اسلام آباد - ایرنا - تحلیلگر پاكستانی و از دیپلمات های پیشین این كشور، تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا برای انتقال سفارت این كشور از تل آویو به قدس را عامل افزایش تنش در منطقه دانست و از واكنش انفعالی برخی كشورهای اسلامی و اتحادیه اروپا به این اقدام انتقاد كرد.

علی سرور نقوی مدیر مركز بین المللی مطالعات راهبردی پاكستان امروز / جمعه/ در گفت و گوی اختصای با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت : تصمیم رئیس جمهوری آمریكا نه تنها اشتباهی بزرگ است، بلكه با قوانین بین المللی نیز مغایرت دارد.
وی خاطرنشان كرد: از نگاه قوانین بین الملل، زمانی كه یك موضوع بین اقوام و مذاهب و كشورها مورد مناقشه قرار می گیرد، نباید درباره آینده آن تصمیم یكجانبه گرفت، بلكه باید در وهله نخست، امنیت و ثبات در آن منطقه حاكم شود و بعد سرنوشت آن موضوع تعیین شود، لذا در مورد قدس نیز همین شرایط حاكم است.
دیپلمات سابق پاكستان گفت: قدس طی قرن ها پایتخت فلسطینی ها بوده و رژیم نامشروع صهیونیستی نیز نمی تواند این حقیقت را كتمان كند .
سرور نقوی گفت: آمریكا قادر نیست به تنهایی درباره سرزمین بیت المقدس تصمیم گیری كند و بیت المقدس متعلق به مسلمانان و مورد احترام همه ادیان ابراهیمی است .
این تحلیلگر پاكستانی با ابراز خرسندی از واكنش های جهانی در قبال اقدام ضد اسلامی ترامپ درباره قدس اشغالی گفت: نه تنها كشورهای اسلامی بلكه كشورهای غیر اسلامی از جمله اتحادیه اروپا چین و روسیه نیز تصمیم سردمداران آمریكا را رد كرده اند.
مدیر مركز بین المللی مطالعات راهبردی پاكستان خاطرنشان كرد: متاسفانه كشورهای اسلامی در قبال فلسطین و بیت المقدس متحد نیستند و تعداد اندكی از كشورها نیز علنی در حمایت از مواضع آمریكا در منطقه تردید به خود راه نمی دهند و برخی از كشورهای اسلامی نیز با رژیم صهیونیستی ارتباط دیپلماتیك دارند در چنین وضعیتی چشم انداز روشنی برای تسلط كامل فلسطینی ها بر بیت المقدس وجود ندارد، لذا كشورهای اسلامی باید یكصدا و با قدرت از مردم فلسطین و قدس شریف حمایت كنند.
مدیر مركز بین المللی مطالعات راهبردی پاكستان همچنین با تقدیر از نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین گفت: مردم و دولت ایران برای حفاظت از اماكن مقدس در فلسطین اشغالی به ویژه بیت المقدس كوچكترین تردیدی به خود راه نمی دهند و جمهوری اسلامی ایران اقدام اخیر رژیم صهیونیستی را نه تنها محكوم كرده، بلكه برای جلوگیری از اجرای تصمیم ترامپ تلاش می كند .
دیپلمات سابق پاكستان همچنین گفت : دولت پاكستان نیز همانند جمهوری اسلامی ایران این اقدام ترامپ را به شدت محكوم كرده و با برخی از كشورهای اسلامی از جمله ایران برای گرفتن موضعی یكسان و سخت علیه آمریكا به رایزنی پرداخته است .
سرور نقوی در پایان با تشریح پیامدهای خطرناك تصمیم ترامپ در یهودی سازی قدس گفت: این اقدام آمریكا می تواند منطقه را به آشوب كشانده و بی ثباتی و ناامنی را افزایش دهد.
به گزارش ایرنا، موج محكومیت اقدام ترامپ در خصوص قدس همچنان از سوی شخصیت ها و احزاب ادامه دارد.
شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاكستان نیز در نشست سازمان همكاری اسلامی با محكوم كردن دوباره تصمیم اخیر ترامپ در مورد قدس، از رئیس جمهوری ایالات متحده آمریكا خواست كه در تصمیم خود مبنی بر به رسمیت شناختن قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تجدید نظر كند.
احزاب و گروه های سیاسی مذهبی و اجتماعی در شهرهای كوچك و بزرگ علیه ترامپ و رژیم صهیونیستی تظاهرات كردند.
مجلس محلی ایالت خیبرپختونخوا پاكستان روز سه شنبه هفته جاری با تصویب قطعنامه ای از جهان اسلام خواست آمریكا را تحریم اقتصادی كند.
در این اعتراض های ضد آمریكایی آدمك ترامپ از سوی مردم پاكستان به آتش كشیده شد.
شست فوق العاده سازمان همكاری اسلامی چهارشنبه 22 آذرماه پس از برگزاری اجلاس سران با صدور بیانیه ای پایان یافت و كشورهای شركت كننده در این نشست به رسمیت شناختن دولت فلسطین به مركزیت قدس را مورد تاكید قرار دادند.
در بیانیه نهایی این نشست بیان شد: 'از جامعه جهانی می خواهیم قدس شرقی را به عنوان پایتخت اشغالی دولت فلسطین به رسمیت بشناسد.'
كشورهای شركت كننده در این نشست اعلام كردند: 'تصمیم رئیس جمهوری آمریكا در خصوص شناسایی قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی و نیز انتقال سفارت آمریكا به این شهر مقدس اسلامی را نپذیرفته و آن را به شدت محكوم می‌كنیم.'
كشورهای شركت كننده در این نشست اعلام كردند: در صورتی كه شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم آمریكا در مورد قدس اقدامی نكند، این پرونده را به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم برد.
آساق**6125*1144*سیدبهادر حسینی* انتشار دهنده: علیرضا جباری