تهران - ایرنا - رئیس بخش زلزله ‌شناسی مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی گفت: پس لرزه 4.2 ریشتری شب گذشته در منطقه ملارد، انرژی زمین را آزاد و بخش قابل توجهی از نگرانی ها را برطرف كرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، علی بیت اللهی روز چهارشنبه با اشاره به این مطلب كه زلزله 4.2 ریشتری بامداد امروز، پس ‌لرزه زلزله 5.2 ریشتری هفته گذشته تهران و البرز است، تداوم فعالیت گسل زلزله غرب تهران را یادآور شد.
وی افزود: در پس‌لرزه‌هایی كه بعد از زلزله ای كه اصلی است رخ می‌دهد، بر اساس منطق و علم زلزله‌شناسی باید پس‌لرزه‌ای با نیم تا یك ریشتر از زلزله اصلی رخ دهد و به این ترتیب انرژی آزادشده زمین تخلیه شود كه در زلزله 5.2 ریشتری تهران و البرز این مورد را شاهد نبودیم و عموماً پس‌لرزه‌های با فاصله 2 تا 3ریشتر ثبت شده بود كه پس‌لرزه شب گذشته تا حد قابل ‌توجهی نگرانی ما را برطرف كرد.
رئیس بخش زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی همچنین خاطرنشان كرد: پس لرزه شب گذشته با بزرگای 4.2 دقیقاً روی موقعیت زلزله 5.2 ریشتری رخ داد و اینكه زلزله 4.2 ریشتری شب گذشته پس لرزه، زلزله 5.2 ریشتری است را تقویت كرد.
وی ادامه داد: زلزله 4.2 بامداد 6 دی ماه دقیقاً روی زلزله 5.2 شامگاه 29 آذرماه منطبق می‌شود و نیروی همان منطقه (زون) است و در همان بازه زمانی قرار می‌گیرد، بنابراین به طور قاطع می توان گفت پس‌لرزه است.

** خطر بالقوه زلزله در اقصی نقاط كشور وجود دارد
بیت‌اللهی تصریح كرد: اینكه پیش‌بینی كنیم این پس‌لرزه، آغاز فعالیت گسل شمال تهران بوده و ممكن است زلزله بزرگ‌تری اتفاق بیفتد، سخنی بر مبنای مشاهدات علمی نخواهد بود و از طرفی اینكه گفته شود با وقوع این زلزله، بروز زلزله‌ای با بزرگای بیش از 4 و 5 ریشتر قابل تصور نیست، صحیح نبوده و مورد تایید نیست.
رئیس بخش زلزله‌ شناسی مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در ادامه گفت: آنچه كه ما اعلام می‌كنیم این است كه همه متوجه شدند خطر بالقوه زلزله در اقصی نقاط كشور امری دائمی و مستمر است.
وی یادآورشد: احتمال خطر را همه می‌دانیم و بر اساس آن نیز باید برنامه‌های ساخت و ساز و توسعه ای را در دستور كار قرار دهیم. همچنین، مسئولان باید با مشاهده چنین زلزله‌های خفیفی كه در واقع مانور زلزله محسوب می‌شود رویكردهای صحیح و اجرایی اتخاذ كرده و در اینكار سرمایه‌گذاری كنند تا خطرات را به حداقل برسانند.
به گزارش ایرنا، نخستین زمین لرزه در منطقه ملارد واقع در مرز استان های تهران و البرز به قدرت 5.2 ریشتر شامگاه 29 آذرماه به وقوع پیوست.
زلزله 4.2 دهم ریشتری ساعت 54 دقیقه بامداد امروز چهارشنبه استان البرز و بخش هایی از استان تهران را لرزاند، مركز این زلزله در محدوده شهرستان ملارد استان تهران و بخش مشكین دشت استان البرز بود.
این زلزله در البرز یك نفر كشته و حدود 74 نفر مصدوم داشت.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108*2025
خبرنگار: ایرج منصوری*ناشر: لیلا جودی