سنندج - ايرنا - مديركل آموزش و پرورش استان كردستان گفت: كمبود اعتبارات پژوهشي در كشور بزرگترين مشكل حوزه پژوهش و علت ضعيف بودن بار علمي پژوهش ها است.

به گزارش ايرنا، به مناسبت هفته پژوهش روز چهارشنبه همايشي با حضور مسئولان و پژوهشگران در شهرستان كامياران برگزار شد و 2 طرف با شنيدن حرف هاي يكديگر ناخواسته همايش را به پلي براي ارتباط ميان خود تبديل كردند.
اين همايش با حضور بيش از 50 پژوهشگر برتر شهرستان كامياران در حوزه هاي مختلف، مديركل آموزش و پرورش استان كردستان، فرماندار كامياران و برخي مديران شهرستاني برگزار شد.
فرشيد عليمرداي و دلبر احمدي به نمايندگي از پژوهشگران با ارائه پژوهش هاي خود و بيان خواسته هايشان از جامعه و مسئولان سعي كردند اين پيام كه كامياران نياز شديد به تبديل شدن به يك جامعه پژوهش محور دارد را به گوش مسئولان برسانند.
مديركل آموزش و پرورش استان كردستان در اين همايش با بيان اينكه پژوهش هاي بايد متناسب با نياز، حل كننده مشكلات، كاربردي و كاربست داشته باشد، افزود: مقاله بايد منجر به توليد علم و افزايش درآمد ناخالص ملي شود.
رشيد قرباني به مسئول بودن تك تك افراد جامعه در برابر افزايش بار علمي هر كشور اشاره كرد و يادآور شد: در اين ميان مسئولان بيشتر از ساير افراد جامعه مسئوليت دارند.
قرباني پايه پژوهش را فكر كردن دانست و تاكيد كرد: از آنجا كه براي ساختن جامعه متفكر بايد از رده سني پايين و كودكان آن جامعه كار را آغاز كرد بنابراين بعد از خانواده آموزش و پرورش مهمترين بار اين مسئوليت را بر دوش دارد.
مدير كل آموزش و پرورش كردستان پژوهش را نوشتن 300 صحفه كتاب ندانست و گفت: پژوهش بايد يك اختراع باشد كه منجر به يك عمل يا كشف شود.
قرباني با بيان اينكه اگر بخواهيم پژوهش ها در آينده بهتر از گذشته باشد، افزود: براي تكرار نشدن اشتباهات گذشته بايد روي پژوهش هاي دانش آموزي سرمايه گذاري بيشتري شود.
به گفته وي، آموزش و پرورش كامياران به نسبت جمعيت شهرستان در سال گذشته در حوزه اقدام پژوهي با عملكرد بسيار خوبي در جايگاه دوم استان قرار گرفته است.
وي تربيت را مقدم بر تعليم و در اولويت دانست و اضافه كرد: بايد اين 2 همزمان با هم حركت كنند و از هر كدام در جهت پيشرفت ديگري استفاده شود.
قرباني معلم ها را تاثير گذارترين قشر در حوزه تربيت شهروند خوب در آينده خواند و يادآور شد: براي رسيدن به جامعه پيشرفته و مدرن، كار كردن در حوزه تربيت مهمترين وظيفه آموزش و پروش است.
سرپرست فرمانداري كامياران هم در اين همايش گفت: فقدان بسترهاي پژوهشي از نظر فرهنگي در جامعه با وجود اين همه پژوهش از مهمترين علت هاي بروز آسيب هاي و مشكلات اجتماعي و اقتصادي است.
جمال ارشدي با بيان اينكه كامياران بايد به جايگاهي برسيد كه شاخص هاي فرهنگي آن نسبت به ميانگين استاني بهتر شود، اظهار كرد: اين مهم با كمك پژوهشگران، تلاش هاي مديران و همكاري آموزش و پرورش تحقق خواهد يافت.
به گفته وي، عدم رقابت ميان پژوهشگران، نارسايي پژوهش هاي علمي در جامعه، ضعف اعتبارات پژوهشي، عدم توجه به نيازها و اولويت هاي پژوهشي در منطقه و شهرستان، ارتباط بين آموزش و پرورش و دانشگاه و بحث ارتباط دستگاهي و درون دستگاهي از عوامل مختلف ضعف در حوزه پژوهش هستند.
ارشدي با اشاره به اينكه براي انجام يك پژوهش كابردي و علمي بايد شاخص ها و حوزه هاي پژوهش فراهم شود، افزود: ار آنجا كه رقابت در دنيا بر سر توليد دانش است بايد روند توليد دانش از مدارس آغاز شود.
وي مشكل بزرگ محققان را ناتواني در بيان زبان علمي با زبان عاميانه دانست و تاكيد كرد: محقق بايد در دجه اول بداند علمي كه در جامعه تاثير گذار نباشد، علم نيست و به همين خاطر او بايد مقاله اي را كه مي نوسيد در جامعه اثر گذار باشد.
ارشدي با اشاره به اينكه هدف از پژوهش كار كردن روي مسايل و مشكلات براي پيدا كردن راه حل علمي در كنترل و كاهش آن است، يادآور شد: پژوهش بايد منجر به خلاقيت، اختراع و نوع آوري و پيدا شدن يك راه علمي براي حل يك مساله شود.
در پايان اين همايش از تمام پژوهشگران برتر شهرستان كامياران در حوزه هاي مختلف با اهداي جوايز و لوح تقدير، تجليل بعمل آمد.
كامياران در 65 كيلومتري جنوب سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ژاله گرگاني** انتشار: مجيد سليماني
7349/9102