تهران - ایرنا -براساس برنامه پیش بینی شده طی پنج سال آینده 65 هزار دستگاه كامیون فرسوده ای كه موجب آلودگی هوا می شوند باید نوسازی شود اما مالكان آنها تمایلی به این مهم ندارند و سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای نیز روند نوسازی را مطلوب نمی داند.

هم اكنون بیش از 127 هزار كامیون بالای 35 سال در كشور وجود دارد كه هر 100كیلومتر پیمایش چیزی در حدود 60 لیتر گازوئیل مصرف می كنند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان این كه سالیانه 13 هزار كامیون در كشور باید نوسازی شوند، گفت: با توجه به ضرورت نوسازی 65 هزار كامیون روند نوسازی ناوگان فرسوده مطلوب نیست.
داود كشاورزیان روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: طبق برنامه باید در 5 سال آینده 65 هزار كامیون فرسوده نوسازی شود، اما به علت پایین بوده قیمت سوخت مالكان این كامیون ها انگیزه ای برای نوسازی ناوگان خود ندارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این كه كامیون های فرسوده علاوه بر مصرف سوخت بالا آلایندگی زیادی را تولید می كنند، گفت: آمارها نشان می دهد، سالیانه كمتر از 3 هزار كامیون در كشور نوسازی می شود.
به گفته وی، سازمان راهداری برای نوسازی ناوگان فرسوده كشور برنامه های زیادی را در دست اقدام دارد و پرداخت تسهیلات كم بهره ارزانقیمت برای مالكان از منابع داخلی سازمان یكی از این طرح ها است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهارداشت: هم اكنون برای خرید اتوبوس كه قیمت آن حدود 850 میلیون تومان است 350 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود و به اعتقاد بنده این تسهیلات بسیار كم است، اما بانك ها بیشتر از این نمی توانند تسهیلات پرداخت كنند.
كشاورزیان با اشاره به میزان تسهیلات برای نوسازی كامیون افزود: هم اكنون برای خرید كامیون كه بین 420 تا450 میلیون قیمت دارد 300 تا 320 میلیون تومان تسهیلات با سود 9 درصد پرداخت می شود، اما باز هم رانندگان تمایلی برای نوسازی ناوگان خود ندارند.
معاون وزیر راه وشهرسازی یادآورشد: طبق قانون رفع موانع تولید وزارت نفت مكلف شده مابه التفاوت سود تسهیلات را از محل صرفه جویی های مصرف سوخت تامین كند.
وی بیان كرد: اخیرا مجلس شورای اسلامی قانون هوای پاك را تصویب كرده و در این قانون تكلیف شده خودروهای فرسوده حق تردد نداشته باشند و هیچ شركتی نیز حق ندارد برای این خودروها صورتحساب صادر كند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: در این قانون دولت مكلف شده سن ناوگان فرسوده را تعیین كند و اگر دولت سن ناوگان فرسوده را 25 سال تعیین كند در این صورت بین 100 تا 120 هزار كامیون برون شهری و همین تعداد كامیون درون شهری فرسوده محسوب شده و باید از رده خارج شوند.
معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار كرد: با تصویب آیین نامه مربوطه در دولت و ابلاغ آن روند نوسازی ناوگان فرسوده با سرعت بیشتری دنبال شود و به نظر طبق این آیین نامه كسی حق ندارد برای خودروهای از رده خارج و فرسوده صورتحساب و یا بارنامه صادر كند.
به گزارش ایرنا، پیشتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام كرده بود كه در كشور بیش از 127 هزار كامیون بالای 35 سال داریم كه هر 100كیلومتر پیمایش چیزی در حدود 60 لیتر گازوئیل مصرف می كنند.
وی افزود: پس از اجرای طرح پیمایش و اختصاص سوخت بر اساس تردد و حذف كامیون‌های بدون معاینه فنی تعداد ناوگان عمومی جاده‌ای فعال به 52 هزار دستگاه كاهش یافت و در واقع در قالب طرح پیمایش 70 هزار دستگاه كامیون فرسوده از ناوگان خارج شدند.
وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: پس از اجرای طرح پیمایش روزانه 7 میلیون لیتر گازوئیل كمتر مصرف شد كه با احتساب قیمت جهانی هر لیتر گازوئیل یك دلار در واقع روزانه 7 میلیون دلار صرفه‌ جویی در مصرف گازوئیل نصیب كشور شد.
آخوندی گفت: 65 دستگاه كامیون سالانه یك میلیارد لیتر مصرف گازوئیل دارند این یعنی بهره‌وری یك میلیارد دلاری برای هر سال مصرف سوخت داریم و ظرف 10 سال 10 میلیارد لیتر سوخت كمتر مصرف خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: متأسفانه به دلیل نرخ پایین سوخت در كشور ریخت و پاش عجیب و غریب در بخش مصرف منابع انرژی داریم كه لازم است در صورت انجام فعالیت‌هایی كه به كاهش مصرف سوخت می‌انجامد بخشی از این صرفه‌جویی به خود صرفه‌جو كننده برگردد.
وی اظهار داشت: اگر 10 میلیارد لیتر سوخت ظرف 10 سال صرفه‌جویی شود 10 میلیارد دلار حاصل خواهد شد كه باید 2.7 میلیارد دلار به صرفه‌جو ‌كننده برگردد.
آخوندی كاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی را از مزایای نوسازی ناوگان جاده‌ای عنوان كرد و گفت:‌ با اجرای طرح نوسازی 65 دستگاه كامیون حدود 194 میلیون آلاینده كمتری در كشور تولید می‌شود.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108**6075
خبرنگار: ایرج منصوری* انتشار: زهرا هجینی نژاد