به گزارش روز سه شنبه ايرنا، شهربانو اماني روز سه شنبه درسي ويكمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه هر خشونتي كه با طبيعت كرديم، چند برابرش به سمت و سوي ما برگردانده شده است، گفت: هوا آلوده است و مدارس به دليل آلودگي تعطيل است، در حالي كه پيش از اين اگر تعطيلي وجود داشت، به خاطر بارش برف زمستاني بود؛ نه آلودگي هوا.
اماني گفت:اگر مبنا رابر مطالعات شركت كنترل كيفيت هواي تهران بگذاريم و طبق اعلام سازمان سلامت جهاني (WHO)، ذرات معلق را خطرناكترين آلاينده بدانيم كه عامل اصلي مرگ و مير افراد است، ناچاريم بر اساس سياهه انتشار شركت كنترل كيفيت بپذيريم كه وسايل نقليه به ترتيب ؛اتوبوس 30.8 درصد،كاميون 22.4 درصد ؛موتورسيكلت 10.5 درصد ؛مينيبوس 4.2 درصد،وانت و سواري 2.1 درصد، منابع ساكن نيز مانند كارخانهها، كارگاهها و منازل در مجموع 30 درصداز اين ليست را شامل مي شوند.
وي افزود:اتوبوسها كه تقريباً 31 درصد در توليد ذرات معلق نقش دارند، اكثرشان در اختيار يا تحت مديريت شهرداري است.
وي تصريح كرد:اگر آمار 4500 فوتي سالانه بر اساس آلودگي هوا را در نظر بگيريم، همين اتوبوسهاي فرسوده ما، تقريباً مسئول مرگ 1500 نفر از شهروندان تهراني و مسئول 30 درصد گرفتگي و سياهي هواي شهرندكه راه حلش نصب فيلترهاي جذب دوده مي باشد.
اماني تصريح كرد: كل اعتبار لازم براي همه اتوبوسها، كمتر از 100 ميليارد تومان است كه اين عدد براي بيشينهترين حالت ممكن است؛ خريد اتوبوس و تجهيز ناوگان بماند براي بعد، براي وقتي كه بودجه مهيا بود،فعلا با بودجه كمتري، مسئله فوريتر را حل كنيم.
عضو كميسيون حمل و نقل و ترافيك شوراي اسلامي شهر تهران خاطر نشان كرد:يعني شهرداري در سالهاي گذشته چنين بودجهو دانش فني را نداشته؟ مگر ميشود، با 100 ميليارد كه يك ششم حقوق پرداختي ماهانه شهرداري است، 30 درصد از آلودگي هواي تهران كاست؟ پس چرا اين همه سال، اين كار را نكرديم و مسئله را پيچيده و فرابخشي قلمداد كرديم و از زير بار حل آن طفره رفتيم؟ جان 1500 نفر چقدر ميارزد؟ سلامتي دهها هزار كودك كهنسال و زن و مرد اين شهر چقدر ميارزد؟
وي در ادامه گفت : بخش مهمي از آلودگي، با يك تصميم ساده قابل حل است. مگر اينكه اعتقادي به مطالعات و تحليلهاي شركتهاي زيرمجموعهمان نداشته باشيم كه راهحلش، تعطيلي آنهاست.
اماني افزود:راحتترين راه، فرار از حل مسئله، گريز از مسئوليت و پيچيده نشان دادن آن است.
وي بابيان اينكه،طبق مطالعات و بررسيهاي شركت كنترل كيفيت و شركت واحد، يك سوم آلودگي، به راحتي قابل حل است گفت: يك سوم كاهش آلودگي هواي تهران يعني ديگرروز «ناسالم»، «بسيارناسالم» و «خطرناك» در تهران نخواهيم داشت و آسمان آبي به تهران بازخواهد گشت و 1500 نفر از مرگ حتمي نجات پيدا خواهند كردو يعني مردم، رأيتان، برايمان مسئوليتآور است.
اماني با اشاره به اينكه ،اين سند، سياهه انتشار آلايندگي شهر تهران در سال 92است گفت :سال 92، يعني 4 سال پيش، منابع آلايندههاي تهران مشخص شده است و سندي كه براي همه در دسترس و محرمانه نيست و آمار ارائه شده متعلق به اين سند است كه از آن سال تاكنون، مديريت شهري و دولت، واقعيت ساده و قابل حل را به رسانهها و مردم نگفتهاند.
در پايان سخنان اماني، محسن هاشمي تأكيد كرد: تذكر شما بيشتر شبيه نطق پيش از دستور بود و بهتر بود فرصت نطق از هيأت رئيسه گرفته ميشد. همچنين بايد مشخص شود كه اين تذكرات دقيقاً به كدام نهادها ارسال شود.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار :مهدي مقدر انتشاردهنده:موسي فعاليان
تهرام/9343/1735 / 1539
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
تهران- ايرنا- عضو كميسيون حمل و نقل و ترافيك شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به آلودگي هواي پايتخت خواستار نصب فيلتر دوده در اتوبوس هاي ديزلي شد وگفت:پس از چهار ماه مطالعه، متوجه شديم آلودگي هوا راهحل سادهاي دارد اما چطور كسي ارادهاي تاكنون براي حل آن نداشته است.