تهران- ايرنا- سرپرست پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي با اشاره به تعدد پروژه هاي در حال انجام در اين مجموعه گفت:نزديك به 500 پروژه تحقيقاتي در زمينه هاي مختلف در اين مجموعه علمي در حال اجرا است.

دكترعبدالحسين شاهوردي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: سلول هاي بنيادي، بيوتكنولوژي، همانندسازي، حيوانات تراريخت، رده هاي سلول هاي تراريخت و ناباروري از جمله موضوعاني است كه محققان اين مجموعه در حال فعاليت هستند.
وي به موفقيت هاي رويان در زمينه هاي ناباروري، همانندسازي و سلول هاي بنيادي از زمان راه اندازي اين مجموعه تاكنون اشاره كرد و گفت: محققان اين مركز با تحقيق و پژوهش هاي كاربردي، توانستند به پروتكل هاي درماني در برخي حوزه ها از جمله ناباروري دست يابند و آنها را اجرايي كنند.
شاهوردي ادامه داد: اين دستاوردها علاوه بر ارائه خدمات درماني مناسب به مردم، سبب كاهش آلام و هزينه هاي درماني آنان و همچنين اعتلاي كشور در حوزه سلامت شده است.
سرپرست پژوهشگاه رويان همچنين يكي از اقدامات در دستور كار اين مجموعه را توسعه همكاري هاي بين المللي علمي برشمرد و هدف از آن زمينه سازي براي تحقيق و پژوهش بيشتر در اين پژوهشگاه اعلام كرد.
وي از فعاليت هاي تحقيقاتي مشترك با مراكز بين المللي معتبر خبر داد و گفت: هرچند هم اكنون هم تبادل استاد و دانشجو انجام مي شود اما در تلاش هستيم در آينده آن را توسعه بدهيم.

** فعاليت پژوهشگاه رويان در شش حوزه سلول هاي بنيادي
شاهوردي با اشاره به اين كه موضوعات سلول هاي بنيادي بسيار گسترده و متنوع است، ادامه داد: پژوهشگاه رويان تمركز خود را در 6 حوزه سلول هاي بنيادي قرار داده كه عصب، استخوان و غضرف، قلب، كليه و چشم از جمله آنهاست.
سرپرست پژوهشگاه رويان ادامه داد: با توجه به محدوديت امكانات، نيرو و حمايت هاي لازم و ضرورت ارائه خدمات مناسب به مردم، به صورت جدي ورود اين حوزه ها شديم و به موفقيت هاي خوبي هم دست يافتيم.
شاهوردي افزود: نظر به اين كه انباشت علم و دانش در خيلي از زمينه ها و موضوعات در اين مجموعه شكل گرفته، لذا شركت هاي دانش بنياني در پژوهشگاه رويان راه اندازي شده تا اندوخته هاي علمي را در برخي از موضوعات به نتيجه مطلوب برسانند.
وي، تعداد شركت هاي دانش بنيان اين مجموعه را سه شركت اعلام كرد و گفت: 3 صندوق سرمايه گذاري خطرپذير هم در اين مجموعه تشكيل شده تا زمينه گسترش تجاري سازي ايده هاي علمي فراهم شود.

**رويان پرچمدار استفاده از سلول هاي بنيادي
وي، با اشاره به اين كه رويان در زمينه استفاده از سلول هاي بنيادي پرچمدار در كشور است، گفت: استفاده از سلول هاي بنيادي براي درمان بيماران صعب العلاج، علم جواني در جهان است كه ما هم همپاي دنيا در اين زمينه حركت كرديم و به موفقيت هاي خوبي دست يافتيم.
سرپرست پژوهشگاه رويان ادامه داد كه اين دانش در كشور توسعه خوبي پيدا كرده و از اين طريق توانسته خدمات درماني مناسبي به برخي از بيماران ارائه كند.
وي به موفقيت هاي رويان در زمينه ناباروري اشاره كرد و گفت: اين مجموعه با تحقيق و پژوهش كاربردي توانست به نياز جامعه در اين زمينه پاسخ مثبت دهد. در اوايل راه اندازي پژوهشگاه رويان اين دسته از بيماران براي درمان ناباروري به خارج از كشور مي رفتند اما امروزه ما ميزبان تعدادي قابل توجهي بيمار از كشورهاي خارجي هستيم.
پژوهشگاه رويان هشتم خرداد ماه سال 1370 به عنوان مركز جراحي محدود با هدف ارائه خدمات درماني به زوج‏‌ هاي نابارور و پژوهش و آموزش در زمينه علوم باروري و ناباروري توسط زنده ياد دكتر سعيد كاظمي آشتياني و گروهي از پژوهشگران و همكارانش در جهاد دانشگاهي علوم پزشكي ايران تاسيس شد.
پژوهشگاه رويان در سال‏هاي 1377 و 1387 به ترتيب مجوز مراكز تحقيقات علوم سلولي و مركز تحقيقات پزشكي توليد مثل را از شوراي گسترش دانشگاه‏ هاي علوم پزشكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دريافت كرد و آبان ماه 1388 شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با ارتقاي آن از پژوهشكده به پژوهشگاه رويان موافقت كرده است.
اين پژوهشگاه فعاليت‌ هاي پژوهشي و آموزشي و نيز درماني خود را در قالب سه پژوهشكده شامل زيست شناسي و فناوري سلول‌هاي بنيادي، پزشكي توليد مثل و زيست فناوري و 2 مركز خدمات تخصصي (مركز درمان ناباروري و مركز سلول درماني) را با راهبرد از علم تا كاربرد، راه اندازي كرده و توانسته است در اين زمينه ها به موفقيت هايي دست يابد.
علمي ** 1201 **1440
خبرنگار: عبدالكريم جبارپور** انتشار: گلشن