تهران - ايرنا- معاون آموزشي وزارت بهداشت، رسالت مدار شدن دانشگاهها را هدف اصلي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي عنوان كرد.

به گزارش روز پنجشنبه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي دكتر باقر لاريجاني در نشست كلان منطقه آمايشي 10 كه در روز گذشته (چهارشنبه) در دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي برگزار شد، افزود: جاي خوشبختي است كه پس از 3 سال از اجراي بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي در سفر به كلان مناطق آمايشي مي بينيم حتي دانشكده ها و دانشگاههاي كوچك هم چند حيطه سرآمدي و نقشه حركت خود در حوزه آموزش علوم پزشكي را تعيين كرده اند و مي دانند مي خواهند در چه مسيري حركت كنند.
وي ضمن تشكر از حضور مسئولين دانشگاههاي اين كلان منطقه عنوان كرد: اين نشست ها با هدف رسيدن به يك زبان مشترك و استفاده از تجربيات يكديگر در اجراي بهتر بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي برگزار مي شود.
دكتر لاريجاني با بيان اينكه منطقه آمايشي 10 حدود 30 تا 40 درصد موسسات، دانشجويان، اعضاي هيات علمي و زيرساخت هاي آموزش علوم پزشكي كشور را در خود جا داده است گفت: اين منطقه با حدود 13 ميليون جمعيت، 37 هزار دانشجوي علوم پزشكي دارد، سالانه 7 تا 8 هزار دانشجو در دانشگاههاي منطقه پذيرفته مي شود و حدود 5 هزار عضو هيات علمي، يعني 1 چهارم كل اعضاي هيات علمي علوم پزشكي كشور در دانشگاههاي كلان منطقه آمايشي 10 مشغول به خدمت هستند.
وي به اهميت ايجاد تحول در نظام آموزش عالي سلامت در دانشگاههاي اين كلان منطقه اشاره كرد و اظهار داشت: بدون شك با اين حجم از خدمات اجراي بسته هاي تحول و نوآوري در دانشگاههاي علوم پزشكي منطقه 10 مي تواند تاثير چشمگيري در آموزش علوم پزشكي كشور داشته باشد.
معاون آموزشي وزارت بهداشت گفت: بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي يك نقشه راه براي دانشگاههاي علوم پزشكي هستند و هر دانشگاه باتوجه به ظرفيت هاي خود بايد برنامه پياده سازي اين نقشه راه را طراحي كند.
دكتر لاريجاني با تاكيد بر لزوم فعال تر شدن دبيرخانه هاي كلان مناطق آمايشي براي ايجاد هم افزايي و استفاده از ظرفيت هاي دانشگاهها، گفت: هدف ما در بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش اين است كه دانشگاهها بدانند ميخواهند به كجا بروند. يعني هر دانشگاه بايد بداند چه نقشي در نظام سلامت كشور مي تواند ايفا كند و بر اين اساس مسير خود را مشخص كند.
معاون آموزشي وزارت بهداشت بر لزوم ايجاد الگويي براي همكاري بهتر دانشگاههاي كلان منطقه آمايشي 10 اظهار داشت: چندين دانشگاه بزرگ كشور در اين منطقه قرار دارند و اين دانشگاهها هريك در برخي حيطه ها ظرفيت هاي خوبي را دارند.
وي خاطرنشان كرد: بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي بسيار كلي چشم انداز را ترسيم كرده و حداقل ها در اهداف بسته ها آورده شده است. دانشگاهها بايد از ظرفيت هاي خود استفاده كنند تا با برنامه اي مشخص آنچه مي خواهند در راستاي بسته ها اجرا كنند را به اين حداقل ها اضافه كنند.
دكتر لاريجاني مشاركت دادن بدنه دانشگاه و اعضاي هيات علمي را كليد اصلي موفقيت دانشگاهها در تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي ذكر و بيان كرد: ما بايد در اداره حوزه آموزش از اساتيد دانشگاهها كمك فكري بگيريم و اين احساس را در دانشگاهها ايجاد كنيم كه تمام اعضاي هيات علمي در برنامه ريزي هاي آموزش دخيل هستند و مشاركت مي كنند.
معاون آموزشي وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه ساختارها و كارگروه هاي مرتبط با بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي شكل گرفته و اكنون زمان اين است كه دانشگاهها دستاوردهاي ملموسي از برنامه هايي كه اجرا مي كنند داشته باشند.
وي به شرايط و ظرفيت هاي متفاوت دانشگاههاي علوم پزشكي كشور اشاره كرد و گفت: در سري جديد بازبيني بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي اقداماتي كه لازم است تا بسته ها اجرايي شود در 3 سطح ملي، منطقه اي و دانشگاهي و درون دانشگاهي تعريف شده است و لازم است تا دانشگاهها با در نظر گرفتن شرايط ويژه خود اقدامات 2 سطح آخر را خودشان تدوين و به وزارت بهداشت پيشنهاد كنند.
دكتر لاريجاني به اهميت اسناد بالادستي كشور اشاره كرد و گفت: براي تدوين هريك از اين اسناد ساعت ها كار كارشناسي صورت گرفته و هركدام از اين اسناد نقشه راهي براي نهادهاي اجرايي كشور است.
وي با بيان اينكه در تدوين و همچنين بازنگري بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي تمامي اسناد مرتبط با نظام آموزش عالي سلامت بررسي شده، اضافه كرد: دانشگاهها نيز بايد اولويت هاي كاري خود را براي دستيابي به مرجعيت علمي بر اساس اسناد بالادستي كشور تعيين كنند.
معاون آموزشي وزارت بهداشت به ماموريت گرا شدن دانشگاههاي علوم پزشكي كشور در مسير اجراي بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي اشاره كرد و گفت: براساس حيطه هاي مورد نياز كشور 50 ماموريت ويژه احصا و به مناطق آمايشي و دانشگاههاي علوم پزشكي كشور سپرده شد. اين ماموريت ها باعث شده تا دانشگاهها نقش ملي پيدا كنند و با نگاهي ملي كارها را پيگيري كنند.
وي افزود: به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ماموريت اعتباربخشي موسسه اي و دانشگاه علوم پزشكي ايران ماموريت اعتباربخشي بيمارستان هاي آموزشي كشور را برعهده داشتند. با استفاده از ظرفيت عظيم دانشگاه اين دو اعتباربخشي كه از سال ها پيش جزو برنامه هاي حوزه آموزش وزارت بهداشت بود و اجرايي نشده بود، به مرحله اجرا رسيد و همين اقدامات منشاء تحولات بزرگي در استاندارد كردن نظام آموزش دانشگاهها و بيمارستان هاي آموزشي است.
دكتر لاريجاني با بيان ديگر دستاوردهاي اجراي بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي گفت: جاي خوشحالي است كه امروز حتي دانشكده ها و دانشگاههاي كوچك هم حيطه هاي سرآمدي خود را تعيين كرده اند و مي دانند مي خواهند در چه زمينه هايي توسعه پيدا كنند.
اجتمام**1193**1440
تنظيم:حسن حيدري** انتشار: گلشن