گناباد- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: زيرساختهاي رفاهي خواف متناسب با ظرفيتهاي فرهنگي و گردشگري آن توسعه نيافته و توسعه اين بخش نيازمند توجه بيشتر دست اندركاران ذيربط به ايجاد بسترهاي لازم است.

محمدرحيم رهنما روز دوشنبه در نشست انجمن ميراث فرهنگي خواف افزود: ايجاد زيرساختهاي رفاهي يك ضرورت براي افزايش جلب گردشگران داخلي و خارجي به شهرستان خواف است و براي توسعه گردگشري بايد از ظرفيتهاي مختلف براي عملياتي كردن اين زيرساختها حداكثر بهره را گرفت.
وي گفت: شهرستان خواف با ظرفيتهاي بسيار فرهنگي و گردشگري و غناي تاريخي زياد به عنوان ذخيره گاه فرهنگي خراسان رضوي و از جمله جنوب اين استان مطرح است و حفظ آثار باستاني براي نسلهاي بعدي يك تعهد اجتماعي است و همه بخشهاي دولتي و خصوصي بايد نسبت به آن احساس مسئوليت كنند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي افزود: ايجاد مركز گوهرسنگ و بازارچه فروش صنايع دستي و ثبت جهاني آلات موسيقي نظير دو تار از اولويتهاي اساسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور براي شناساندن فرهنگ غني خواف در سطح ملي و بين المللي است.
فرماندار خواف هم گفت: ايجاد اشتغال پايدار و توجه ويژه به صيانت از آثار تاريخي و توسعه گردشگري زيربناي توسعه گردشگري اين شهرستان است و از همه ظرفيتهاي لازم در اين زمينه استفاده مي شود.
محمدرضا پهلوان نژاد افزود: انرژي باد و وجود معادن غني سنگ آهن نقاط قوت شهرستان خواف به شمار مي رود و همه اين ظرفيتها نشانگر ريشه داري و غناي فرهنگي و تاريخي اين منطقه است.
وي بدون توضيح آماري بيشتر با اشاره به رشد 10 برابري حضور گردشگران داخلي و خارجي از ابتداي امسال تاكنون در خواف در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: اين شهرستان بعد مشهد بيشترين آمار جذب گردشگران در استان را به خود اختصاص داده كه اين خود نشان دهنده غناي فرهنگي خواف است.
فرماندار خواف ضمن تاكيد بر تعيين تكليف اراضي حريم آسبادها و ساير آثار تاريخي خواف افزود: اولويت نخست ما در بخش ميراث فرهنگي در شهرستان پيگيري ثبت آثار جهاني و آزادسازي حريم اين آثار به منظور حضور بيشتر سرمايه گذاران به خصوص سرمايه گذاري در توليد انرژيهاي تجديد پذير با توجه به تداخل حريم آثار تاريخي آسبادها با محدوده تونل باد شهرستان به عنوان يك ظرفيت بالقوه در امر ايجاد اشتغال پايدار در شهرستان است.
وي موسيقي مقامي و آداب و سنن خواف را به عنوان نماد برجسته فرهنگي و تاريخي اين شهرستان ياد و بيان كرد: حفاظت از حريم ميراث فرهنگي، شناسايي و معرفي جاذبه‌هاي تاريخي و و گردشگري و آداب و رسوم بومي و محلي وظيفه اي همگاني است.
همچنين كاشي ماندگار عثمان محمدپرست استاد و پيشكسوت موسيقي و دوتار نواز ايران روز دوشنبه بر سردر منزل وي در خواف نصب شد.
از مجموع 450 اثر تاريخي شناسايي شده در خواف 92 اثر در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و براي 11 اثر هم تشكيل پرونده شده و مراحل ثبت آنها در دست اقدام است و سه اثر نيز شامل آسبادهاي نشتيفان، مسجد ملك زوزن و مدرسه غياثيه خرگرد در رديف ثبت جهاني قرار دارند.
شهرستان خواف با چهار بخش مركزي، سنگان، جلگه زوزن، و سلامي و جمعيتي بالغ بر 110 هزار نفر جمعيت در 250 كيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد و 123 كيلومتر مرز مشترك با كشور افغانستان دارد.
خبرنگار: فهيمه نعمتي شهري **انتشار: حسين كريم زاده
7545/2095//1858