تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴

تهران - ایرنا - «كارلوس كی روش» در هفت سال گذشته تلاش كرد روند پیشرفت در تیم ملی فوتبال ایران را به یك ثبات پایدار برساند. او امیدوار است این ثبات در فوتبال ایران نهادینه شود. مرد پرتغالی اكنون در اندیشه صعود از مرحله گروهی جام جهانی 2018 روسیه با یوزهای ایرانی است تا ثابت كند كه فوتبال برنامه ریزی بلندمدت می خواهد.

او رویای صعود به مرحله حذفی جام جهانی 2018 روسیه را با یوزهای ایرانی در سر دارد و امیدوار است با برنامه ریزی كه همواره در هفت سال گذشته بر آن تاكید كرده است، به این رویا لباس واقعیت بپوشاند.
تیم ملی فوتبال ایران در سال های اخیر همواره با اختلاف در صدر رده بندی فیفا در قاره كهن قرار داشت، «كی روش» نیز همواره تاكید داشت كه این رده بندی فقط اعدادی است كه نباید به آن غره شد. او بارها گفت كه فوتبال ژاپن، كره جنوبی و استرالیا كه با برنامه ریزی پیش می روند، در صدر هستند.
رقابت های جام جهانی فوتبال تنها رقابتی در مجموع رشته های ورزشی است كه در آن روح، روان، ذهن و چشم های مردم جهان را جادو می كند. این رقابت ها اشك و لبخندهای زیادی را به همراه دارد و همه احساسات یك ملت در 11 بازیكن ملی پوش حاضر در مستطیل سبز خلاصه می شود.
راهیابی تیم های ملی فوتبال كشورهای مختلف جهان به این مسابقات نیز به آسانی صورت نمی گیرد و به جزء میزبان مسابقات كه از حضور در رقابت های انتخابی معاف است، سایر تیم ها روزها و ماه های سختی را برای راهیابی به جام جهانی تجربه می كنند. رقابت در مواردی آن چنان سخت است كه حتی تیم هایی مانند ایتالیا كه سابقه چهارعنوان قهرمانی در جام جهانی را در كارنامه دارد حسرت حضور در این رویداد بزرگ را تجربه می كنند.
حضور ایران در جام جهانی 2018 روسیه دومین حضور متوالی در رقابت های جام جهانی است، ملی پوشان فوتبال ایران در چهار دوره گذشته جام جهانی، موفق به صعود از مرحله گروهی نشد، اما در مقاطعی بازی های خوبی به نمایش گذاشت. پیروزی بر آمریكا در جام جهانی 1998 فرانسه و بازی مقابل آرژانتین در جام جهانی 2014 بزریل از جمله این بازی ها بود كه ایران عملكرد قابل تحسینی داشت.
تیم ملی فوتبال كشورمان برای نخستین بار در سال 1978 به میزبانی آرژانتین پا به جام جهانی گذاشت و پس از آن در 1998 فرانسه، 2006 آلمان و 2014 برزیل نیز در این مسابقات حضور یافت.
مقایسه عملكرد تیم ملی فوتبال ایران با تیم ملی فوتبال ژاپن كه بر اساس آخرین رده بندی فیفا در رده سوم آسیا قرار دارد نشان می دهد كه با وجود آنكه سامورایی ها دیرتر از یوزها میدان جام جهانی را تجربه كردند، اما از نخستین حضورشان در سال 1998 تا به امروز همواره روند رو به رشد و پایداری را داشته اند و یك پای ثابت جام جهانی از منطقه آسیا بوده است.
البته ملی پوشان كره جنوبی نیز با 11 بار راهیابی به جام جهانی عنوان نخست بیشترین حضور در بین تیم های آسیایی را دارند. این تیم در سال 2002 موفق شد به نیمه نهایی این مسابقات راه یابند و در نهایت نیز به عنوان چهارم جهان برسند.
ملی پوشان فوتبال ژاپن در جام جهانی 2002 كه میزبان مشترك با كره جنوبی بودند، تا مرحله یك هشتم نهایی صعود كردند. این تیم در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی نیز به این مرحله راه یافتند.
موفقیت تیم ملی فوتبال ژاپن در آسیا نیز ستودنی است. سامورایی های سختكوش با چهار قهرمانی در سال های 1992، 2000، 2004 و 2011 یكی از بهترین ها در ادوار جام ملت های آسیا هستند.
در آن سوی قاره كهن در غرب آسیا اما شرایط برای تیم ملی فوتبال ایران متفاوت است، یوزهای ایرانی البته در رده بندی فدراسیون جهانی فوتبال بهترین تیم آسیا است. ایران در 37 سال گذشته موفق به كسب قهرمانی در جام ملت های آسیا نشدند و در این مدت فقط به چهار مقام سومی اكتفا كردند. البته یك بار در بازی های آسیایی 1990 موفق شد عنوان نخست آسیا را كسب كند. تیم ملی فوتبال ایران در همه این سال ها و حتی در ادوار مختلف جام جهانی فقط جرقه هایی از یك تیم با برنامه را نشان داد. هیچگاه روند با ثباتی را تجربه نكرد و اكنون رویاپردازی می كند كه به مرحله حذفی جام جهانی صعود كند.
تحقق این رویا البته غیرممكن نیست، اما باید برای آن ملزوماتی را فراهم كرد كه مهمترین آن را مرد پرتغالی در داشتن برنامه بلندمدت می داند.
اكنون قرعه جام جهانی 2018 نیز مشخص شده است و تیم های فوتبال پرتغال، اسپانیا و مغرب هم گروه ایران در این رقابت ها هستند. این گروه به گروه مرگ شهره شده است و در فاصله كمتر از شش ماه تا آغاز جام جهانی فرصت برنامه ریزی از دست رفته است. مردان تصمیم ساز فوتبال ایران می توانند همچنان در رویای صعود از مرحله گروهی باشد، اما اكنون بهترین زمان برای برنامه ریزی برای دوره بعدی جام جهانی است. این فرصت را از دست ندهیم.
ورزشی**9029** 1545
خبرنگار: محمد مهدی موذن**