تهران- ایرنا - مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با پیوستن این دو فروند هواپیمای ای.تی.آر به ناوگان ایران ایر متوسط عمر ناوگان این شركت به حدود 20 سال كاهش یافت.

به گزارش ایرنا، «فرزانه شرفبافی» روز شنبه در حاشیه مراسم ورود دو فروند هواپیمای اِی.تی.آر (ATR) افزود: پیش از این عمر متوسط ناوگان ایران ایر 21 سال و یك ماه بود اما با تحویل این هواپیما عمر متوسط ناوگان ایران ایر كاهش یافت.
وی اظهارداشت: تا كنون 11 فروند هواپیمایی جدید وارد ناوگان ایران ایر شده است و این نشان می دهد ایران ایر با برنامه ریزی مناسب درصدد استفاده بهینه از این هواپیماها است.
مدیرعامل شركت هواپیمایی گفت: طبق قراردادی كه با شركت ای. تی. آر منعقد شده ایران ایر باید 12 فروند دیگر تحویل بگیرد و حسب تقاضای ایران ایر این شركت می تواند در آینده 20 فروند دیگر از این هواپیماها را خریداری كند.
شرف بافی با اشاره به مزیت های هواپیماهای ای. تی. آر افزود: این هواپیماها با برد كوتاه مزیت های خوبی در بازار رقابتی با سایر هواپیماها دارند زیرا با مصرف كم سوخت و آلایندگی ها در حفظ محیط زیست نیز تاثیرگذار هستند و با استفاده از این ناوگان فرودگاه های كم برخوردار كشور نیز در شهرهای مختلف فعال می شوند.

** سال 97 بین 8 تا 10 فروند هواپیمای جدید وارد ناوگان ایران می شود
شرفبافی همچنین از تحویل تعداد هواپیماهای ATR بیشتر در سال 2018 خبر داد و گفت: تحویل تعداد بیشتری هواپیما از بوئینگ، ایرباس و ای .تی. آر در دستور كار ما است، اما تا پایان سال جاری هواپیمای جدیدی وارد ناوگان ایران ایر نخواهد شد، اما در سال 97 و یا 2018 شاهد ورود 8 تا 10 فروند هواپیمای دیگر به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.
مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: صندوق بازنشستگی ایران ایر مشكلات زیادی دارد به طوری كه برای پرداخت حقوق بازنشستگان خود مجبور شدیم در یك ماه گذشته 20 میلیارد تومان از سازمان بنادر و دریانوردی استقراض كنیم.
وی با بیان اینكه هر چند كه در شرایط موجود در تلاش هستیم منابع مالی خود را تقویت كنیم، گفت: با این حال درصدیم با ارائه خدمات مناسب به مسافران و قیمت گذاری مناسب بلیت به افزایش درآمدهای خود كمك كنیم.
شرفبافی گفت: ما در ایران ایر دارای بیش از 50 دهه تجربه هستیم و همواره منابع انسانی، بهترین تكنولوژی و همچنین بهترین امكانات در این مدت در اختیار ایران بوده و هم اكنون شركت نیازمند بازسازی ناوگان، منابع انسانی و ساختارهای مالی خود است تا بتواند بار دیگر به جایگاه مناسبی دست پیدا كند.
وی بیان كرد: بدون شك افزایش پروازهای هوایی در یك شهر منجر به گسترش فعالیت‌های اقتصادی در آن منطقه می‌شود و این صنعت در مواقع ضروری به دلیل ایمنی بالایی كه دارد می‌تواند بسیار كارساز باشد، به همین دلیل برای برقراری پرواز به شهرهای مختلف درخواست زیادی از سوی مسئولان وجود دارد.
به گفته مدیرعامل ایران ایر، هواپیماهای ATR نباید با هواپیماهای دور برد بزرگ مدیریت شوند، بلكه باید تلاش كنیم با ارتقا بهره‌وری و افزایش پروازهای هوایی سود بیشتری را برای شركت كسب كنیم.
شرفبافی تاكید كرد: انتظار داریم با ورود هواپیماهای جدید شرایط لازم برای افزایش درآمد و چرخه اقتصادی ایران ایر فراهم شود تا بار دیگر هما به نقطه اوج گذشته برسد.
وی با اشاره به قرارداد ایران ایر با شركت بوئینگ اظهارداشت: ما پایبند قرار داد خود با شركت بوئینگ هستیم و تلاش می كنیم با تامین پیش پرداخت هواپیماهای سفارشی 777 خود، در سال 2018 نخستین فروند از هواپیماهای بوئینگ خود را تحویل بگیریم.

به گزارش ایرنا، دهمین و یازدهمین هواپیمای برجامی ( ای.تی.آر 72 سری 600 ) كه شب گذشته از فرانسه عازم تهران شد، راس ساعت 9:51 صبح امروز ( شنبه ) در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.
این دو فروند هواپیما پس از تحویل آن در تولوز فرانسه به شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، شب گذشته فرودگاه تولوز را ترك كرد و در مسیر هوایی خود پس از سوختگیری در فرودگاه آتن عازم تهران شد.
با ورود دو فروند دیگر از این هواپیماها هم اكنون هشت فروند هواپیمای ای. تی. آر وارد ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده و این شركت حامل پرچم از این هواپیماها در مسیرهای كوتاه برد و فرودگاه های كم برخوردار استفاده می كند.
به گزارش ایرنا، در پی توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترك) و لغو تحریم صنعت هوانوردی ایران ، قرارداد خرید 100 فروند هواپیما با ایرباس فرانسه، 80 فروند با بوئینگ آمریكا و 20 فروند با شركت آ.تی.آر به امضا رسید كه تاكنون 8 فروند ای. تی. آر و 3 فروند هواپیمای ایرباس تحویل ایران ایر شده است.
در مجموع با ورود 11 فروند هواپیمای جدید به ایران ایر بیش از 1350 صندلی به ظرفیت هواپیمایی جمهوری ایران در جابجایی هموطنان در مسیرهای مختلف اضافه شده است و قرار است نخستین سرویس این هواپیماها نیز همانند سنوات گذشته به مشهد مقدس انجام شود.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108**9132** 6075
خبرنگار: ایرج منصوری** انتشار: زهرا هجینی نژاد