كرج - ایرنا - گسترش تربیت قرآنی به همراه آموختن علوم به ویژه علوم نوین، در حقیقت اهتمام ویژه به پرورش نسل های آینده و مجهز كردن آنان به تعلیم و تربیت متعالی است كه گام برداشتن در این مسیر ضرورتی اجتناب ناپذیر برای كشور محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، هم‌گرایی و هم‌افزایی در اجرای برنامه‌های قرآنی با دیگر نهادها و سازمان‌ها از اهداف اصلی برنامه های قرآنی در آموزش و پرورش است كه در سراسر كشور به اجرا در می آید.
با توجه به اینكه مدارس محور اصلی فعالیت های قرآنی است، آموزش و پرورش استان البرز نیز اهتمام ویژه ای در حوزه برنامه های قرآنی در مدارس با رویكرد آموزشی - نخبه شناسی دارد.
اكنون فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش به یك انتظار تبدیل شده است، به گونه ای كه دانش آموزان، والدین و معلمان هر سال منتظر اجرای برنامه های نوین در حوزه علوم قرآنی در مدارس به خصوص شركت در مسابقات قرآنی هستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در دیدار با مسئولان و فرهنگیان بر گسترش فعالیت های قرآنی در جامعه به ویژه مدارس تاكید می كنند.
امروزه فعالیت های قرآنی در مدارس برای همه دانش‌آموزان است و به گروه خاصی از دانش‌آموزان تعلق ندارد. كارشناسان محور تحولات در جامعه را در بخش نیروی انسانی می دانند كه تحول نیروی انسانی در آموزش و پرورش متجلی شده است، از این رو سرمایه‌گذاری برای قشر معلم، سرمایه‌گذاری برای تمام جامعه به شمار می‌آید.
به گفته آنان بودجه‌های قرآنی در وزارت آموزش و پرورش كافی نیست و لازم است شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور با توجه به حجم برنامه‌ها بودجه ای مناسب به این بخش اختصاص دهد.
** توجه به آموزش قرآن در خانه و مدرسه
قاری بین المللی قرآن كریم گفت: درس های قرآنی در تربیت دینی دانش آموزان نقش سازنده ای دارد لذا باید به آموزش های قرآنی در خانه و مدرسه نگاه ویژه ای شود.
صالح اطهری فرد همواره در نشست های زندگی با قرآن كه در آموزش و پرورش ناحیه سه كرج برگزار می شود ، یاد آوری می كند كه در آموزش قرآن و مباحث دینی می توان با ایجاد رابطه بین مدرسه و مسجد محل، گام های شایسته و مهمی برداشته شود.
وی با اشاره به اینكه تربیت حافظان قرآنی نیاز به یك اراده قوی و كمك معلمین و مربیان دارد ، اظهار كرد: باید به آموزش نماز و قرآن در جامعه و به خصوص در مدارس توجه ویژه ای شود.
وی بیان كرد: برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با درس های قرآنی باید از روش های نوین در آموزش قرآن استفاده كرد.
وی توجه به آموزش قرآن در دوره ابتدایی را مهم دانست و خاطر نشان كرد: توجه به آموزش قرآن در دوره های تحصیلی بالاتر در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد.
این قاری بین المللی از قرآن به عنوان یك نسخه شفا بخش یاد كرد و افزود: این كتاب الهی می‌تواند امراض باطنی انسانها را معالجه كند و هركس این نسخه را بشناسد، شخصیت علمی، عملی و معنوی او به خوبی شكل خواهد گرفت.
اطهری فرد تصریح كرد: ایجاد انس و پیوند كودكان و دانش آموزان با قرآن كریم ، می‌تواند از بسیاری از آسیب ها اجتماعی جلوگیری كند.
وی اضافه كرد: اولیای دانش آموزان نیز می‌توانند با ارتباط منسجم و پیوند عمیق با اولیاء مدرسه در این امر خطیر نقش مهمی داشته باشند.
وی گفت: با تقویت حلقه های پیوند بین مدارس، والدین ، مسجد ، هیات های مذهبی و قرانی می توان در تربیت اسلامی- ایرانی فرزندان این مرز بوم تلاش كرد و به نتایج ارزشمندی دست یافت.
** گسترش برنامه قرآنی در مدارس البرز
مدیر كل آموزش و پرورش البرز در این زمینه به ایرنا گفت: برنامه های قرآنی باهدف ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، شناخت شكوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و تربیت نخبگان قرآنی در مدارس اجرا می شود.
خسرو ساكی بیان كرد: یكی از شاخص‌های اصلی فعالیت آموزش و پرورش البرز در حوزه تعلیم و تربیت، آشنایی دانش‌آموزان با قرآن، معارف اسلامی و نشر ارزش‌های قرآنی، اسلامی و انقلابی است.
وی از دانش آموزان نخبه به عنوان سرمایه های آموزش و پرورش یاد كرد كه با هدایت صحیح والدین و پشتیبانی فعالان آموزشی – فرهنگی در مدارس می توانند در آینده با ابتكار و خلاقیت در عرصه رشد و بالندگی كشور نقش موثری داشته باشند.
وی به نقش مهم خلاقیت پروری در سنگر علم و دانش اشاره كرد و یاد آور شد: معلمان در كلاس درس و والدین در خانه نقش موثری در شكوفایی استعدادهای ویژه دانش آموزان نخبه به ویژه در حوزه علوم قرآنی و نوین دارند.
وی تصریح كرد: مهمترین سرمایه آموزش و پرورش البرز را داشتن دانش آموزان نخبه و با استعداد در حوزه علوم قرآنی ، علمی ، پژوهشی ، فرهنگی هنری، مهارتی، ورزشی و پژوهشی تشكیل می دهد.
مدیر كل آموزش و پرورش البرز خاطر نشان كرد: یكی از برنامه های مهم آموزش و پرورش البرز با توجه به تاكید رهبر معظم انقلاب در حوزه قرآن كریم است لذا در هر سال تحصیلی طرح شناسایی نخبگان و دانش آموزان با استعداد در حوزه قرآن را در مدارس و دارالقرآن های فعال در این استان را در دستور كار قرار داده ایم.
ساكی اظهار كرد: در سال تحصیلی گذشته در مسابقات آموزشگاهی ، منطقه ای ، استانی و كشوری قرآن ، عترت و نماز در البرز بیش از 65 هزار دانش آموز ابتدایی ، متوسطه اول و دوم مدارس این استان شركت كردند.
وی با اشاره به اینكه كلام وحی دارای پیام های آموزشی بسیار ارزنده ای است كه می توان از هر آیه آن درس های زیادی آموخت و برای عملیاتی كردن طرح های ذهنی با هدف خدمت به مردم در جامعه بهره گرفت، افزود: اولین ره آور تلاوت و شنیدن آیات قرآن كریم این است كه به هر فردی احساس آرامش درونی می دهد.
وی گفت: دانش‌آموزان و معلمان این استان در سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در سال تحصیلی گذشته موفق به كسب 8 رتبه برتر كشوری شدند.
وی افزود:این مسابقات در دو بخش آوایی و پژوهشی در رشته‌های قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، احكام و انشای نماز برگزار شد.
این مسئول ابرازكرد: در مرحله منطقه‌ای، 15 هزار دانش‌آموز این استان در مسابقات قرآن، عترت و نماز برتر شناخته شدند كه در سطح استانی از این تعداد، 1500 نفر حائز رتبه اول تا نهم شدند.
ساكی ادامه داد: 64 نفر از دانش‌آموزان البرز به سی و پنجمین دوره مسابقات كشوری قرآن، عترت و نماز راه یافتند.
**سازماندهی و اجرای برنامه های قرآنی در البرز
معاون پرورشی و فرهنگی اداره كل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: برنامه ها و مسابقات قرآنی در مدارس این استان به منظور ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، شناخت شكوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و تربیت نخبگان قرآنی برنامه ریزی و اجرایی شده است.
مسعود مهران نیا یكی از شاخص‌های اصلی فعالیت آموزش و پرورش البرز در حوزه تعلیم و تربیت را آشنایی دانش‌آموزان با قرآن، معارف اسلامی و نشر ارزش‌های قرآنی، اسلامی و انقلابی ذكر كرد.
وی به توزیع 80 هزار جلد كتاب قرآنی در مدارس البرز اشاره كرد و افزود: پیش بینی می كنیم در بیست و ششمین دوره مسابقات قرآن ، عترت و نماز در این استان حدود 75 هزار دانش آموز و فرهنگی شركت كند.
وی بیان كرد: در مدارس البرز 50 مربی قرآنی در سطح مدارس و دارالقرآن ها ی البرز با هدف آموزش تخصصی قرآن كریم به دانش آموزان فعالیت دارند.
وی با بیان اینكه البرز دارای 9 دارالقرآن ویژه آموزش های قرآنی به دانش آموزان است، تصریح كرد: هر ساله حدود 250 دانش آموز در دارلقرآن های فعال در نواحی و مناطق هشت گانه آموزش و پرورش تحت پوشش برنامه های تخصصی آموزش قرآن كریم در دو بخش قرائت و حفظ قرار می گیرند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره كل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: در مسابقه فرهنگی - آموزشی درس هایی از قرآن نیز سالانه 50 هزار دانش آموز در مدارس این استان شركت می كنند.
مهران نیا یاد آور شد: طرح الگوی تلاوت قرآن كریم نیز برای نخستین بار در دارالقرآن های البرز با هدف شناسایی نخبگان قرآنی در مدارس این استان در حال اجراست.
وی با بیان اینكه در مدارس البرز طرح سنجش قرآنی در بین دانش آموزان دوره ابتدایی به اجرا در آمده است، خاطر نشان كرد: دانش آموزان مستعد در حوزه علوم قرآنی پس از ارزیابی مربیان به دارالقرآن های فعال در استان هدایت می شوند تا دوره های آموزش تخصصی قرآنی ببینند و به مراحل پیشرفته و عالی برسند.
وی طرح قرآنی حفظ موضوعی ، نور ، مصباح المهدی ، امین و روشنا ، جشن قرآنی ، محافل انس با قرآن، كرسی تلاوت و ختم قرآن كریم ، اردوهای قرآنی ، دعوت از نخبگان و فعالان قرآنی در مدارس، برگزاری گفتمان های دینی و تجلیل از فعالان قرآنی را از دیگر برنامه های در حال اجرا در مدارس البرز برشمرد.
وی گفت: به مناسبت هفته قرآن ، عترت و نماز ' 23 تا 30 آذر ماه 96 ' بیش از 1000 محفل انس با قرآن در مدارس البرز با حضور قاریان برجسته استانی و كشوری در این استان برگزار شد.
وی تصریح كرد: سی و ششمین دوره مسابقات كشوری قرآن ، عترت و نماز در مدارس البرز آغاز شده است كه پیش بینی می كنیم بیش از 75 هزار دانش آموز و فرهنگی در رشته های مختلف آن شركت كنند.
وی تاكید كرد: حمایت از برنامه های قرآنی در مدارس آثار ارزشمندی را در مدرسه ، خانواده و اجتماع به همراه دارد كه این حوزه مهم نیاز به تامین اعتبار مناسب به خصوص در تشویق و تجلیل از دانش آموزان فعال قرآنی دارد.
استان البرز بیش از 455 هزار دانش آموز و 24 معلم دارد.
2819 /1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری