چابهار- ايرنا- استاندار سيستان وبلوچستان به همراه مديركل بنادر و دريانوردي و شماري از مديران محلي صبح امروز /دوشنبه/ از ظرفيت هاي بندري چابهار بازديد كرده و از نزديك در جريان پيشرفت كارها و مسائل و مشكلات احتمالي و موجود قرار گرفتند.

مديركل بنادر ودريانوردي سيستان وبلوچستان روز دوشنبه در حاشيه اين بازديد به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: استاندار سيستان وبلوچستان و هيات همراه از آخرين وضعيت زيرساخت ها و تجهيزات بنادر شهيد بهشتي وكلانتري و ترمينال مسافري دريايي بازديد كردند.
بهروز آقايي افزود: شهرستان چابهار به دليل اتصال به آب هاي آزاد اقيانوس هند ظرفيت هاي خوبي براي ترانزيت وحمل ونقل كالا و مسافر دارد.
وي با بيان اينكه حمايت مسئولان استاني و كشوري و به ويژه استاندار سيستان وبلوچستان مي تواند بسياري از مشكلات پيش روي بنادر ودريانوردي را مرتفع كند، خاطرنشان كرد: توجه به اقتصاد دريامحور اشتغالزا و موجب رونق و توسعه اقتصادي هر منطقه مي شود.
وي به ورود كشتي حامل گندم اهدايي هند به افغانستان اشاره كرد و افزود: علاوه بر كشتي حامل گندم، هم اينك كشتي حامل 66 هزار تن شكر خام فله از مبدا كشور برزيل در بندر شهيد بهشتي چابهار پهلوگرفته و در حال تخليه است.
مديركل بنادر ودريانوردي سيستان وبلوچستان ادامه داد: چابهار به دليل موقعيت استراتژيك و دستيابي به آبهاي آزاد بين المللي جايگاه ويژه اي در مبادلات ايران با ساير كشورهاي حوزه خليج فارس، حاشيه اقيانوس هند، كشورهاي عضو آيورا و جابجايي كالا و مسافر به كشورهايي نظير آسياي ميانه و افغانستان دارد.
آقايي گفت: بندر چابهار بعنوان تنها بندر اقيانوسي ايران و يكي از نقاط كليدي در حاشيه خليج فارس و درياي عمان محسوب مي شود كه در كريدور شمال – جنوب نقش مهمي در ترانزيت، ترانشيپ و حمل ونقل كالا ايفا مي كند و با قرار گرفتن در مسير ترانزيتي شرق – غرب موقعيت مناسبي در زمينه هاي مختلف اقتصادي دارد.
وي به امكان پهلوگيري كشتي هاي بزرگ بيش از 100 هزار تني در بندر چابهار اشاره كرد و افزود: عمليات اجرايي طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار از مرداد سال 1386 آغاز شده و براي تكميل و خريد تجهيزات فاز نخست آن يك ميليارد دلار سرمايه گذاري شده است.
چابهار در 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان و در ساحل درياي عمان (مكران) واقع شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم كريمي ** انتشار دهنده: حيدر سراياني