رشت - ايرنا - رئيس مركز پژوهش و آينده نگري سازمان برنامه و بودجه كشور با اشاره به ضرورت توجه به شركت هاي دانش بنيان بيان كرد: حمايت از پارك هاي علم و فناوري در بودجه 97 به صورت جدي مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، فرهاد دژپسند روز پنجشنبه در بيست و نهمين نشست تخصصي توسعه با عنوان تبيين رويكردها و نقش پژوهش و آينده نگري در توسعه كشور در سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان در رشت افزود: دولت تدبير و اميد به دنبال ايجاد جامعه نوآور با شهرونداني پذيرا و ارائه دهنده نوآوري، ارتقاء رفاه و كيفيت زندگي شهروندان بر پايه فناوري ها ، نوآوري ها و خلق ثروت است.
وي با اشاره به سند چشم انداز 1404 و اينكه براي دستيابي به رتبه اول در منطقه بر اساس اين سند، توجه به علم ، فناوري و اقتصاد ضروري است، خاطرنشان كرد: دستيابي به علم و فناوري و اقتصاد ما را در مسير توسعه واحدهاي صنعتي به جريان و تجاري سازي توسعه صنعتي هدايت كند.
لايحه بودجه سال 1397 نيمه آذرماه جاري از سوي رئيس جمهوري تقديم مجلس شوراي اسلامي شد. 27 آذرماه نيز كليات لايحه بودجه در كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي به اتفاق آراء تصويب شد.

*پژوهش بايد به عنوان الزام براي جهت در مسير توسعه تلقي شود
رئيس مركز پژوهش و آينده نگري سازمان برنامه و بودجه در ادامه سخنانش با بيان ضرورت توجه به مقوله مهم پژوهش اظهار كرد: پژوهش را بايستي به عنوان الزام براي جهت در مسير رشد و توسعه تلقي كنيم.
وي افزود: پژوهش و خلق فناوري از اساسي ترين الزامات تحقق پيشرفت و توسعه متوازن و پايدار در كشورهاست و قدرت و استقلال آنها حتي در زمينه هاي اقتصادي بر پژوهش و توسعه علم و فناوري استوار است، به همين دليل نوع و سطح فعاليت هاي پژوهشي يكي از شاخص هاي اصلي توسعه و پيشرفت در جامعه محسوب مي شود.
دژپسند با بيان اين كه پژوهش به معني واقعي مي تواند بنيان هاي حركت و دانش بنيان كردن جامعه را استحكام ببخشد، تصريح كرد: توسعه فعاليت هاي علمي و پژوهشي عامل اصلي تبديل مزيت هاي طبيعي و نسبي به مزيت هاي رقابتي، بزرگ شدن اقتصاد، تعامل سازنده در سطح بين المللي و در نتيجه تحقق رشد اقتصادي مطلوب است.
وي نبود الگوي مناسب مديريت پژوهش در مراكز پژوهشي را از چالش ها عنوان و خاطر نشان كرد: ما بايد از درياي خروشان علم و فناوري در دانشگاه ها با يك سازماندهي براي رفع مشكلات استفاده كنيم.
وي با بيان اين كه تقاضا براي پژوهش ملكه ذهن ما نشده ، اظهار كرد: در اقتصادهاي پيشرفته و كشورهاي صادرات محور، بيشترين سهم تامين مالي پژوهش ها، مربوط به شركت ها و بنگاه هاي صنعتي است و بيشترين سهم پژوهش ها را نيز پژوهش هاي تجربي و بعد از آن پژوهش هاي كاربردي تشكيل مي دهد.
دژپسند با تاكيد بر اين كه براي توسعه پژوهش بايستي احساس نياز به اين مقوله مهم را افزايش دهيم، خاطر نشان كرد: توجه به اين نكته ضروري است كه اگر در هر طرحي مطالعه پژوهش نباشد، طرح با بحران روبرو خواهد شد.
در پايان اين نشست پنج پژوهشگر برتر شامل 2 نفر از ميراث فرهنگي و سه نفر از سازمان مديريت و برنامه ريزي استان گيلان به مناسبت گراميداشت پژوهش تجليل شدند.
خبرنگار: شادي خورشيدي سدهي**انتشاردهنده:كبيري
7286/2007