تهران- ایرنا- «حسین چرخابی» سرمربی اسبق تیم فوتبال سپاهان و كارشناس فوتبال، گفت: تیم فوتبال پرسپولیس با اختلاف بهترین تیم ایران است و درحال حاضر، تیم دیگری به پای شاگردان «برانكو ایوانكوویچ» سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس نمی رسد.

چرخابی با بیان اینكه تیم ها در هفدهمین دوره رقابت های لیگ برتر به سه گروه تقسیم شده اند و برای اهداف خود می جنگند به خبرنگار ایرنا گفت: بدون هیچ تعصبی بر این باور هستم كه در دسته اول فقط تیم پرسپولیس جای می گیرد، این تیم ثابت كرد از سایر تیم های لیگ برتر یك سر و گردن بالاتر بوده و خود را از لیگ برتر ایران جدا كرده است و اگر روند حركتی آنان به همین منوال ادامه پیدا كند با اختلاف امتیاز بالا عنوان قهرمانی لیگ را بدست می آورند.
به اعتقاد وی، صرف نظر از نكات فنی و قدرتی كه برانكو دارد، معتقدم دلیل اصلی موفقیت پرسپولیس به این بود كه این سرمربی در فصل گذشته مقابل بازیكن سالاری ایستاد و به «رامین رضاییان» نه گفت.
وی ادامه داد: دیگر كسی نمانده بود كه در این ارتباط به برانكو زنگ نزده و از او درخواست نكرده باشد كه رامین را در تیم نگه دارد.
سرمربی اسبق تیم فوتبال سپاهان با اشاره به نحوه برخورد این مربی با این موضوع، اضافه كرد: برانكو به كاری كه می كرد اعتقاد داشت از این رو به این بازیكن و درخواست هایی كه از او شد 'نه ' گفت و هم اكنون نتیجه اش را همگان می بینند و در سایر باشگاه ها كمتر اعتقادی به این موضوع وجود دارد.
چرخابی در باره تیم هایی كه در دسته دوم لیگ برتر قرار می گیرند، عنوان كرد: این تیم ها بدنبال كسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هستند و ذوب آهن و سپاهان اصفهان، استقلال تهران، پارس جنوبی جم، پیكان و فولاد جزء این دسته از تیم ها هستند.
به اعتقاد وی، این تیم ها در یك سطح فوتبال بازی می كنند و تنها برای سهمیه لیگ قهرمانان آسیا می جنگند و این موضوع به زیباتر شدن لیگ كمك می كند.
وی درباره دسته سوم نیز عنوان كرد: تیم هایی كه تلاش می كنند به دسته پایین تر سقوط نكنند در دسته سوم قرار دارند و استقلال خوزستان، سپیدرود رشت و مشكی پوشان نمایندگان اصلی این دسته از تیم ها هستند.
وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینكه آیا سطح فنی رقابت های لیگ هفدهم نسبت به دوره های پیشین تغییری داشته است،عنوان كرد: با توجه به اینكه ابتدا و پایان فصل هفدهم با صعود و حضور تیم ملی ایران در جام جهانی گره خورده است، سطح فنی این لیگ نسبت به دورهای پیشین افزایش قابل توجهی كرده و در سطح بالاتری در حال برگزاری است البته نباید از تلاش بازیكنان برای دیدن شدن از سوی كادر فنی تیم ملی نیز به آسانی بگذریم.
به گفته وی، «كارلوس كی روش» سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در دور جدید دعوت بازیكنان به اردوی تیم ملی باز هم ساختار شكنی كرده و در حالی بازیكنان جدیدی را به این تیم فراخواند كه كمتر كارشناسی آنان را می دید بر همین اساس تلاش بازیكنان برای دیده شدن از سوی كادر فنی تیم ملی در این لیگ بیشتر از قبل شده و این موضوع به افزایش سطح فنی لیگ نیز كمك كرده است.
وی تیم پدیده این فصل را پارس جنوبی جم خواند و گفت: این تیم از لیگ یك به لیگ برتر آمده و خلاف سنوات گذشته كه تیم های صعود كننده از لیگ یك تنها برای بقا در لیگ برتر می جنگیدند، این تیم صدر نشین لیگ برتر هم شد و با ارائه بازی های خوب در اكثر هفته ها در صدر لیگ برتر قرار داشت.
وی همچنین معتقد است، «مهدی مهدی پور» هافبك وسط تیم ذوب آهن بازیكن پدیده لیگ برتر است، این بازیكن بازی تماشاگر پسندی ندارد اما برای تیمش مفید بوده و برای موفقیت تیم بسیار تلاش می كند.
وی اضافه كرد: مهدی پور به نسبت سایر بازیكنان لیگ، كمتر توپ را از دست می دهد و در جنگ های داخل میدان شجاعت خوبی دارد، اما همانطور كه گفتم مهم ترین ویژگی این بازیكن در اختیار تیم بودن است و او را با سایر بازیكنان متمایز می كند. البته «فرشاد احمد زاده» در تیم پرسپولیس همانند فصل گذشته خیلی خوب بود، اما از آنجا كه بدنبال پدیده این فصل هستیم مهدی پور را انتخاب می كنم.
چرخابی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینكه كدام یك از بازی های برگزار شده لیگ برتر در نیم فصل واجد ویژگی های برجسته است، گفت: تعریف من از بازی خوب، آن بازی است كه همانند بسكتبال باشد و در آن تیم حمله كننده با سرعت دادن به بازی و پاسكاری های متعدد به دروازه حریف نزدیك شده و به گل برسد، بر همین اساس معتقدم بازی سپاهان و پرسپولیس این شرایط را داشت و از این رو بهترین بازی لیگ است.
وی درباره تازه ترین اظهار نظر سرمربی تیم ملی در خصوص دوندگی كم بازیكنان در لیگ برتر نیز تصریح كرد: با نظر كی روش در خصوص دوندگی بازیكنان به جز تیم پرسپولیس موافق هستم، البته پیش از هرچیز باید بگویم كی روش سه اتفاق برزگ را در فوتبال ایران رقم زد و به ما آنها را یاد داد. اول آنكه فوتبال تنها حمله كردن نیست و دفاع كردن نیز قسمتی از فوتبال است، موضوعی كه در طی این سال ها تعدادی از تیم ها از آن الگو برداری كرده و به آن عمل می كنند. دوم تعادل خطوط ، كی روش سه خط دفاع، هافبك و حمله را خیلی خوب به هم نزدیك كرد، موضوعی كه در فوتبال ایران نبود.
به گفته وی، پیش از این فاصله بازیكنان در خطوط فوتبال ایران به ویژه بین خط دفاع و هافبك به 45 تا 50 متر می رسید و او این فاصله را حداكثر به 35 متر كاهش داد كه همین مساله به زیباتر شدن بازی ها نیز كمك كرد.
وی سومین كار كی روش در فوتبال ایران را بالا بردن میزان دوندگی بازیكنان خواند و افزود: كی روش میانگین دوندگی بازیكنان در لیگ ایران را نسبت به گذشته حداقل یك كیلومتر بالاتر برده است، ولی همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم.
به اعتقاد وی پرسپولیس تنها تیمی است كه تمامی فاكتورهای كی روش در تیم ملی فوتبال را دارد و با سایر تیم های لیگ فرق دارد.
ورزشی.**9144**1368
خبرنگار:سعید قهرمانی** انتشار: خیراله شفیعی