تهران- ايرنا- مدير كل سياسي وزارت كشور از اختصاص يارانه يك ميليارد توماني احزاب تا پايان سال خبر داد و گفت: براساس قانون بودجه سال 96 اين مبلغ بايد به احزاب تخصيص پيدا كند ولي تاكنون اختصاص نيافته و مقام عالي وزارت در حال پيگيري آن است و اميدواريم تا پايان سال اين موضوع حل شود.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، بهرام سرمست روز دوشنبه در نشست خبري با اشاره به برگزاري نهمين جلسه كميسيون ماده 10 احزاب افزود: 19 پرونده تشكل سياسي و اقليت ديني در اين جلسه بررسي شد كه پروانه 5 انجمن اقليت هاي ديني با موضوع تمديد پروانه مطرح و پس از بحث و بررسي با تمديد پروانه، هر 5 تشكل موافقت شد.
مدير كل سياسي وزارت كشور ادامه داد: اين تشكل ها شامل انجمن فرهنگي ارامنه چهارمحال مقيم مركز، انجمن زرتشتيان قاسم آباد يزد، شوراي خليفه گري ارامنه اصفهان و جنوب ايران، شوراي خليفه گري ارامنه تهران و شمال و انجمن اجتماعي ارامنه تهران بود.
سرمست خاطرنشان كرد: در حوزه احزاب و گروه هاي سياسي پرونده حزب توسعه ملي استان تهران كه داراي پروانه براي انجام فعاليت در محدوده استان تهران بود مطرح و با تقاضاي اين تشكل با عنوان حزب توسعه ملي ايران اسلامي با دامنه فعاليت سراسري موافقت شد.
مديركل سياسي وزارت كشور گفت: در ادامه اين نشست گزارش مجامع عمومي تشكل هاي مجمع دانش آموختگان ايران اسلامي، كانون مهستان و حزب اسلامي رفاه كارگران مطرح و مشروط به تعليق اساسنامه و مرامنامه، با قانون جديد احزاب مورد تصويب قرار گرفت و مابقي پرونده ها به جهت اتمام سقف زماني جلسه به جلسه بعدي موكول شد.
دبيركميسيون دانشجويي شوراي امنيت كشور نيز با ارائه گزارشي درباره برگزاري مراسم هاي 16 آذر در دانشگاه هاي سراسر كشور اظهار اشت: درباره مراسم روز دانشجوي امسال كميسيون دانشجويي شوراي امنيت كشور به موقع تشكيل شد و مصوبات آن با قيد فوريت به تمامي استان ها و اعضاي كميسيون ابلاغ و كارشناسان دفتر سياسي پيگير اجراي تمامي مصوبات شدند.
سرمست ادامه داد: سياست كميسيون بر ايين مبنا بود كه در رابطه با بزرگداشت اين روز هر چه باشكوه تر مراسم برگزار و بر مبناي اصل قانونمندي و توزيع عادلانه فرصت ها بين تشكل هاي سياسي و براساس اصل استقلال دانشگاه ها در برنامه ريزي ها اين مراسم با پويايي و نشاط سياسي هر چه بيشتر در دانشگاه ها برگزار شود.
سرمست با بيان اينكه در سال جاري هم به لحاظ كيفي و هم به لحاظ كمي شاهد رشد چشمگيري در تعداد برنامه هايي اجرا شده دانشگاه ها بوديم تصريح كرد: بيش از يك هزار برنامه در سطح استان ها و دنشگاه هاي كشور برگزار شد كه از اين تعداد 475 مورد سخنراني ، 38 مورد مناظره، 98 مورد پرسش و پاسخ، 56 مورد تريبون آزاد، 110 همايش دانشجويي و 266 مورد برنامه هاي متنوع ديگر برگزار شده است.
مدير كل سياسي وزارت كشور با بيان اينكه روز 16 آذر امسال پنجشنبه و بين التعطيلن بود به همين دليل مراسم هاي برگزاري روز دانشجو در هفته يا دهه منتهي به اين روز برگزار شده است ادامه داد: حتي يك مورد منجر به درگيري، تنش در دانشگاه ها گزارش نشده اما از بين اين تعداد جلسات برگزار شده 10 مورد سخنراني به دليل عدم صدور مجوز توسط هيات نظارت دانشگاه ها 11 مورد به دليل عدم حضور سخنرانان مدعو و 4 مورد به ساير دلايل از جمله عدم هماهنگي با هيات نظارت دانشگاه ها لغو شده است.
سرمست مديركل سياسي وزارت كشور تصريح كرد: براساس اعلام دانشگاه ها از مجموع سخنرانان مراسم 16 آذر 207 مورد با گرايش اصلاح طلبي، 252 مورد با گرايش اصولگرايي ، 118 مورد با گرايش مستقل برگزار شده و البته بديهي است كه اين تقسيم بندي و تفكيك نسبي است. بنابر اين به نوعيي تعادل و توزيع مناسبي براي حضور تمامي نظرات سياسي در دانشگاه ها صورت گرفته است.
مدير كل سياسي وزارت كشور در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا در دانشگاه آزاد نيز اصلاح طلبان نيز براي سخنراني حضور داشته اند يا خير گفت: اينگونه نيست كه مطلقا حضور نداشته باشند و مدعوين براساس سلايق هيات هاي نظارت دانشگاه ها انتخاب مي شدند البته اين موضوع را دانشگاه آزاد تكذيب كرده است.
سرمست ادامه داد: تعداد برنامه هاي برگزار شده در روز 16 آذر نسبت به سال گذشته بيش از 2 برابر بود و از نظر لغو برنامه ها نيز تعداد برنامه هاي برگزار نشده همان تعداد سال گذشته است كه در مجموع مي توان گفت 50 درصد كاهش داشته ايم.
مدير كل سياسي وزارت كشور در پاسخ به سوال ديگري درباره بسترسازي براي حضور جوانان در احزاب و تشكل ها اظهار داشت: ما به عنوان دبيرخانه كميسيون احزاب و دفتر سياسي وزات كشور وظيفه تقويت و تشويق تشكيل احزاب را برعهده داريم و امروز نيز شاهد تنوع و تعدد احزاب هستيم به شكلي كه 247 حزب و تشكل در سراسر كشور وجود دارد و به همين دليل نيازمند آسيب شناسي در اين زمينه هستيم.
سرمست پيشنهاد كرد: اگر به جاي اين تعداد احزاب 10 حزب قدر در كشور وجود داشت شايد بهتر مي توانستند كار كنند اما وظيفه وزارت كشور بسترسازي و فرهنگ سازي در اين زمينه است و ما براساس قانون نمي توانيم كسي را مجبور به حضور در حزب يا ممنوع از ورود به حزبي كنيم.
مدير كل سياسي وزارت كشور خاطرنشان كرد: روند تشكيل احزاب بايد تسهيل شده و بنا داريم كه جلسات كميسيون احزاب را به صورت منظم و هر دو هفته يكبار تشكيل دهيم تا درخواست تشكيل هيچ حزبي مقفول نماند.
سرمست درباره تطبيق احزاب با قانون جديد نيز اظهار داشت: در قانون جديد و احزاب تا 14 آذرماه امسال فرصت داده شده كه اساسنامه و مرامنامه خود را با برگزاري مجمع با قانون جديد تطبيق دهند اما چون اين تاريخ سپري شده و تعدادي از احزاب تقاضاي جديدي ارائه كرده اند و در قانون نيز پيش بيني شده كه 6 ماه ديگر اين روند استمهال شود ما اگر درخواست جديدي دريافت كنيم تا 14 خرداد 97 با آن موافقت خواهيم كرد.
مدير كل سياسي وزارت كشور از احزاب خواست در فرصت باقي مانده و هر چه سريع تر تقاضاي تطبيق خود با قانون جديد احزاب را به كميسيون ماده 10 احزاب ارائه دهند تا در زمان مقرر اين روند قانوني انجام شود.
سيام*9103*3061*1449*خبرنگار: حميد شهرياري*انتشار: امير كاردان راد