تهران - ایرنا - تارنمای شبكه بلومبرگ امروز(چهارشنبه)درگزارشی نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریكا باید نگران تقویت روابط چین با كشورهای امریكای لاتین باشد.

به گزارش ایرنا، دراین گزارش آمده است:ظهور چین به عنوان یك رقیب اقتصادی برای آمریكا شاید بیشتر ازهرجایی درمنطقه آمریكای لاتین آشكارتر باشد. واشنگتن در سالهای اخیر جایگاه خود را به عنوان بزرگترین شریك تجاری با شماری از كشورهای این منطقه از دست داده و چین این جایگاه را بدست آورده است.اكنون همه شك وتردیدها به طرح ها و سیاستهای دونالد ترامپ در قبال آمریكای لاتین- از ساخت دیوار مرزی با مكزیك گرفته تا اعمال سیاست هایی كه منجر به تیره و تار شدن روابط با كوبا شده است- برمی گردد. این سیاستهای ترامپ گشایشی برای چین در گسترش نفوذ و جایگاهش در آمریكای لاتین است.
دولت چین نیز آماده گسترش تسلط و نفوذ خود در آمریكای لاتین است. چین در سال 2009 جایگاه آمریكا را به عنوان بزرگترین كشور صادركننده به برزیل(بزرگترین اقتصاد آمریكای لاتین) گرفت. چین در سال 2010 به بزرگترین شریك تجاری آمریكای لاتین تبدیل شد.
'مارگارت مییرز'یك تحلیل گر مسائل منطقه آمریكای لاتین تصریح كرد: چین در یك مدت زمان نسبتا كوتاه با موفقیت توانسته یك حضور اقتصادی واقعا چشمگیری را در آمریكای لاتین داشته باشد.
دراین شرایط و به رغم برخی سیاستهای ترامپ در قبال مكزیك، همچنان نگاههای این كشور آمریكای لاتین در بحث تجارت به لطف تدابیر منطقه آزاد تجاری درآمریكای شمالی و بدون تعرفه به آمریكاست. صادرات مكزیك به امریكا درسا ل 2016 به 303 میلیارد دلار رسید كه این رقم در مقایسه باصادرات به چین بسیار چشمگیر بود. اما اگر رئیس جمهوری آمریكا تهدیدات در مورد خروج از توافق نامه تجارت آزاد در آمریكای شمالی را عملی كند، نفوذ چین در این منطقه می تواند سرعت بیشتری بگیرد.
از بین رفتن توافق نامه تجارت آزاد آمریكای شمالی (نفتا) می تواند خلایی برای مكزیك ایجاد كند كه در نتیجه چین تلاش خواهد كرد بخشی از این خلاء را پر كند.
ایوان الیس استاد دانشگاه مطالعات آمریكای لاتین در كالج نظامی آمریكا تصریح كرد: اگر پیمان نفتا منحل شود،مكزیك به همكاری بیشتر با چین و دیگر كشورها تمایل خواهد داشت. همكاری های مكزیك با آمریكا واقعا می تواند سد دفاعی در برابر پیشرفت های چین در منطقه باشد.
اروپام**9234**1590