باكو – ایرنا – روزنامه 'باكو خبر' روز شنبه نوشت : تعداد كشورهای علاقمند به حمل و نقل محموله از طریق دالان بین المللی شمال – جنوب بیش از پیش در حال افزایش است و به تازگی استونی و ویتنام نیز از این دالان استتقبال كرده اند .

به نوشته 'باكو خبر '، ایندرك كیوریك كاردار موقت استونی در جمهوری آذبایجان ، پیوستن این كشور به دالان حمل و نقل شمال –جنوب را مفید خواند و گفت : جمهوری آذربایجان و استونی از ظرفیت های بزرگ حمل و نقل و لجستگی برخوردار هستند و هر دو كشور در تقاطع مسیرهای بازرگانی قرار گرفته اند .
وی افزود: استونی می تواند مسیر مناسب برای حمل و نقل محموله های به كشورهای اسكاندیناوی باشد .
' باكو خبر ' به علاقمندی خاص هند و ویتنام نسبت به طرح دالان حمل و نقل شمال – جنوب اشاره كرد و نوشت : ظرفیت های صادراتی ویتنام 204 میلیارد دلار است واین كشور سالانه 42 میلیارد دلار محموله به كشورهای اتحادیه اروپا صادر می كند .
به نوشته این روزنامه ، مسیر فعلی حمل و نقل محموله ها از ویتنام به اروپا بسیار طولانی بوده و كشتی ها از اقیانوس هند ، كانال سوئز ، دریای مدیترانه ، اقایانوس اطلس تردد می كنند و از طریق دریای بالتیك به شهر سنت پترزبورگ روسیه می رسند .
این روزنامه افزود: بنا بر این استفاده از دالان بین المللی شمال – جنوب برای ویتنام بسیار مناسب و ارزانتر بوده و محموله ها در یك مدت كوتاه به مقصد می رسند .
'باكو خبر' همچنین علاقمندی لهستان برای مشاركت در این طرح را مورد اشاره قرار داد و نوشت : با توجه به اینكه عرض خطوط ریلی لهستان با خطوط آهن جمهوری های شوروی سابق از جمله جمهوری آذربایجان یكسان است ، نیازی به بازسازی زیر ساخت های ریلی در حمل و نقل محموله ها از طریق این كشور به اروپا نخواهد بود .
این روزنامه افزود: تحقیقات اخیر نشان داد ، تكمیل دالان حمل و نقل شمال –جنوب مدت حمل و نقل غله روسیه به ایران و سایر كشورهای حوزه خزر را سه برابر یعنی از 16 روز به پنج تا شش روز كاهش خواهد داد .
بنا به این گزارش ، با تكمیل دالان حمل و نقل شمال –جنوب كشورهای خلیج فارس نیز می توانند از مزایای این مسیر حمل و نقل بهرمند شوند .
ایده راه اندازی دالان حمل و نقل شمال – جنوب برای نخستین بار در سال 1993 میلادی مطرح شده و در سال 2000 تو افقنامه راه اندازی این دالان بین المللی از سوی ایران ، روسیه و هند به امضا رسید .
راه اندازی این دالان بین المللی حمل و نقل موجب كاهش مسافت و هزینه های حمل و نقل محموله ها می شود .
در قالب طرح تكمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب كه شامل اتصال خطوط ریلی ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه به هم دیگر می باشد ، محموله های از آسیای جنوب شرقی از طریق بندر خلیج فارس ، خاك ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه به اروپای شمالی حمل و نقل می شود .
در مرحله نخست قرار است از طریق این دالان سالانه پنج میلیون تن كالا حمل و نقل شود كه این رقم در مراحل بعدی به 10 میلیون تن رسانده می شود .
آساق ** 337**1579* انتشار: مرضیه فاتحی