به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، عليرضا صادق آبادي، امروز (يكشنبه) در نشست خبري با بيان اينكه متوسط واردات بنزين در هشت ماه ابتدايي امسال روزانه ١٣ ميليون ليتر بوده است، افزود: در 2 ماه اخير واردات بنزين بيشتر صرف افزايش حجم ذخاير استراتژيك شده است.
معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي اضافه كرد: در 6 ماه ابتدايي امسال روزانه حدود 81.7 ميليون ليتر بنزين مصرف شده است كه اين رقم در 6 ماه دوم سال كمتر خواهد بود.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ادامه داد: مصرف بنزين در 6 ماهه دوم امسال روزانه 75 ميليون ليتر بوده كه آمار مصرف ماهانه بنزين مربوط به آذر است.
صادق آبادي با بيان اينكه مصرف بنزين و فرآورده هاي نفتي هر ساله با رشد 6 تا هفت درصدي مواجه است، خاطر نشان كرد: اين رشد با افزايش قيمت بنزين حداقل براي مدت 6 ماه تا يكسال كاهش خواهد يافت.
معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي درباره توليد بنزين نيز گفت: ظرفيت توليد روزانه 41 ميليون ليتر بنزين يورو4 و توليد 32 ميليون ليتر گازوييل وجود دارد.
**آماده سازي راه اندازي فاز 2 پالايشگاه ستاره خليج فارس
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي درباره راه اندازي فازهاي باقي مانده پالايشگاه ستاره خليج فارس، گفت: مقدمات راه اندازي فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج فارس براي توليد زودهنگام در حال آماده سازي است.
معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي افزود: ميزان توليد فاز نخست ستاره خليج فارس اكنون روزانه 12 ميليون ليتر بنزين يورو4 است كه ميزان گوگرد آن بسيار پايين است.
صادق آبادي اضافه كرد: نگراني تامين مالي نيستيم؛ با تامين 100 ميليون يورو براي فاز دوم و كمتر از 100 ميليون يورو براي فاز سوم، پالايشگاه تكميل خواهد شد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ادامه داد: با وارد مدار شدن فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس ميزان توليد بنزين در كشور به روزانه 78 ميليون ليتر رسيده كه البته به طور ميانگين 75 ميليون ليتر قابل دسترسي است.
وي خاطر نشان كرد: زماني مي توانيم اعلام كنيم كه به واردات نياز نداريم كه ميزان توليد از 10 درصد مصرف بالاتر رود و به صادرات برسيم.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي يادآور شد: با بهره برداري از فاز دوم ستاره خليج فارس، به توليد پايدار بنزين دست خواهيم يافت.
معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي درباره جذب سرمايه گذاري خارجي گفت: در برخي موارد موفق به جذب فاينانس شده ايم، به طوري كه 2.7 ميليارد دلار براي پالايشگاه آبادان و 1.9 ميليارد دلار براي پالايشگاه ها اصفهان فاينانس اخذ شده است.
وي يادآور شد: اكنون در رده بندي جهاني از نظر بيمه اي، در رتبه ششم در دنيا قرار داريم، اما اگر بتوانيم اين رتبه را به سه يا چهار كاهش دهيم، روند اخذ فاينانس و منابع مالي خارجي، تسهيل مي شود.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ادامه داد: اكنون شركت ها و بانك هاي چيني، كره اي و ژاپني تحت پوشش بيمه هاي كنوني، سرمايه گذاري مي كنند، اما بانك هاي اروپايي به دليل ترس از آمريكا از اين اقدام خودداري مي كنند.
صادق آبادي درباره ساخت پالايشگاه در ساير كشورها، گفت: ما اجازه سرمايه گذاري در داخل و خارج از كشور را نداريم و اين كار بايد توسط بخش خصوصي انجام شود.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي اضافه كرد: بخش خصوصي براي اجراي اين طرح بايد مورد حمايت قرار گيرد.
**سهم خودروهاي غير استاندارد در آلودگي هوا
صادق آبادي در پاسخ به سوالي درباره نقش بنزين در آلودگي هوا، گفت: بنزين توزيع شده در كلانشهرها يورو4 است اما همه مشكلات مربوط به آلودگي كلانشهرها را فقط با توزيع بنزين يورو4 يا گازوييل يورو4 نمي توان حل كرد.
وي با بيان اينكه موتور خودرويي كه بنزين يورو 4 مصرف مي كند، بايد قابليت مصرف بنزين يورو 4 را نيز داشته باشد، تصريح كرد: در غير اين صورت، حتي در صورت مصرف بنزين يورو4 باز هم خودروها باعث آلودگي مي شوند.
معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي درباره افزايش قيمت بنزين گفت: ما در تعيين قيمت سوخت نقشي نداريم و تنها مجري قانون هستيم.
صادق آبادي با بيان اينكه افزايش قيمت سوخت پيامدهاي تورمي و رواني در پي دارد، اضافه كرد: وجود قاچاق سوخت به دليل حاشيه سود بالاي انتقال به ساير كشورهاست، اما اگر تفاوت قيمت كاهش يابد، ميزان قاچاق نيز پايين مي آيد.
وي همچنين درباره استفاده از كارت سوخت نيز بيان داشت: استفاده از كارت سوخت مصوبه مجلس است و اكنون گازوييل از طريق كارت سوخت عرضه مي شود.
معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ادامه داد: البته بنزين بيشتر با استفاده از كارت سوخت جايگاه داران عرضه مي شود.
**در اجراي طرح برندينگ هيچ رانتي وجود ندارد
صادق آبادي اظهار داشت: قيمت بنزين در خليج فارس (فوب) اكنون حاضر 45 سنت در هر ليتر است، بنابراين قيمت تمام شده واردات بنزين هم روزانه تغيير ميكند.
معاون وزير نفت ادامه داد: وقتي قيمت سوخت گران مي شود 2 نوع پيامد تورم رواني و تورم واقعي را ايجاد مي كند.
صادق آبادي درباره اجراي طرح برندينگ در جايگاه هاي سوخت نيز گفت: در اجراي اين طرح بايد منافع 80 ميليون جمعيت ايران، مورد توجه قرار گيرد؛ مردم تمايل دارند كه از طريق رقابت ميان شركت ها، از شرايط بهتري در پمپ بنزين ها بهره مند شوند.
معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي تاكيد كرد: در اجراي طرح برندينگ هيچ رانتي وجود ندارد و شركت هاي واجد صلاحيت مي توانند رقابت كنند.
صادق آبادي در خصوص آخرين وضعيت پروژه سيراف بيان داشت: اين پروژه در حال مذاكرات نهايي در خصوص پذيرش عامليت آن است.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام 2022*2025
خبرنگار: ميثم طاهري* ناشر: ليلا جودي
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
تهران- ايرنا- معاون وزير نفت با بيان اينكه بهره برداري از فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج فارس، به توليد پايدار بنزين دست مي يابيم، گفت: ظرفيت توليد بنزين يورو4 به ميزان روزانه 41 ميليون ليتر و گازوييل به اندازه 32 ميليون ليتر گازوييل در كشور وجود دارد.