كرمانشاه- ایرنا- معاون مشاركت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت كشور با تاكید بر لزوم و اهمیت استمرار كمك ها به زلزله زدگان استان كرمانشاه، گفت: یكی از بهترین مدیریت ها در زلزله اخیر را تاكنون در بخش استمرار كمك ها داشته ایم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، كمال اكبری، صبح یكشنبه در كارگروه تخصصی تشكل های مردم نهاد استان كرمانشاه روز یكشنبه در نشست با اعضای سازمان های مردم نهاد استان كرمانشاه در سرسرای اجتماعات شهدای دولت استانداری با تمجید از خدمت رسانی سازمان های مردم نهاد به زلزله زدگان استان كرمانشاه گفت: باید به زلزله زدگان كرمانشاه امید داد زیرا اضافه كردن بار جدیدی به نیازها، تنها آنان را ناامید می كند.
او گفت: باید بتوانیم در قالب تشكل ها و به صورت سازمان یافته مسیر خدمت رسانی را ادامه دهیم كه در این راستا باید با تلاش كارگروه سمن های استان كرمانشاه، متقاضیان كمك رسانی و نیازهای مردم به ویژه در حوزه بازتوانی شناسایی شوند.
اكبری از سمن های فعال در زلزله خواست كه خدمات خود را در سراسر كشور معرفی كنند تا دیگران هم ترغیب شوند.

** خدمت رسانی 150 سمن به زلزله‌زدگان
اعضای كارگروه در نشست قبلی با 'ایجاد شبكه هماهنگی سازمان های مردم نهاد و مدیریت بحران' موافقت كردند و پنج نفر به نمایندگی از اعضا برای مدیریت شبكه و هماهنگی با دولت انتخاب شدند.
علیرضا گودرزی، مدیركل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری كرمانشاه در نشست امروز گفت: شبكه هماهنگی سمن های استان فقط برای خدمت رسانی به زلزله زدگان استان ایجاد نشده و آمادگی خدمت رسانی در همه بحران های احتمالی كشور را دارد.
گودرزی گفت: از 325 سمن(تشكل مردم نهاد) استان، حدود 80 سمن در خدمت رسانی به زلزله زدگان استان حضور فعال داشته و دارند و بیش از 500 محموله كمك به مناطق آسیب دیده ارسال كرده اند.
به گفته او حدود 70 سمن هم از استان های دیگر به زلزله زدگان استان كرمانشاه خدمت رسانی كرده اند.
ارسال اقلام مختلف، پاكسازی محیطی، توزیع غذای گرم و بسته های حمایتی، ایجاد نانوایی سیار و كمك به برپایی چادر، مددكاری و بازتوانی زلزله زدگان از جمله خدمات تشكل های مردم نهاد استان و كشور به زلزله زده ای كرمانشاه بوده است.

** كرمانشاه، پایلوت شبكه سمن‌ها
زهرا عابدینی، رئیس گروه طرح و برنامه و امور استان ها و توانمند سازی سازمان های مردم نهاد وزارت كشور هم در این نشست گفت: با توجه به زلزله خیز بودن كشور، نیازمند تقویت سمن ها برای خدمات رسانی در مواقع بحران هستیم.
او تاكید كرد كه 'سازمان های مردم نهاد همه استان ها باید شبكه هماهنگی و مدیریت بحران را تشكیل دهند كه خوشبختانه این كار در استان كرمانشاه انجام شده و منطقه كرمانشاه می تواند به عنوان كارگروه مشاركت اجتماعی و پایلوت كشور در نظر گرفته شود.'
عابدینی افزود: در صورت تایید نهایی این شبكه در كرمانشاه، ما آمادگی ارائه آموزش و خدمات به آن را داریم.
به گفته او تقویت مشاركت اجتماعی مورد تاكید رهبر انقلاب و دولت است و زمینه های حقوقی فعالیت در این عرصه كاملا فراهم است و لازم است سازمان های مردم نهاد هم با تمام توان پای كار بیایند.

** انتقادها و پیشنهادهای سمن‌ها
در بخش دیگری از این نشست، تشكل های مردم نهاد استان كرمانشاه پیشنهادات و خدمات خود را در موضوع زلزله اخیر این استان، مطرح كردند.
رضا منتظریانی، نماینده تشكل های مردم نهاد در هیات نظارت بر سمن های استان كرمانشاه، خواستار تغییر نگاه منفی برخی مدیران نسبت به سمن ها شد.
ذهاب پور، رئیس سمن 'كهن دیار قصرشیرین' هم بر توجه بیشتر دولت به نیازها و كمبود زلزله زدگان تاكید كرد.
گراوندی، مدیر سمن طلیعه فكر و موسسه طنین ذهن آرام، بازتوانی زلزله زدگان استان كرمانشاه را بسیار مهم توصیف كرد و گفت: بدون این كار بازگشت آنان به زندگی عادی سخت است.
نمایندگان 2 تشكل استان هم گفتند كه برگزاری جشنواره ایتام، راه اندازی كارگاه تولیدی و شاغل كردن زلزله زدگان بیكار و تهیه وسایل و اقلام كمك آموزشی و ارائه مشاوره مستمر به زلزله زدگان كنكوری را در دستور كار دارند.
انتقاد از موازی كاری و چند صدایی در خدمت رسانی، لزوم نزدیك شدن دولت به تشكل ها و لزوم استاندارد سازی بحران ها از دیگر نكات مورد توجه نمایندگان سمن های حاضر در نشست بود.
در استان 2 میلیون نفری كرمانشاه 325 سازمان مردم نهاد در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی فعال است.
7444/3033 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشار دهنده:فرزاد نویدی