تهران - ايرنا - مدير گروه آموزش راديو قرآن يكي از زيباترين صحنه هاي اجراي طرح شميم دانش را فعاليت هاي خودجوش معلمان آموزش و پرورش براي يادگيري مفاهيم قرآني برشمرد.

طرح شميم دانش از جمله طرح هايي است كه وزارت آموزش و پرورش و راديو قرآن طي تفاهمنامه اي به اين نتيجه رسيدند تا آموزش ضمن خدمت فرهنگيان و معلمان سراسر كشور را در راستاي پيشبرد اهداف دوره هاي آموزشي و با رويكرد تعالي معنوي و ضرورت تعميق فرهنگ قرآني برگزار كنند.
آشنايي با مفاهيم، آموزه ها و معارف قرآن كريم و نهادينه كردن فرهنگ قرآن در سبك زندگي از جمله اهداف اين طرح به شمار مي آيد و از سرفصل هاي آن مي توان به زبان قرآن، فضيلت آشنايي با ادبيات داستاني در آموزه هاي ديني و قرآني، داستان هاي قرآني و مهارت ها و سبك زندگي مبتني بر آموزه هاي قرآني اشاره كرد.
احمد ابوالقاسمي مدير راديو قرآن پيشتر به خبرنگار معارف ايرنا گفته بود كه اجراي طرح آموزشي شميم دانش باعث ارتقا سطح آموزشي مربيان قرآني مي شود و معلمان درجه يك و ممتاز براي مربيان سراسر كشور به ارائه آموزش مي پردازند.
وي افزود: يكي از مشكلات كشور اين است كه همه معلمان نمي توانند در حد عالي تدريس داشته باشند و بر همين اساس اساتيدي را كه ما براي تدريس انتخاب كرده ايم، معلمان درجه يك و ممتاز است كه برنامه هاي آموزشي آنان براي معلمان كل كشور پخش مي شود و تمام معلمان به ويژه در مناطق محروم مي توانند از اين روش هاي يكسان استفاده كنند.
اين قاري ممتاز همچنين گفت: بيش از 510 هزار نفر از مربيان، معلمان و نيروهاي آموزش و پرورش در اين طرح شركت كرده اند و با توجه به وضعيت اقتصادي و ضرورت رعايت اقتصاد مقاومتي برگزاري چنين دوره هايي با كيفيت عالي نيازمند امكانات آموزشي مانند معلم طراز اول است و در برخي مناطق كشور هم كه امكان اعزام معلم وجود ندارد لذا راديو ارزان ترين و راحت ترين امكانات را براي دسترسي معلم به آموزش هاي لازم فراهم مي كند.
احمد فراهاني مدير گروه قرآن و آموزش راديو قرآن روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا به مناسبت روزهاي پاياني طرح شميم دانش، ضمن ارائه گزارشي از نحوه برگزاري اين طرح افزود: اين طرح زيبايي هاي فراواني داشت كه يكي از اين زيبايي ها مشاركت فعالانه و خودجوش دبيران آموزش و پرورش براي يادگيري مفاهيم ارائه شده در درس هاي ارائه شده است.
اين كارشناس آموزش قرآن افزود: البته اولين دوره از طرح شميم دانش كه از 15 مهر ماه آغاز شده در هشتم دي ماه به پايان مي رسد ولي در طول سه ماه اخير شركت كنندگان در اين طرح با تهيه كردن متون و انيميشن هايي زيبا، مطالب طبقه بندي شده درس هاي ارائه شده را براي يكديگر در شبكه هاي اجتماعي به اشتراك گذاشتند و در واقع اين استقبال مربيان و معلمان باعث شور و شوق متوليان و برگزاركنندگان آن شده تا مراحل بعدي طرح شميم دانش را دنبال كنند.
وي يكي ديگر از زيبايي هاي اين طرح را حفظ پنجاهمين سوره قرآن از سوي معلمان دانست و گفت: بسياري از معلمان تاكنون سوره قاف را حفظ كرده اند كه مفاهيم و معاني اين سوره نقش مهمي در مسائل تربيتي دانش آموزان دارد.
فراهاني گفت: در جلسات كارشناسي كه براي انتخاب يك سوره براي حفظ برگزار شد، پيشنهادهايي از سوي كارشناسان مطرح شد و پيشنهاد سيدمحسن ميرباقري استاد دانشگاه مبني بر انتخاب سوره قاف به دليل نقش تربيتي اين سوره براي معلمان تاييد شد.
طرح شميم دانش در شش سرفصل زبان قرآن، آشنايي با ادبيات داستاني از آموزه هاي قرآني، سبك زندگي قرآني، حفظ سوره قاف، مشاوره از منظر قرآن و شيوه هاي تشويق به نماز و هر سرفصل در 24 ساعت از راديو قرآن پخش مي شود كه اينك در روزهاي پاياني اين طرح به سرمي بريم.
اين سرفصل ها شامل زبان قرآن شامل آيات تعليم و تربيت از منظر صرف و نحو و بلاغت توسط حجت الاسلام محمد حاجي ابوالقاسم، آشنايي با ادبيات داستاني به كارشناسي حجت الاسلام محمدحسن راستگو، سبك زندگي قرآني با كارشناسي سيدمحسن ميرباقري، حفظ سوره قاف توسط مهدي بحرالعلوم حافظ كل قرآن، مشاوره از منظر قرآن به كارشناسي حجت الاسلام مرتضوي كياسري و شيوه هاي تشويق دانش آموزان به نماز توسط حجت الاسلام سيد عليرضا تراشيون پخش است.
فراهاني تاكيد كرد: چنانچه شركت كنندگان در اين دوره موفق به شنيدن برنامه هاي خود نشدند مي توانند از طريق سايت راديو قرآن ، كانال تلگرامي صداي قرآن و نرم افزار سروش رسانه ، اين برنامه ها را دنبال كنند.
وي از شركت كنندگان خواست تا با ارسال عدد يك به شماره 30000114 نحوه استفاده از عنوان سرفصل ها براي آنها ارسال شود.
بيش از 910 هزار معلم در رشته هاي مختلف در آموزش و پرورش تدريس مي كنند و 80 هزار نفر نيز به عنوان نيروي اداري در اين وزارتخانه فعاليت دارند كه 60 درصد از كاركنان و دبيران آموزش و پرورش در دوره شميم دانش حضور پيدا كرده اند و بالغ بر 510 هزار نفر هستند كه 206 هزار و 478 نفر از اين افراد را برادران و 304 هزار و 318 نفر را خواهران تشكيل مي دهند.
فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار: