تهران-ایرنا- وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای اخیر خرید آنلاین از فروشگاه های آنلاین را یك نیاز واقعی در كشور دانسته است؛ نیازی كه به عقیده فعالان آن می تواند مرهمی بر نظام توزیع ناكارآمد سنتی كشور باشد و علاوه برآن میزان اشتغال را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، گرچه اشتیاق به حضور در مراكز عرضه اجناس و كالاها و خرید به صورت مستقیم و خرید از كسبه محل هنوز جایگاه خاصی در بین ما ایرانی ها دارد اما با توسعه فروشگاه های بزرگی كه خود را مجهز به فناوری های نوین عرضه از طریق اینترنت نیز كرده اند این شیوه نوین نیز كم كم جای خود را باز كرده و می رود تا تغییری بنیادین در نظام توزیع كشور را رقم بزند كه اشتغال بیشتری را هم به دنبال دارد.
زمانی زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات در كشور به گونه ای بود كه به فكر كسی نمی رسید كه بتوان برای خرید به جای مراجعه به فروشگاه و یا مغازه از اینترنت استفاده كرد زیرا سرعت اینترنت در كشور در دولت های نهم و دهم به قدری پایین بود كه مردم عطایش را به لقایش می بخشیدند تا چه رسد به خرید اینترنتی گرچه در جهان مرسوم و پیش پا افتاده بود.
از زمانی كه دولت یازدهم آغاز بكاركرد و عزم خود را برای توسعه زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات جزم كرد، روند توسعه شتاب غیرقابل باوری یافت و خیلی سرفصل های ارتباطات و فناوری اطلاعات در كشور دستخوش تغییر و تحول شد كه افزایش سرعت اینترنت را رقم زد.
به موازات افزایش سرعت اینترنت جوانان خوش ذوق و خلاق با بهره گیری از تجارب جهانی اقدام به راه اندازی كسب و كارهایی نوین بر زیرساخت های اینترنتی كشور كردند و فصل جدیدی رقم زدند كه هم بخش اشتغال را دستخوش تحول كرد و هم آغازگر تحول در خیلی از روند های گذشته شد.
یكی از مهمترین بخش هایی كه روند تحول های آن با سرعت بیش از اندازه روبرو شد، نظام توزیع كالا بود كه به سرعت بر زیرساخت اینترنت رفت و بسیاری از فروشگاه ها موفقیت را در اتصال به آن دیدند و بی محابا به سمت عرضه اینترنتی رفتند.
روند توسعه فروشگاه های اینترنتی با شدت ادامه یافته است و می رود تا نظام توزیع سنتی كشور را با تحولاتی چشم گیر روبرو كرده و ناكارآمدی های آن را جبران كند.
نظام خرده فروشی سنتی كشور برخی مواقع با كاستی های خود موجی از نارضایتی ها را در بین مردم ایجاد می كرد كه اكنون با توسعه فروشگاه های اینترنتی می توان امیدوار بود كه كالاها با كیفیت و سرعت بیشتر به دست مصرف كننده نهایی برسد.

* دیدگاه مردم
بهرام مهدوی یكی از شهروندان تهرانی كه در روزهای اخیر اقدام به خرید اینترنتی از یكی فروشگاه ها كرده بود در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: خرید اینترنتی واقعا به نفع است زیرا دیگر نیازی به خارج شدن از منزل نیست و همچنین می توان همه كالاها را در سایت فروشگاه دید و سپس دست به خرید زد.
وی كه خود كارمند یكی از دستگاه های اجرایی است، افزود: مغازه دارها تا مشتری را می بینند به قول معروف ناز می كنند اما با خرید اینترنتی دیگر كسی نمی تواند خواسته خود را به شما تحمیل كند.
همچنین امید قهرمانی هم كه تعدادی وسیله منزل را از یكی از فروشگاه های اینترنتی خریداری كرده است به خبرنگار ایرنا گفت: با مراجعه به سایت این شركت و دیدن تصاویر وسایل اقدام به خرید كردم بدون آنكه وقت خود را از این مغازه به مغازه دیگر تلف كنم.
وی ادامه داد: همه وسایلی هم كه خریداری كردم دارای كارت خدمات پس از فروش بوده و شركت های تولید كننده نمایندگان خود را برای نصب وسایل می فرستند و این خیلی عالی است.
قهرمانی معتقد است:پیشتر برای خرید باید به مغازه های مختلف مراجعه می كردم و برخی مواقع شاهد آن بودم كه مغازه دار خیلی راغب نبود كالای خود را عرضه كند.

* دیدگاه فعالان فروشگاه های مجازی
مدیر یك مجموعه دانش بنیان در باره ناكارآمدی نظام عرضه در كشور گفت: بررسی های انجام شده از وضعیت بازار عرضه و تقاضا در كشور، از وجود مشكلات خرده فروشی در ایران حكایت دارد و برآوردها نشان می دهد كه ما با میانگین جهانی فاصله داریم.
مهدی ثابت راسخ با بیان اینكه برای مثال اختلاف ایران با میانگین جهانی متراژ هر واحد خرده فروشی، چیزی حدود 8 تا 10 برابر است، گفت: كشورهای توسعه یافته در زمینه خرده فروشی به جای توسعه مغازه های كوچك به سمت مگااستورها و عرضه از طریق اینترنت حركت كرده اند و در این باره ایران برای رسیدن به جایگاه مطلوب، حدود 60 سال عقب تر از این كشورها است.
ثابت راسخ، صرفه جویی در زمان و هزینه، وجود تنوع كالا و نبود محدودیت در انتخاب با توجه به حجم فروش بالا در فروشگاه های بزرگ و مراكز عرضه اینترنتی را از جمله مزایای خرید از این فروشگاهها عنوان كرد و گفت: هرچه نظام عرضه به سمت اینترنتی شدن و نقش آفرینی فروشگاه های بزرگ پیش برود سامان یافتن عرضه كالا در كشور سرعت خواهد گرفت و این به نفع كشور است.
وی به تلاش مجموعه دانش بنیان تحت مدیریت خود برای رفتن به سمت عرضه از طریق ایجاد فروشگاه های بزرگ و عرضه اینترنتی اشاره كرد و آن را تلاشی برای ساماندهی نظام ناكارآمد توزیع دانست.
ثابت راسخ از راه اندازی همزمان فروشگاه آنلاین عرضه محصولات تخصصی دیجیتالی توسط این مجموعه دانش بنیان نیز خبر داد و گفت: این موضوع سبب اشتغال آفرینی برای یكصد نفر به صورت مستقیم و تعداد زیادتری به صورت غیر مستقیم شده است.
«علی ربیعی» وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در مورد رقمی كه دولت باید برای ایجاد یك شغل هزینه كند، گفت: حدود 12 میلیارد تومان برای ایجاد یك شغل در پالایشگاه نیاز است. سه هزار و 500 میلیارد تومان در صنعت پتروشیمی نیز برای ایجاد ۷۰۰ شغل و 500 میلیون تومان برای ایجاد شغل در بنگاه‌های میانی است.
یك فروشگاه مجازی كالا تا دی ماه ۱۳۹۴،برای یكهزار و 200 نفر اشتغالزایی كرده است.بنابراین اگر دولت می خواست یكهزار و 200 شغل ایجاد كند با احتساب 500 میلیون تومان باید 600میلیارد تومان سرمایه گذاری می كرد.در حالیكه راه اندازی این نوع كسب و كار با هزینه ای بمراتب كمتری تحقق یافته است.
بیكاری بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی از مهم ترین مشكلات همه دولتها بوده و هست و ایجاد اشتغال با اعتبارات دولتی كاری سخت است، اما توسعه كسب و كارهای نوین، راه برون رفت از این وضعیت است.

اگرچه این روزها كسب ‌و ‌كارهای اینترنتی به دلیل ایجاد اختلال در شبكه های تلگرام و اینستاگرام كساد شده است.
به گزارش ایرنا، هم اكنون دو هزار فروشگاه اینترنتی در كشور فعال هستند كه اولین فروشگاه كار خود را از سال 1383 آغاز كرد.
اینترنت به صورت عمومی از حدود سال‌ ۱۳۷۲ برای استفاده‌های دانشگاهی وارد ایران شد. مركز تحقیقات فیزیك نظری و ریاضیات ایران اولین مركزی بود كه به سمت استفاده از اینترنت گام برداشت و از طریق دانشگاه وین به اینترنت متصل شد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2078*6075
گزارش:محمد مهدی بهرامی*انتشار: زهرا هجینی نژاد