تهران - ايرنا - محققان دانشگاه ايالتي اوهايو فناوري‌هايي را توسعه دادند كه با استفاده از آن‌ها مي‌توان سوخت‌هاي فسيلي را بدون ايجاد آلودگي محيطي و توليد دي اكسيد كربن به كار گرفت.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس، اين فناوري‌ها در فرايندي موسوم به چرخه شيميايي از ذرات اكسيد فلزي در رآكتورهاي پرفشار براي سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي و توده زيستي در غياب اكسيژن مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اكسيژن موردنياز براي سوختن در اين فرايند از اكسيدهاي فلزي به دست مي‌آيد.
يكي از اين فناوري ها گاز شيل (Shale gas) را به محصولاتي مانند متانول و گازوئيل تبديل مي‌كند و در طول انجام فرايند، تمام دي اكسيد كربن حاصل از آن و مقداري از دي اكسيد كربن موجود در محيط مصرف مي‌شود. با استفاده از اين فرايند مي‌توان ذغال سنگ و توده‌هاي زيستي را نيز به محصولات مفيد تبديل كرد.
فناوري دوم در واقع شيوه‌اي است كه طول عمر ذرات مورد استفاده براي انجام فرايند شيميايي تبديل ذغال سنگ يا ساير سوخت‌هاي فسيلي به الكتريسيته را به ميزاني افزايش مي‌دهد كه براي كاربردهاي صنعتي مناسب است.
به اعتقاد محققان با توجه به زمان مورد نياز براي جايگزيني منابع انرژي فعلي با منابع تجديدپذير، فرايند حلقه شيميايي مي‌تواند به عنوان يك پل ارتباطي در جريان انتقال روش‌هاي تامين انرژي از سوخت‌هاي فسيلي به منابع تجديدپذير انرژي در طول 30 سال آينده عمل كند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Energy & Environmental Science منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده كاشاني** انتشار: گلشن