بندرعباس- ايرنا- مديرعامل كشتي سازي و صنايع فراساحل ايران از بومي سازي دانش فني تعميرات دكل هاي حفاري نفت و گاز در اين مجتمع با تلاش متخصصان داخلي خبر داد.

حميد رضاييان اصل روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: اين بومي سازي با آغاز انجام تعميرات دو دكل حفاري نفت و گاز فاز 20 پارس جنوبي در اين مجتمع تحقق يافته است.
وي با بيان اينكه پيش از اين تعميرات اساسي اين دكل ها در خارج از كشور و با صرف هزينه 20 درصد بيشتر انجام مي شد، افزود: هم اكنون با ايجاد دو حوض خشك ويژه ساخت و تعمير شناورها و سازه هاي دريايي اين مهم در داخل كشور انجام مي شود.
رضاييان اصل با اشاره به اتمام عمليات تعميرات اين دو دكل تا يكماه آينده، تصريح كرد: تمام مراحل اين تعميرات منطبق با استانداردهاي بين المللي انجام مي شود.
اين مقام مسئول بيان داشت: اين دكل هاي حفاري هر كدام به طول 80 متر، عرض 56 متر، ارتفاع 125 متر و وزن 10 هزار و 500 تني هستند.
رضاييان اصل خاطرنشان كرد: از ابتداي امسال تاكنون بيش از 25 سازه و شناور دريايي در مجتمع كشتي سازي و صنايع فراساحل ايران تعميرات اساسي شده اند.
وي با بيان اينكه اين مجموعه به روند پويايي دست يافته، اظهار كرد: ايزوايكو با تكيه برتوان، مديريت و تجربه نيروي كار متخصص داخلي آمادگي كامل براي انجام تعميرات اساسي و اتمام پروژه هاي نيمه تمام شامل ساخت و انتقال انواع سكوهاي گازي و نفتي را دارد.
مديرعامل كشتي سازي و صنايع فراساحل ايران اضافه كرد : بايد منطقه ويژه كشتي سازي به قطب صنعت كشتي سازي كشور و حتي منطقه تبديل شود و انتظار مي رود مسئولان در اين زمينه براي رونق و توسعه اين صنعت گام هاي بلند بردارند.
با داشتن قـريب به سه هـزار كيلومتر مرز آبي دركشور و با توجه به توسعه، بهره برداري، گسترش حمل و نقل مواد نفتي و افزايش تردد واحـدهاي شنـاور در منطقه استـراتژيك خليـج فـارس و دريـاي عمان، شـركت مجتمـع كشتي سـازي و صنـايع فراساحل ايران (ايـزوايكو) در سال52 با طراحي شركت آلماني (بلوم اندفوس) به منظور جذب بخش بزرگي از بازار تعميرات و ساخت شناور در 37 كيلومتري غرب بندرعباس احداث شد.
افزون بر پنج هزار نفر در مجتمع كشتي سازي و صنايع فراساحل ايران با بيش از 30 سال سابقه فعاليت كه هم اكنون درقالب منطقه ويژه اقتصادي كشتي سازي خليج فارس اداره مي شود مشغول به كارهستند.
مجتمع كشتي سازي ايزوايكو با شش زيرمجموعه كه به صورت هلدينگ مركزي اداره مي شوند در زمينه ساخت و تعميرانواع شناورهاي كوچك، متوسط و بزرگ، سازه هاي دريايي شامل سكوهاي گازي و نفتي، تعميرشناورهاي داخلي و خارجي و همچنين ساخت و تعمير سكوهاي حفاري نفتي فعاليت دارد.
7198/ 6048
خبرنگار: فاطمه حسيني ** انتشاردهنده: خليل تنيده

* آگاهي از آخرين اخبار استان در كانال تلگرام ايرنا هرمزگان
* لينك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ايميل: irna.hormozgan@yahoo.com