كوالالامپور – ایرنا – مقام های مقابله با بلایای طبیعی و پلیس فیلیپین اعلام كرد كه تاكنون 133نفر بر اثر رانش زمین، سیل و توفان در جنوب این كشور كشته شده اند و از سرنوشت دستكم 64 نفر دیگر همچنان خبری در دست نیست.

به گزارش روز شنبه ایرنا این مسئولان اعلام كرده اند كه بیشتر قربانیان در به جزیره 'میندانائو' در جنوب این كشور زندگی می كردند.
تارنمای 'اینكوایرر' به نقل از 'ریان كابوس' از مقامات شهری 'توبود' خبر داد:یك روستا در این منطقه پس از بارش شدید باران و وقوع رانش زمین به طور كامل در زیر گل و خاك مدفون شده است، اگرچه به دلیل توفان شدید قادر به ارسال نیروهای كمكی نیستیم.
نخستین نشانه های وقوع توفان در بخش جنوبی فیلیپین از دو روز پیش و پس از غرق شدن یك قایق حامل 250 سرنشین اعلام شد.
توفان استوایی 'تمبین' كه در فیلیپین به آن 'وینتا' گفته می شود از روز گذشته بخش های جنوبی فیلیپین را در نوردیده است.
این توفان كه درساعات نخستین امروز 80 كیلومتر در ساعت سرعت داشت اكنون به سوی استان 'پالاوان' در جنوب غربی فیلیپین در حال حركت است و پیش بینی می شود تا روز دوشنبه از این كشور خارج شود.
این توفان كه باعث قطعی برق و وسایل ارتباطی شده، تلاش تیم های امداد و نجات را با مشكلات عدیده ای روبرو كرده است.
فیلیپین سالانه مورد هجوم بیش از 20 توفان قرار می گیرد، كه این توفان ها علاوه بر تلفات جانی گسترده، خسارات زیادی نیز بر بخش های مختلف این كشور وارد می سازند.
هفته گذشته وقوع توفان 'كای-تاك' در مركز فیلیپین باعث كشته شدن دستكم 46 نفر و همچنین ناپدید شدن دهها نفر دیگر شد.
در یكی از پرتلفات ترین حوادث طبیعی سالهای اخیر فیلیپین، در سال 2013 توفان 'هایان' باعث مرگ هشت هزار نفر و همچنین آوارگی 200 هزار نفر دیگر در این كشور شد.
آساق**241**1599** انتشار: مریم شفیعی