انتشار: زهرا هجینی نژاد