به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، ابراهيم خدايي روز سه شنبه در آيين تجليل از برترين ها و برگزيدگان بيست و دومين المپيادهاي علمي - دانشجويي كشور كه با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري در سازمان سنجش آموزش كشور برگزار شد، با تشريح گزارشي از عملكرد اين سازمان در يكي دو سال گذشته اظهار داشت: فعاليتها در دو حوزه سنجش شامل ورود به عرصه آموزش عالي و حوزه عملكرد ارزشيابي آموزش و تضمين كيفيت خلاصه مي شود.
وي افزود: در عرصه سنجش طي سه سال اخير با افزايش 35 درصدي فعاليتها از لحاظ آزمون هاي استخدام، حرفه اي و بين المللي مواجه بوده ايم تا جاييكه بيش از 6 ميليون داوطلب در اين آزمونها شركت مي كنند.
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه اظهار داشت: طي سه سال گذشته به دليل الكترونيكي كردن اغلب فعاليتها در سازمان سنجش شمار نيروي هاي انساني اين سازمان از 659 نفر به 580 نفر كاهش يافته لذا از طرفي هم فعاليتهاي اين سازمان 35 درصد افزايش داشته است.
خدايي اظهار داشت: بر اساس ارزيابي عملكرد در بخش دولت الكترونيك از سال 1389، سازمان سنجش آموزش كشور همواره رتبه اول تا سوم را از آن خود كرده است.
به گفته وي در مجموع 17 فرآيند در عرصه آزمون هاي اين سازمان وجود دارد كه فقط در يك فرايند، داوطلبان بصورت حضوري شركت ميكنند.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به برگزاري نخستين آزمون الكترونيكي در حوزه زبان انگليسي توسط سازمان سنجش در سال جاري، خاطرنشان كرد: هم اكنون پرتال آموزشي به صورت الكترونيك فعال شده و دانشگاه ها ديگر نيازي به مكاتبه براي اعلام ظرفيت خود ندارند از اين رو پس از اخذ مصوبه شوراي گسترش آن را به طور مستقيم در پرتال ثبت كرده و پس از آن ظرفيت در دفترچه كنكور سراسري ثبت مي شود.
خدايي در ادامه اعتماد اجتماعي را مهم ترين سرمايه اجتماعي سازمان سنجش عنوان كرد و گفت: نظرسنجي هاي داوطلبان در همه حوزه ها نشان از 83 درصد رضايتمندي آنها دارد و ما بايد به اين سمت برويم كه از اين اعتماد اجتماعي استفاده كنيم.
معاون وزير علوم اضافه كرد: سيستم سنجش و پذيرش دانشجو بايد داراي سه مشخصه 'پايايي' و 'روايي'، 'عادلانه و منصفانه بودن ' باشد تا بتواند مردم را قانع كند كه با اين سيستم وارد آموزش عالي شوند.
به گفته خدايي بايد سيستم هاي ورودي به آموزش عالي را متحول كنيم كه تنها يك راه وجود نداشته باشد. لذا تنوع بخشي به سيستم هاي ورودي به نظام آموزش عالي، برنامه وزارت علوم است.
وي درباره جداسازي فرآيند سنجش از پذيرش، هم اظهار داشت: ايده آل براي سازمان سنجش اين است كه از كل فرآيند پذيرش جدا شود و تنها يك آزمون استاندارد برگزار كند و نتيجه را به دانشگاه ها ارائه كند.
رييس سازمان سنجش آموزش كشور افزود: روش عادلانه اينگونه نيست كه روشي را ارائه كنيم و مردم آن را بپذيرند. اعتماد اجتماعي، سابقه ديرينه دارد و ما هر تغييري را كه در هر روشي مي خواهيم انجام دهيم بايد شفاف بوده و در زمان بندي مناسب از قبل گفته شود و داوطلب بداند كه در آينده چه چيزي در انتظار او خواهد بود.
خدايي همچنين با اشاره به نوع اعتراضات به آزمون ها خاطرنشان كرد: بررسي نوع اعتراضات نشان مي دهد كه اين اعتراضات به نحوه آزمون ها نبوده و بيشتر به قيدها و سهميه ها است. چرا كه داوطلب در آن بخش احساس وجود تبعيض مي كند.
وي درباره تشكيل كارگروه ساماندهي سهميه هاي آزمون هاي سراسري در شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: اين كارگروه تشكيل شده و سازمان سنجش نيز پيشنهادهاي خود را براي ساماندهي سهميه ها ارائه كرده كه با توجه به پيگيري مجلس و وزارت علوم اميدواريم زودتر اين مسئله اصلاح شود.
** تشكيل كارگروه ساماندهي سهميههاي كنكور ضروري است
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه در روش اختيار دادن به دانشجويان براي پذيرش و همچنين بحث المپياد ديگر از مبادي آزمون رسمي وارد نميشويم، گفت: عادلانه و منصفانه نيست كه يك روشي را بياوريم و مردم آن را قبول كنند.
خدايي با اشاره به اينكه اعتماد و شفافيت در سنجش سابقه ديرينه دارد و سياستهاي ما در حوزههاي مختلف ثابت است، ادامه داد: هر روشي براي تعيين آزمونها بايد روشن و شفاف باشد و فرد بداند كه بايد چه ملاكهايي براي ادامه تحصيل داشته باشد و اين مسئله بايد از قبل شفاف سازي و به صورت روشن بيان شود.
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه با اشاره به بررسي برخي اعتراض هاي اخير بعد از برگزاري كنكور، گفت: اعتراضها در خصوص سهميههاي كنكور بيشتر در اين راستاست كه تبعيضها بايد از بين بروند.
خدايي تاكيد كرد: بايد با كمك كار گروه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي موضوع سهيمه هاي كنكور ساماندهي شود.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور ابراز اميدواري كرد: با رفع اين مشكلات اعتماد بيشتري را در بين مردم به ويژه قشر دانشجويان و دانشگاهيان بوجود آيد.
خدايي در ادامه سخنان خود از ارزيابي عملكرد آموزشي، تضمين كيفيت و اعتبار سنجي به عنوان بخش ديگر فعاليت سازمان سنجش نام برد و يادآور شد: ما در اين زمينه با دانشگاه ها همكاري مي كنيم و تاكنون بيش از هزار گروه آموزشي را راهبري و ارزيابي كرده ايم.
معاون وزير علو، تحقيقات و فناوري در ادامه سخنان خود از طراحي يك سيستم امنيتي پيشرفته براي اخذ سئوالات از طراحان خبر داد و گفت: با طراحي اين سيستم نياز به حضور فيزيكي طراحان سئوال كاهش مي يابد كه البته اين سيستم را تاكنون در چند آزمون به كار گرفته ايم.
خدايي تاكيد كرد: نظام يكپارچه داده اطلاعاتي و ساده كردن شناسنامه ورودي براي هر داوطلب طراحي شده است و اين سيستم به زودي با سازمان امور دانشجويان لينك مي شود تا هر گونه تأييديه تحصيلي و ساير موارد استعلامي به راحتي به صورت الكترونيك انجام گيرد.
رييس سازمان سنجش آموزش كشور يادآور شد: تمامي طراحي هاي الكترونيكي سازمان سنجش بدون برون سپاري صورت ميگيرد و به همين دليل سيستم هاي ما ايمن و توسط متخصصان داخل سازمان سنجش طراحي ميشوند.
در ادامه اين مراسم با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و ديگر روساي دانشگاههاي كشور از برگزيدگان بيست و دومين المپياد علمي - دانشجويي كشور تجليل شد.
فراهنگ ** 1355 ** 1823 خبرنگار: علي اكبر قزوينيان ** انتشار: طاهره نبي اللهي
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
تهران - ايرنا - رئيس سازمان سنجش آموزش كشور از برگزاري نخستين آزمون الكترونيكي در حوزه زبان انگليسي به صورت كامپيوتري خبر داد و گفت: رويكرد اين است كه سال آينده آزمون هاي بزرگتري را در اين راستا برگزار كند.