تهران- ایرنا- هیات دولت عربستان سعودی اعلام كرد كه از اول ژانویه سال جاری (2018)، شركت ملی نفت عربستان (آرامكو) به یك شركت سهامی با سهام قابل فروش تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عربستان قصد دارد به منظور اصلاح ساختار اقتصادی خود و كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، 5 درصد از سهام شركت نفتی آرامكو را در نیمه دوم سال 2018 در بورس عرضه كند.
این كشور در راستای عرضه عمومی سهام شركت آرامكو در اواخر سال 2018، ساختار این شركت را به یك شركت سهامی تغییر داد.
یك منبع ارشد در شركت آرامكو كه نامش فاش نشده، گفت: این تغییر كه در قالب حكمی از سوی كابینه عربستان ابلاغ شده، یك گام مقدماتی الزامی برای شركت‌های داخلی كه قصد دارند در بورس عرضه شوند، تلقی می‌شود.
این منبع افزود: این اقدام به سرمایه‌گذاران احتمالی در آینده اجازه می دهد در كنار دولت عربستان به‌عنوان سهامدار اصلی، در این شركت سهم داشته باشند.
براساس گزارش روزنامه عربستانی الحیات، بر اساس این حكم، هیات‌مدیره شركت آرامكو ۱۱ عضو خواهد داشت و آنها این اختیار را خواهند داشت كه سهام شركت را در بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه كنند.
دولت عربستان ۶ عضو هیات‌مدیره را منصوب خواهد كرد، اما سهامدارانی با سهام بیش از یك درصد نیز حق خواهند داشت كه یك عضو به مجمع عمومی پیشنهاد دهند.
همچنین دولت عربستان حق انتصاب یا تغییر رئیس شركت را در اختیار خواهد داشت.
بر این اساس دولت عربستان همچنان سهامدار عمده شركت آرامكو باقی خواهد ماند و تصمیم نهایی در مورد سطح تولید و ظرفیت تولید بر عهده دولت عربستان خواهد بود.
به گزارش مقامات سعودی، بورس‌های داخلی و بین‌المللی نظیر بورس لندن، توكیو و هنگ كنگ به دنبال میزبانی عرضه سهام شركت آرامكو هستند.
همچنین قرار است عواید ناشی از فروش این سهام برای تامین هزینه برنامه اقتصادی و اجتماعی عربستان موسوم به 'چشم انداز ۲۰۳۰' به كار رود كه به ابتكار محمد بن سلمان ولیعهد این كشور با هدف تبدیل عربستان به یك اقتصاد پیشرفته منطقه و بدون وابستگی به نفت دنبال می شود.
سعودی ها انتظار دارند كه بتوانند از محل فروش ۵ درصد سهام آرامكو دست كم ۱۰۰ میلیارد دلار به دست آورند تا بخشی از هزینه اجرای برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ را كه حدود ۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده تامین كنند.
خاورم**9366**1275
مترجم:صغری رحیمی*انتشار دهنده: مجید جعفری