سنندج - ايرنا - رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كردستان از برنامه ريزي براي احداث يك مجتمع فرهنگي -هنري، يك مجتمع ورزشي و سه مركز آموزشي از محل اعتبارات استاني در نايسر سنندج خبر داد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كردستان، بهرام نصراللهي زاده روز چهارشنبه در جلسه تبادل نظر پيرامون وضعيت فرهنگي، اجتماعي و احداث اماكن و تاسيسات مورد نياز ناحيه منفصل شهري نايسر سنندج اظهار كرد: با استفاده از اعتبارات استاني و ستاد بازآفريني سكونتگاه هاي غير رسمي تلاش مي شود عمليات اجرايي مجتمع فرهنگي، هنري و ورزشي را در آينده نزديك آغاز كنيم.
وي با اشاره به اينكه ميانگين نرخ باسوادي در استان 81 و پنج دهم درصد است اما برخلاف تصور اين نرخ در نايسر 83 و پنج دهم است، افزود: اگر چه نرخ باسوادي در نايسر از ميانگين استاني بالاتر است اما مراكز آموزشي موجود متناسب با نيازهاي اين ناحيه نيست به همين دليل احداث سه مركز آموزشي از محل اعتبارات استاني در اين ناحيه در دستور كار قرار گرفته و پس از تامين زمين مورد نياز اجرايي مي شود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان كردستان همچنين با اشاره به برخي آمارها در مورد جمعيت نايسر تاكيد كرد: بر اساس سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 1395 جمعيت ساكن در ناحيه منفصل شهري نايسر 36 هزار و 431 نفر بود كه معادل 10 هزار و 974 خانوار است.
نصراللهي زاده نرخ رشد جمعيت استان در فاصله سال هاي 90 تا 95 را 1.43 درصد اعلام كرد و يادآور شد: اين نرخ در فاصله سال هاي 90 تا 95 در نايسر 6.58درصد بوده است.
وي گفت: بيشترين انفجار جمعيتي در نايسر مربوط به سال هاي 85 تا 90 است و در حالي كه در سال 85 روستاي نايسر 12 هزار و 850 نفر جمعيت داشته در سال 90 اين عدد به 26 هزار و 492 نفر رسيده و اين بدان معناست كه در فاصله سال هاي 85 تا 90 كه نرخ رشد جمعيت در استان كردستان فقط 7 دهم درصد برآورد شده اين نرخ در نايسر 16.25 يعني 25 برابر بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه نسل هاي دوم و سوم در نايسر نيازمند توجه بيشتر بويژه در عرصه هاي فرهنگي و اجتماعي هستند، افزود: براي ارتقاي شاخص هاي فرهنگي و اجتماعي در اين ناحيه، احداث يك مجتمع فرهنگي و هنري و يك مجتمع ورزشي در دستور كار قرار گرفته و مقدمات اجراي كار در حال انجام است.
وي اضافه كرد: دولت نمي تواند در ارتقاي شاخص هاي توسعه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي در نواحي منفصل شهري به تنهايي عمل كند بلكه شرط اصلي موفقيت برنامه ها داشتن رويكرد اجتماع و بر اساس مشاركت هاي مردمي، نهادهاي غير دولتي و خيرين است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي همچنين با تاكيد بر اينكه منابع ملي و اعتبارات محدود دولتي بايد در راستاي نيازهاي مردم و بصورت بهينه هزينه شود و دولت موظف است امكان دسترسي برابر به امكانات را براي همه بخش هاي جامعه فراهم كند، گفت: گاهي مراكز و تاسيساتي توسط برخي ادارات دولتي ايجاد مي شود ولي به صورت مطلوب از آنها بهره برداري نمي شوند.
وي يادآور شد: شهرداري ها صرفا يك سازمان خدماتي نيستند بلكه يك نهاد اجتماعي است و مسئوليت خطيري در توسعه فرهنگي و اجتماعي جامعه بر عهده دارند بنابراين در نواحي منفصل شهري بايد با حساسيت بيشتري برخورد كنند.
به گزارش ايرنا، چهارم دي ماه عمليات اجرايي بهسازي و معابر اصلي نايسر سنندج بە طول سە هزار و 300 متر با حضور استاندار كردستان و برخي از مديران دستگاەهاي اجرايي آغاز شد.
در سال 90 و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستاي بزرگ كردستان به شهر تبديل شد كه كارشناسان حوزه عمران شهري معتقدند اين موضوع بدون مطالعه و كار كارشناسي صورت گرفت و تبعات بدي داشته است و به گسترش پديده حاشيه نشيني و روي آوري مردم به سمت حاشيه شهرها كمك شاياني كرده است.
نايسر، ننله و حسن آباد سه روستاي بزرگ اطراف شهر سنندج هستند كه براساس مصوبه سال 90 دولت دهم به ناحيه منفصل شهري تبديل شدند و شهرداري سنندج نيز به اين نواحي خدمات ارائه مي كند.
اين سه ناحيه منفصل شهري امروز به سكونتگاه هاي غير رسمي تبديل شده اند و به صورت غيرمجاز در آن ساخت و ساز انجام مي شود در حاليكه دولت مجوز ارائه خدمات به ساخت و سازهاي غيرمجاز را نمي دهد، آسيب هاي اجتماعي و ناهنجاري هاي مرتبط با آن نيز هر روز در حال افزايش است از جمله استفاده غير مجاز از برق، گاز و آب كه همواره مسئولان دستگاه هاي خدمات رسان از اين موضوع گلايه دارند.
سنندج از لحاظ جغرافيايي شهري تپه اي است و زمين مسطح براي ساخت و ساز در آن بسيار كم است و براي آماده سازي يك زمين هزينه زيادي بايد كرد و اين مساله موجب شده كه توان بسياري از مردم براي خريد زمين و مسكن در داخل محدوده پايين بيايد و اين قشر به سمت حواشي شهر براي تامين سرپناه و مسكن روي بياورند.
در استان كردستان مي توان از سنندج و مريوان به عنوان 2 شهري كه بيشترين ميزان حاشيه نشيني را دارند، نام برد اگر چه در ديگر شهرهاي استان هم اين پديده در حال افزايش است.
دريافت و تنظيم : حسن حسين زاده ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
3034/9102