خمين - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي محلات گفت: 641 ميليون انواع گل و گياه زينتي در 9 ماه امسال در محلات توليد و روانه بازارهاي داخلي و خارجي شد.

عبدالله محمودي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: 450 ميليون گل هاي فصلي و نشايي، 95 ميليون از اين توليدات گل هاي شاخه بريده، 75 ميليون درخت و درختچه زينتي و 21 ميليون گل هاي آپارتماني بوده است.
وي اظهاركرد: توليدات گل وگياه زينتي در محلات امسال در فضاي باز و گلخانه به وسعت 900 هكتار انجام شده است كه نسبت به مدت مشابه قبل حدود 20 درصد افزايش دارد.
محمودي يادآورشد: گل هاي شاخه بريده اين شهرستان از گونه هاي گلايل، ميخك، داوودي، ليسيانتوس ،آنتوريوم و ليليوم است.
وي گفت: مهمترين گل هاي آپارتماني اين شهرستان حسن يوسف، گل سنگ، كاكتوس، شفلرا، ديفن، باخيا، پتوس و فيكوس و گل هاي نشايي و فصلي شامل انواع اطلسي، بنفشه، ميمون، سلوي، پريوش و آهار است.
مدير جهاد كشاورزي محلات مهمترين انواع درخت و درختچه زينتي توليدي امسال در محلات را نيز انواع رزباغچه اي، شاهپسند، ختمي، ياس، بيد، زرشك زينتي و شمشاد بيان كرد.
محمودي افزود: 30 درصد از مردم محلات در صنعت گل اشتغال دارند و دانش فني توليد گل محلات در دنيا بي­نظير است.
وي گفت: محلات از ويژگي هاي منحصر به فردي از جمله قرار گرفتن در مركز جغرافيايي و جمعيتي كشور، ارتفاع يك هزار و 750 متري از سطح دريا، احاطه دشت به وسيله كوه هاي بلند، شيب رو به جنوب منطقه و بافت خاك مناسب براي پرورش انواع گل برخوردار است.
محمودي افزود: سابقه گلكاري در محلات بيش از 70 سال است و در اين شهرستان 55 هزار نفري، افزون بر سه هزار نفر به صورت رسمي در قالب 700 واحد توليد و پرورش گل و گياهان زينتي مشغول به كار هستند.
مدير جهاد كشاورزي محلات گفت: سطح زير كشت گل و گياهان زينتي در استان مركزي 990 هكتار است كه حدود 90 درصد آن متعلق به شهرستان محلات است.
محمودي افزود: محلات بيشترين سطح زير كشت وپرورش انواع گل و گياه زينتي را در كشور داردو 18 درصد از سطح زير كشت كشور، 12 درصد از توليد گل شاخه بريده، 80 درصد توليد گل هاي فصلي نشايي، 21 درصد از توليد درخت و درختچه هاي زينتي و 14 درصد از گياهان آپارتماني كشور در محلات است.
مدير جهاد كشاورزي محلات گفت: توليد 350 گونه مختلف گياهان زينتي، آپارتماني و فضاي سبز، محلات را به يكي از قطب هاي پرورش و تجارت گل و گياه ايران تبديل كرده است.
شهرستان محلات واقع در جنوب استان مركزي داراي 55 هزار نفر جمعيت است كه به هلند ايران شهرت دارد و قطب توليد گل و گياهان زينتي، سنگ نما و ماهي زينتي كشور محسوب مي شود.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حيدري