زاهدان - ايرنا - نخستين محموله ترانزيتي 350 تني نارنگي از پاكستان به كشورهاي قزاقستان و روسيه از طريق راه آهن جنوب شرق كشور(مستقر در زاهدان)امروز/دوشنبه/ با حضور معاون مسافري راه آهن جمهوري اسلامي، معاون امنيتي و انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان و شماري از مسئولان ارسال شد.

به گزارش ايرنا معاون مسافري راه آهن جمهوري اسلامي ايران در مراسم ارسال اين محموله ترانزيتي در ايستگاه راه آهن زاهدان گفت: برنامه هاي متعددي اين نهاد در راستاي سياست هاي دولت تدبير و اميد مبني بر توسعه حمل و نقل ريلي كشور در دستور كار قرار دارد.
سيد ميرحسن موسوي اظهار داشت: راه آهن جمهوري اسلامي ايران براي ارتقاي كمي و كيفي در بخش جابه جايي مسافر از طريق ناوگان حمل نقل ريلي برنامه هاي مختلفي تدارك ديده است.
وي افزود: 350 واگن كه عمر بالاي 45 سال در كشور داشتند پارسال از رده خارج شدند.
وي ادامه داد: با خارج شدن اين تعداد واگن فرسوده سن ناوگان كشور جوان تر شده است.
وي تصريح كرد: با وجود اينكه اين تعداد واگن از رده خارج شده در حال برنامه ريزي هستيم تا به تدريج واگن هاي جديد به راه آهن اضافه شود.
معاون مسافري راه آهن جمهوري اسلامي گفت: 18 ميليون و 500 هزار نفر از ابتداي امسال تا كنون از طريق ناوگان حمل و نقل ريلي در كشور جابه جا شدند كه نسبت به پارسال پنج درصد رشد داشته است.
موسوي اظهار داشت: برنامه هاي خوبي در زمينه محوطه سازي، ساخت نماز خانه و سكوهاي مسافري براي ارتقاي كمي و كيفي خدمات به مسافران در ايستگاههاي راه آهن كشور انجام شده است.
وي بيان كرد: همچنين براي ارتقاي خدمات بخش مسافري در ايستگاه راه آهن زاهدان سردرب ورودي كاركنان، پاركينگ عمومي و سكوي مسافري با اعتبار 14 ميليارد ريال امروز افتتاح شد.
معاون امنيتي انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان نيز در اين مراسم گفت: وجود ريل و راه آهن علاوه بر امنيت ساز بودن در بخش ترانزيت نيز درآمد زاست.
علي اصغر ميرشكاري اظهار داشت: ترانزيت كالا يك كار پر درآمدي است كه علاوه بر درآمد ارزي روابط 2 كشور را بهبود مي بخشد.
وي بيان كرد: از طريق راه آهن زاهدان - كويته مي توانيم بسياري از كالاهاي ايران اسلامي را به كشور همسايه صادر و يا وارد كنيم.
وي ادامه داد: همچنين مي توانيم از طريق راه آهن جمهوري اسلامي كالاهاي پاكستان را به ساير نقاط دنيا ترانزيت كنيم.
وي تصريح كرد: هم اينك 500 ميليون دلار كالا به كشور پاكستان صادر مي كنيم كه اين روند رو به افزايش است.
وي خاطر نشان كرد: توافقي ميان ايران و پاكستان انجام شده تا اين ميزان صادرات تا پنج ميليارد دلار در سال افزايش يابد.
معاون امنيتي انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: بر اين اساس توسعه راه آهن از مهمترين برنامه هاي دولت در اين استان است.
ميرشكاري اظهار داشت: تكميل خط ريلي چابهار- زاهدان - ميلك - سرخس مي تواند شرق كشور را متحول كند.
وي ادامه داد: دولت توجه خاصي به توسعه راه آهن در سيستان و بلوچستان دارد.
به گزارش ايرنا راه‌آهن زاهدان - كويته پاكستان در سال ۱۲۹۸ هجري شمسي به‌منظور حمل‌ و نقل ادوات جنگي و نظامي توسط روس‌ها ساخته شده كه قرار بود تا سرخس استان خراسان رضوي ادامه پيدا كند كه با پايان جنگ جهاني دوم ادامه ساخت آن متوقف شد.
فاصله ريلي راه‌آهن زاهدان - ميرجاوه ۹۴ كيلومتر و تا كويته پاكستان ۶۵۰ كيلومتر است.
نخستين حركت قطار باري سازمان اكو در مرداد سال ۱۳۸۸ (۱۴ اگوست ۲۰۰۹) در آييني باحضور «يوسف رضا گيلاني» نخست ‌وزير وقت پاكستان و «غلام احمد بلور» وزير اسبق راه‌آهن اين كشور از ايستگاه «مارگالا» شهر اسلام آباد به مقصد تهران و از آنجا به طرف استانبول انجام شد.
راه آهن سيستان و بلوچستان را مي توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب كرد كه در سالهاي 1297 و 1298 (1918-1919 ميلادي ) در قاره آسيا و شبه قاره هند به طول 600 كيلومتر از كويته به سمت زاهدان در مدت كمتر از 2 سال ساخته شد.
اكنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عريض و استاندارد، اتصال ريلي به كشور پاكستان و قرار گرفتن در مسير كريدور بين المللي شرق به غرب كه سبب اتصال كشورهاي پاكستان و شبه قاره هند به تركيه، اروپا و آسياي مركزي شده از اهميت بين المللي ويژه اي برخوردار است به گونه اي كه مورد تاييد سازمان اكو و اسكاپ نيز است.
موقعيت راهبردي ايران به عنوان پل ارتباطي ميان شرق و غرب موجب شده كه از ساليان دور كالاها از طريق جاده هاي معروفي مثل جاده ابريشم، جاده مرواريد و جاده هندوستان از ايران عبور كنند و در همين راستا با ساخت خطوط ريلي مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - كرمان و در آينده نزديك مشهد - زاهدان - چابهار زمينه ايجاد كريدورهاي بين المللي ترانزيت از طريق راه آهن و اتصال كشورهاي آسياي مركزي، درياي سياه، قفقاز و اتحاديه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و كشورهاي جنوب شرقي آسيا فراهم شده است.
در اين ميان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق كشور بدليل قرار گرفتن در مسير كريدورهاي ترانزيتي شرق به غرب و شمال به جنوب از اهميت بين المللي برخوردار است به همين دليل دولت براي شكوفايي اقتصادي منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 كيلومتر را آغاز كرده است.
سردرب ورودي كاركنان اداره كل راه آهن جنوب شرق كشور(مستقر در زاهدان) با اعتبار 2 ميليارد ريال، پاركينگ عمومي راه آهن زاهدان با اعتبار 2 ميليارد ريال و سايبان سكوي مسافربري با اعتبار 11 ميليارد ريال امروز/دوشنبه/ با حضور معاون مسافري راه آهن جمهوري اسلامي، معاون امنيتي انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان و شماري از مسئولان افتتاح شد.
3213 **6081 خبرنگار: اكبر نوري **انتشاردهنده: حيدرسراياني