زنجان - ايرنا - رئيس اداره نظارت بر امور حيات وحش اداره كل حفاظت محيط زيست استان زنجان گفت: جمعيت گرازها در طبيعت اين استان تحت كنترل است و كشاورزان و باغداران زنجان نگران محصولات خود نباشند.

علي قره چه لو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در زمان حاضر آمار دقيقي از جمعيت اين گونه جانوري در طبيعت زنجان وجود ندارد اما براساس تحقيقات و مشاهدات صورت گرفته، تعداد آنها از يك هزار و 200 راس تجاوز نمي كند.
وي اظهار كرد: گرازها در اغلب مناطق اين استان زيست مي كنند اما با توجه به شب فعال بودنشان كمتر در معرض ديد انسان ها قرار مي گيرند و چون روزها كمتر به چشم مي آيند بنابراين سرشماري آنها در تاريكي شب دشوار است.
قره چه لو يادآور شد: در سرشماري اخير جمعيت قوچ و ميش در منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان از توابع اين استان، تعداد 70 راس گراز مشاهده شد.
وي تصريح كرد: گرازها بطور معمول به صورت گله اي زيست مي كنند و هرچند برخي افراد گراز را جانوري موذي مي پندارند اما وجود آنها درطبيعت بسيار مفيد است و در كنار مضراتي كه دارند در بهبود و آماده‌سازي خاك براي رويش دوباره گياهان و پخش و دفن بذر ميوه‌ها اثر گذار هستند و گرازها و توله هاي آنها جزو زنجيره‌ غذايي جانوراني چون پلنگ، يوز، شير، عقاب و گرگ محسوب مي‌شوند.
قره چه لو با بيان اينكه متاسفانه اهميت گرازها كه به عنوان يك شخم زن طبيعي محسوب مي شود در طبيعت كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد افزود: تخريب مراتع و زيستگاه هاي اين گونه جانوري حرام گوشت توسط عامل انساني باعث مي شود تا اين گونه جانوري به اجبار براي تغذيه به مناطق پايين دست از جمله باغات و زمين هاي كشاورزي سوق پيدا كند و اين براي باغداران و كشاورزان منطقه خوشايند نيست.
رئيس اداره نظارت بر امور حيات وحش اداره كل حفاظت محيط زيست استان زنجان، گفت: اگر كشاورزان و باغداران خسارت ديده از هجوم گرازها به اين اداره كل شكايت كنند در اين صورت محيط زيست مجوز شكار يك هفته اي به ميرشكاران صادر مي كند تا با شاكيان به محل رفته و با تيراندازي هوايي به منظور دور ساختن و يا در صورت نياز با هدف قرار دادن و معدوم كردن تعدادي از آنها، مشكل را برطرف كنند تا خسارت ها به حداقل برسد.
قره چه لو با بيان اينكه محيط زيست براي شكار و معدوم سازي گراز در مناطق حفاظت شده، مجوز صادر نمي كند افزود: تاكنون موردي از حمله اين گونه جانوري به كشاورزان و باغداران منطقه گزارش نشده است و گرازها در صورت زخمي بودن و يا در فصل جفت گيري و حفاظت از توله ها، حالت تدافعي و حمله به خود مي گيرند.
به گزارش ايرنا، گرازها، پوزه اي دراز و محكم دارند و از ريشه درختان و گياهان تغذيه مي كنند و در حين خوردن غذاهاي گياهي خاك را شخم مي زنند و در بيابان ها و علفزارهايي كه گراز وجود دارد به دليل زير و رو شدن خاك و پاشيده شدن آن روي دانه هاي گياهي قرار گرفته بر روي خاك، موجب رويش دوباره مي شوند.
از گرازها به عنوان تراكتور طبيعت نيز ياد مي شود البته ورود اين جانوران به زمين هاي كشاورزي مناسب نبوده و سبب نابودي محصول مي شوند.
شكار غيرمجاز 'گراز، روباه معمولي، تشي و سنجاب'، مبلغ هشت ميليون ريال جريمه دارد كه متخلفان به عنوان ضرر و زيان بايد آن را به حساب محيط زيست واريز كنند و از نظر جنبه عمومي جرم نيز بايد قاضي پرونده راي و نظر دهد.
6084/6085
خبرنگار: پرويز غفاري ** انتشار دهنده: رويا رفيعي