بندرعباس - ايرنا - مدير امور دام جهاد كشاورزي استان هرمزگان با اعلام نصب پلاك هويتي بر روي تمام شترهاي جاسك گفت: براي اجراي اين طرح 180 ميليون تومان از محل اعتبارات تملك داريي استان هرمزگان هزينه شده و در فاز اول در شهرستان هاي جاسك، سيريك و ميناب اجرا مي شود.

به گزارش ايرنا، عظيم موسوي عصر سه شنبه در حاشيه نصب پلاك هويتي شترها در جاسك افزود: در اين طرح ماموران جهاد كشاورزي با مراجعه به هر روستا و طبق اعلام قبلي به دهيار و شوراي روستا پلاك گذاري به شتر ها را انجام مي دهند.
وي خاطر نشان كرد: از مزاياي اين طرح مي توان به داشتن آمار دقيق دام ها در هر شهر و استان و تشكيل شناسنامه دام، آمار جمعيتي، اطلاع از پراكنش، نژاد و گونه و مديريت در طرح هاي تحقيقاتي و سهولت در صادارت اشاره كرد.
موسوي گفت:21 هزار نفر شتر در استان هرمزگان موجود است كه شهرستان جاسك حدود 4 هزار و 800 نفر شتر دارد.
معاون سياسي اجتماعي فرمانداري جاسك نيز گفت: براي برنامه ريزي بهتر و داشتن آمار دقيق از دام هاي سنگين به خصوص شتر و كاهش تصادف هاي جاده اي در فاز يك اقدام به نصب پلاك بر روي شتر ها در جاسك شده است.
احمد گمتيلي افزود: در اين طرح يك پلاك شناسايي حاوي يك كد پانزده رقمي بر روي شتر نصب مي شود كه تمام اطلاعات شتر و مالك شتر بر روي سامانه اي خاص و آنلاين ثبت مي شود و تمام اين اطلاعات براي اداره هاي ذي نفع قابل دسترسي است.
جاده ميناب به جاسك، سيريك و بشاگرد به دليل تردد حيوانات اهلي به ويژه شتر‌هاي سرگردان و بدون چوپان، از جاده هاي پرخطر استان بوده و هرسال مواردي از تصادف هاي منجر به فوت و مصدوميت در اين جاده گزارش مي شود.
بر اساس اعلام رئيس اورژانس جاسك، نيمه اول سالجاري، 24 مورد تصادف خودرو با شتر در اين جاده روي داده است.
به گفته مهراب افغان زهي، دراين مدت 6 نفر كشته و 32 نفرمصدوم شدند.
در شرق استان هرمزگان باتوجه به شرايط كويري و جغرافيايي، برخي روستاييان با پرورش شتر معيشت خود را مي گذرانند كه بيشتر اين شترها در بيابان ها رها شده و با حركت در جاده، حادثه آفرين مي شوند.
شهرستان جاسك با 58 هزار نفر جمعيت در 300 كيلومتري شرق بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع شده است.
7199/7408
خبرنگار : حسن آتش زبان ** انتشار: محمد جهانگيريان