تهران- ايرنا- رييس مركز تحقيقات بتن (متب) از تدوين نقشه راه دوره دوم چشم انداز توسعه پايدار «بتن، صنعت بتن و ساخت و سازهاي بتني ايمن» و ارايه راهكارهاي اجرايي آن به دستگاه هاي مرتبط خبر داد.

به گزارش ايرنا، «مصطفي احمدوند» امروز (دوشنبه) در حاشيه بيستمين همايش بتن و زلزله افزود: كاربردهاي علمي و راهكارهاي اجراي اين نقشه راه به دستگاه هاي اجرايي مانند وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازي، نيرو، سازمان ملي استاندارد سازمان نظام مهندسي و بنياد مسكن ارايه شده است.
به گفته وي، شوراي توسعه استراتژيك بتن ايران متشكل از بخش دولتي، خصوصي و انجمن‌هاي مرتبط با اين حوزه جلسات متعددي را براي تدوين چشم‌انداز اين صنعت برگزار كردند تا بتوانند نقشه راه دوره دوم چشم‌انداز 20 ساله توسعه پايدار بتن، صنعت بتن، و ساخت و ساز بتني ايمن را تهيه كنند.
احمدوند ابراز اميدواري كرد با اجراي اين نقشه راه در 20 سال آينده، شاهد ساخت و سازهاي مقاوم بتني در برابر زلزله باشيم.
رييس مركز تحقيقات بتن گفت: در 20 سال گذشته براي ارتقاي كيفيت بتن ايران 27 استاندارد ملي تدوين و به دستگاه هاي اجرايي مورد نظر ارسال شده است.
به گفته وي، با وجود قوانين و مقررات و استانداردهاي ملي تاكنون نظارت بر ساخت و سازها در كشور آنچنان ثمري نداشته و فقدان سيستم منظم بازرسي و ارزيابي اندك ساخت و سازها توسط دستگاه هاي نظارتي، باعث ناتواني در ارتقاي كيفيت ساخت و سازها در كشور شده است.

** 18 درصد ساختمان هاي تهران بتني است
احمدوند اعلام كرد: سازه هاي بتني در برابر زلزله مقاومت بيشتري دارند اما در تهران فقط 18 درصد ساختمان ها بتني ساخته شده و بسياري از برج هاي ساختماني تركيبي از بتن و فولاد است.
وي بيان كرد: دوره ساخت بناهاي بتني و هزينه ساخت آن كمتر از ساختمان‌ها با سازه هاي فولادي است؛ در حالي كه مقاومت ساختمان هاي بتني بسيار بيشتر از سازه هاي فولادي برآورد مي شود.
به گفته وي، در صورتي كه توليد بتن كيفي در كشور در دستور كار قرار گيرد و استانداردهاي آن را رعايت كنيم، مقاومت سازه هاي بتني در برابر زلزله بيش از پيش تقويت مي شود.
احمدوند با بيان اين كه اكنون بيش از گذشته ضرورت اصلاح روش هاي ساخت وسازها احساس مي شود، يادآورشد: پياده سازي واقعي استاندارد ملي اجباري مدون براي ارتقاي كيفي ساخت و سازهاي بتني با دوام، مقاومت ساختمان ها را در برابر زلزله ارتقا مي دهد و هرچه در اين زمينه گام برداريم به نفع منافع ملي ما خواهد بود.

** افزايش مقاومت بتن ايران در سال 1397 به 35 مگاپاسكال و در سال 1404 به 50 مگاپاسكال
رييس انجمن موسسه بين المللي بتن امريكا- شاخه ايران نيز در اين همايش گفت: در 20 همايش برگزار شده تاكنون، بيش از هشت هزار تكنسين برجسته در كشور تربيت شده است و وجود اين نيروي انساني ماهر در حوزه ساخت وساز و بويژه در زمينه توليد بتن كيفيت ها را ارتقا مي دهد.
«جواد برنجيان» افزود: زلزله يك بلاياي طبيعي است اما با ارائه راهكارهاي مناسب مي توانيم با اين پديده به سهولت مقابله كنيم و در اين زمينه الگو برداري و استفاده از تجارب كشورهاي مختلف جهان براي ما ضرورت دارد.
برنجيان ادامه داد: مشكلات ساخت وساز و ضعف سازه ها در تهران سبب شده است اگر زلزله اي در تهران رخ دهد شاهد يك فاجعه باشيم؛ در حالي كه در ژاپن و برخي كشورهاي جهان براي مقابله با اين پديده برنامه ريزي مناسبي انجام شده است.
وي يادآوري كرد: پيش از اين يكي از مقاوم‌ترين بتن را كه در ايران توليد شد به دنيا معرفي كرديم اما تاكنون كسي به اين دستاورد بزرگ كارشناسان ايراني توجه نكرده است؛ در حالي كه طبق برنامه وزارت راه و شهرسازي به دنبال ارتقاي مقاومت بتن ايران به 50 مگاپاسكال هستيم.
برنجيان درباره چشم انداز افزايش كيفيت و مقاومت بتن گفت: مقرر شده است مقاومت بتن ايران در سال 1397 به 35 مگاپاسكال و در سال 1404 به 50 مگاپاسكال افزايش يابد اما تاكنون در اين زمينه آنچنان توفيقي نداشته ايم.
به گزارش ايرنا، بيستمين همايش ساليانه بتن و زلزله چهارم و پنجم دي ماه در مركز همايش هاي باشگاه شماره يك شركت نفت برگزار مي شود.
در اين همايش راهكارهاي ارتقاي كيفيت بتن و پيشرفت هاي آن در دنيا بررسي مي شود تا با ساخت وساز امن و مقاوم خسارت به ساختمان ها و مردم در زمان وقوع زلزله و ديگر پديده هاي طبيعي كاهش يابد.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*1108*1961*
خبرنگار: ايرج منصوري* انتشار: مريم مسعود