سنندج - ايرنا - معاون سواد آموزي آموزش و پرورش كردستان گفت: براساس نتايج سرشماري سال 95، نرخ باسوادي در اين استان بيش از 81 درصد است كه از اين نظر دومين استان كشور هستيم.

به گزارش خبرنگار ايرنا، رمضان يوسفي روز شنبه به مناسبت آغاز هفته سوادآموزي در نشست خبري اظهار كرد: بر اين اساس، تعداد باسوادان استان در رده سني 10 تا 49 سال يك ميليون و 169 هزار و 552 نفر و تعداد بي سوادان در اين رنج 265 هزار و 104 نفر است.
وي با بيان اينكه براين اساس 81.5 درصد افراد جامعه ما در رنج سني 6 سال به بالا باسواد و 18.5 درصد نيز بي سواد هستند، افزود: نرخ بيسوادي مردان در استان 12.1 درصد و زنان نيز 25 درصد است.
معاون سوادآموزي آموزش و پرورش كردستان همچنين با بيان اينكه بيشترين نرخ بي سوادي ما در رنج سني 6 سال به بالا مربوط به مناطق روستايي است، تاكيد كرد: براساس آمار، هم اكنون 36.6 درصد زنان و 19.3 درصد مردان جامعه روستايي استان بي سواد هستند.
به گفته وي، بيشترين نرخ باسوادي در استان كردستان مربوط به سنندج با 84.9 درصد و كمترين نيز مربوط به سروآباد با 70.5 درصد است البته دو - سوم تعداد بي سوادان استان را زنان تشكيل مي دهند.
يوسفي با بيان اينكه در سرشماري سال 95، كردستان در رشد خالص باسوادي دومين استان كشور بود، يادآور شد: در 2 سال گذشته و با تلاش هاي انجام شده، استان در زمينه انسداد مبادي بي سوادي در كشور رتبه اول را به خود اختصاص داد.
وي با اشاره به اينكه نرخ باسوادي استان در رنج سني 6 تا 30 سال بالاتر از ميانگين كشوري و در 30 تا 39 سال در ميانگين كشوري قرار دارد، گفت: بيشترين آمار ما در زمينه بي سوادي مربوط به رنج سني 39 سال به بالا است.
معاون سوادآموزي آموزش و پرورش كردستان با اشاره به تلاش هايي كه در كشور براي ريشه كني بي سوادي انجام مي شود، اضافه كرد: در هيچ كجاي دنيا همانند جمهوري اسلامي براي باسواد كردن افراد جامعه هزينه نمي شود و طرح هاي حمايتي و پاداش و تشويق در اين زمينه وجود ندارد.
وي يادآور شد: در استان كردستان طرح ها و برنامه هاي مختلفي در زمينه ريشه كني بي سوادي اجرا مي شود كه راه اندازي مراكز يادگيري محلي، اجراي طرح شوراي سواد آموزي روستايي و توانمند سازي آموزش دهندگان از جمله اين برنامه ها است.
يوسفي از اصحاب رسانه و مطبوعات استان خواست در زمينه تشويق و ترغيب افراد بي سواد جامعه به سمت يادگيري و سواد آموزي تلاش كرده و با اطلاع رساني صحيح و مناسب متوليان امر را در موضوع ريشه كني بي سوادي ياري كنند.
هفتم دي سالروز تشكيل نهضت سواد آموزي به فرمان امام خميني (ره) بنيانگذار كبير جمهوري اسلامي ايران در سال 1358 است به همين مناسبت از دوم تا هشتم دي به عنوان هفته نهضت سواد آموزي نامگذاري شده است.
خبرنگار: افسانه گلباغي**انتشار: مجيد سليماني
7348/9102