اصفهان - ايرنا - لايحه حذف و اصلاح جرائم ديركرد اعتبارات دريافتي شهرداري اصفهان از بانك ها روز يكشنبه در شانزدهمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر اصفهان تصويب شد.

به گزارش ايرنا، اين طرح كه از طرف سه نفر از اعضا به شوراي شهر اصفهان پيشنهاد شد به انضمام پيشنهادات و نظريات ارائه شده در كميسيون تلفيق در 2 بند مبتني بر اينكه شهرداري بايد بصورتي برنامه ريزي كند كه تا حد امكان براي رفع نيازهاي مالي خود از منابع جايگزين استفاده كنده و در صورت استفاده از تسهيلات بانكي اولويت خود را به همكاري با بانك هايي بدهد كه براي حذف يا تعديل وجه التزام از مبادلات بانكي با شهرداري اقدام مي كنند.
همچنين بر اساس اين لايحه، شهرداري اصفهان موظف شد بمنظور شفاف سازي، هرسال گزارشي از تامين منابع مالي و نحوه همكاري خود با بانك ها را به شوراي شهر اصفهان ارائه كند.
در اين جلسه همچنين طرح پيشنهادي هفت نفر از اعضاي شورا مبني بر تشكيل كميته عالي سياست گذاري و مديريت چهارباغ عباسي با اكثريت آرا به تصويب رسيد.
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان در نطق پيش از دستور خود، گفت: بيش از50 درصد سفرهاي درون شهري اصفهان با وسايل نقليه شخصي انجام مي شود كه آمار خوبي نيست بلكه نگران كننده نيز هست.
فتح الله معين افزود: وضعيت آلودگي كلانشهرهاي كشور در شرايط نگران كننده اي قرار دارد و استفاده از خودروهاي شخصي به شرايط موجود دامن مي زند.
وي اضافه كرد: براساس آمار حمل و نقل و ترافيك شهرداري به ازاي هر نفر در شهر اصفهان روزانه 2 سفر شهري انجام مي شود كه برآوردها حاكيست كه چهار ميليون سفر از ساعات ابتدايي تا آخرين ساعات شب در اين كلانشهر انجام مي شود.
معين دامه داد: 18 تا 20 درصد از سفرهاي شهري اصفهان با اتوبوس، 14 درصد از سفرها با تاكسي، 10 درصد با موتورسيكلت و چهاردرصد با دوچرخه است.
وي استفاده از سامانه هاي الكترونيك را در كاهش سفرهاي درون شهري موثر دانست و افزود: در بيشتر كشورهاي خارجي 70 درصد سفرهاي شهري با وسايل حمل و نقل عمومي انجام مي شود.
معين اضافه كرد: مديريت شهري اصفهان اقدامات لازم براي توسعه و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي با وجود هزينه‌هاي زياد انجام داد اما براي ادامه آن نيازمند كمك‌ها و يارانه‌هاي دولتي است.
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: نيمي از يارانه حمل و نقل شهري اصفهان توسط شهرداري ها پرداخت مي شود اين در حاليست كه پيش از اين شهرداري، دولت و مردم هريك سهمي معادل يك سوم هزينه هاي حمل و نقل را بر عهده داشتند.
معين افزود: با توجه به حذف بودجه دولتي براي حمل و نقل عمومي بيش از 50 درصد يارانه را شهرداري پرداخت مي كند تا نرخ كرايه ها در حد نرمال براي شهروندان حفظ شود.
يكي ديگر از اعضاي شوراي اسلامي شهر اصفهان هم تعداد جوانان منصوب شده در پست هاي مديريت شهري اصفهان را بسيار ناچيز دانست و افزود: اين موضوع با شعار هاي شهردار اصفهان مبني بر جوان گرايي منافات دارد.
مهدي مقدري افزود: هنوز روزمرگي، عدم خلاقيت و پويايي حتي در بسياري از مديرانِ تازه منصوب شده در شهرداري اصفهان، موج ميزند.
وي اضافه كرد: هنوز مديراني كه اعتقادي به فضاي گفتماني و برنامه‌هاي پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر اصفهان ندارند در پست هاي رده بالاي مديريت شهري قرار دارند.
اين عضو شوراي اسلامي تصريح كرد: البته منظور ما تغيير سياسي در چارت سازماني شهرداري نيست بلكه هدف اين است كه برنامه‌هاي شوراي شهر به عنوان برگزيدگان مردم عملياتي شود.
وي افزود: زماني اين برنامه ها براي شهروندان ملموس مي‌ شود كه مديراني همدل و همسو مسئوليت اجراي آنها را برعهده داشته باشند.
عضو هيات رئيسه پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به اينكه چهار ماه كه از تشكيل اين شورا مي گذرد، افزود: هنوز رويكردها و سازوكارهاي نوين مورد نظر در مديريت شهري اصفهان پياده نشده و يا به كندي پيش مي رود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه ديگر شهر را با مديريت محافظه كارانه نميتوان اداره كرد، گفت: درآمد پايدار شهر به رويكردي استارتاپي، خلاق و باور به تغيير نياز دارد.
مقدري افزود: يكي از دلايل انتخاب شهردار برنامه به نسبت جسورانه و اصلاح طلبانه او بود كه قابليت سنجش داشت.
وي يادآور شد: هنوز در اصفهان سرمايه گذاران و بخش خصوصي به دليل مقررات دست و پاگير از اين شهر كوچ مي‌كنند.
مقدري گفت: ما براي تحكم نيامده ايم، باور ما مشاركت ذي نفعان در امور شهري و تسهيل سازوكارهاست نه سدسازي مقابل آنها.
به گزارش ايرنا، در ابتداي جلسه علني امروز شوراي اسلامي شهر اصفهان، مديرعامل شركت مخابرات منطقه اصفهان از عملكرد اين شركت گزارشي ارائه كرد.
ت/ 7153 / 2093 **خبرنگار: هُدا استكي **انتشار دهنده: اصغر دواتگر