تهران - ایرنا - كشورهای عضو سازمان ملل و سازمان ها و احزاب عربی و اسلامی از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل كه با اكثریت آرا با تغییر وضعیت قدس اشغالی مخالفت و بر باطل بودن تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی ) و همچنین حقوق ملت فلسطین تاكید نمود، استقبال كردند.

به گزارش ایرنا، شبكه خبری الجزیره امروز (جمعه) با انتشار مطلبی در این مورد نوشت: ریاست تشكیلات خودگردان فلسطین از موضع جامعه جهانی كه توجهی به تهدیدات ترامپ در قطع كمك های آمریكا از كشورهای حمایت كننده از این قطعنامه نكردند ، قدردانی كرد .
نشست روز گذشته (پنجشنبه) مجمع عمومی سازمان ملل به درخواست یمن و تركیه و با ارائه پیش نویس قطعنامه ای به نیابت از كشورهای عربی و اسلامی برگزار شد و از 193 كشور شركت كننده در مجمع عمومی، 128 كشور به این قطعنامه رای دادند.
نبیل ابو ردینه سخنگوی تشكیلات خودگردان فلسطین در این باره گفت كه بار دیگر جامعه جهانی بر حمایت از حقوق ملت فلسطین تاكید كرد و از همه كشورهایی كه از این قطعنامه حمایت و پشتیبانی كردند تشكر می كنیم چرا كه نشانه اراده سیاسی آزاد با وجود تمامی فشارهایی بود كه بر آنها وارد شد.
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در بیانیه ای اعلام كرد كه این قطعنامه پیروزی حق و عدالت و تاریخ است و كشورهایی كه از آن حمایت كردند اراده ملت آزاد در مخالفت با سلطه آمریكا و اقدامات سیاسی زورگویانه واشنگتن را نشان دادند .
هنیه از دولت امریكا خواست از تصمیم خود در باره قدس صرف نظر كند.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را پیروزی مقاومت ملت فلسطین و سیلی به صورت آمریكا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی ) دانست و تایید این قطعنامه را شكستی برای آنها خواند.
جهاد اسلامی گفت كه این اقدام گامی در مسیر طولانی مبارزه با اشغالگران صهیونیست است.
اتحادیه عرب نیز از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در باره قدس قدردانی كرد و در بیانیه ای اعلام كرد این قطعنامه تاكیدی بر حق عربی فلسطینی قدس است و هر گونه تصمیم آمریكا را در باره قدس باطل می كند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه نیز در صفحه شخصی اش در توییتر از تایید قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل با اكثریت آرا در باره قدس اظهار خشنودی كرد و گفت: ما امیدواریم دولت آمریكا از تصمیم تاسف باری كه مجمع عمومی سازمان ملل غیر قانونی بودن آن را به طور واضح و روشن تایید كرده، صرف نظر كند.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم گفت كه این قطعنامه به طور اشكار با اقدامات نگران كننده خصمانه ترامپ رئیس جمهوری آمریكا مخالفت كرده است.
موسسه الازهر مصر نیز از تصویب قطعنامه اظهار خشنودی كرد و آن را بیان كرده اراده جهانی در مخالفت با تصمیم آمریكا در باره قدس دانست و از دولت آمریكا خواست از تصمیم خود بازگردد.
شیخ احمد الریسونی معاون رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان هم گفت كه تصویب قطعنامه به نفع قدس بیانگر حمایت جهانی از قضیه فلسطین است.
وی تصویب این قطعنامه را پیام روشنی به آمریكا دانست مبنی بر آن كه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در وضعیتی غیرقانونی به سر می برد.
در همین حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه ای كه از سوی دفترش منتشر شد گفت: با این قطعنامه مخالفت می كنیم و با كشورهایی كه به این قطعنامه رای نداده اند به خوبی رفتار خواهیم كرد.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در همین رابطه نوشت: این اقدام خشم اندكی علیه اسرائیل و سیلی محكمی به ترامپ بود.
لازم به ذكر است كه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اكثریت آرا قطعنامه مخالفت با تغییر وضعیت حقوقی قدس در واكنش به تصمیم آمریكا در زمینه اعلام شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را تصویب كرد.
این قطعنامه با رای موافق 128 كشور در مقابل رای مخالف 9 كشور و رای ممتنع 35 كشور دیگر به تصویب رسید و این در حالی بود كه مالی و افغانستان به خاطر تهدیدات آمریكا جلسه رای گیری درباره این قطعنامه را ترك كردند.
خاورم**1408**مترجم: اكرم كرمی **1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی