ساري - ايرنا - معاون اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي مازندران با اشاره به پايين بودن فعاليت فيزيكي 80 درصد مردم كشور ، گفت كه آمار كم تحركي در مازندران شامل 90 و 9 دهم درصد جمعيت واجد تحرك اين استان مي شود.

فرهنگ بابا محمودي روز يكشنبه در كارگروه امور اجتماعي و فرهنگي ساماندهي و مديريت آسيب هاي اجتماعي با رويكرد تدوين برنامه جامع سلامت پنج ساله استان در ساري افزود : اين اطلاعات براساس داده هاي آماري تحقيقات برنامه كشوري جامع سلامت است .
وي از ورزش و فعاليت بدني به اصلي ترين راهكار براي مقابله با انواع بيماري هاي غير واگير از جمله فشار خون و ديابت نام برد و ادامه داد : بخشي از فعاليت فيزيكي پايين يا كم تحركي مردم مازندران را مي توان به نبود برخي زير ساخت هاي لازم براي انجام فعاليت هاي ورزشي نسبت داد.
معاون دانشگاه علوم پزشكي مازندران از پائين بودن سرانه فضاي ورزشي به عنوان يكي از زيرساخت ها ياد كرد و توضيح داد : بر اساس آمارهاي اداره كل ورزش و جوانان ، سرانه فضاي ورزشي براي جمعيت شهري مازندران 77 صدم درصد و براي جمعيت روستائي هم يك و نيم درصد است .
بر اساس گزارش هاي رسمي دانشگاه علوم پزشكي مازندران ، علت اصلي مرگ و مير بيش از 70 درصد از مردم استان بيماري هاي غير واگير همچون بيماري هاي قلبي و عروقي ، سرطان و ديابت است .
** عقب ماندگي بيش از چهار سالي نرخ اميد به زندگي در مازندران
بابامحمودي نرخ اميد به زندگي در مازندران را پايين تر از ميانگين كشور اعلام كرد و گفت : ميانگين كشوري نرخ اميد به زندگي 77 و 7 دهم سال است كه اين رقم براي مردم استان 73 و يك صدم سال است .
وي با اشاره به اينكه كارهاي تحقيقاتي و علمي براي تدوين برنامه جامع پنج ساله سلامت مازندران انجام شد ، افزود : با تاييد و نهايي شدن اطلاعات و آمارهاي جمع بندي شده ، اين طرح از سال آينده شكل اجرايي به خود مي گيرد .
معاون اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي مازندران گفت : در تدوين برنامه هاي اين طرح تلاش شده است تا تمامي شاخص هاي موثر در وقوع حوادث و ابتلا افراد جامعه به بيماري ها مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود : همچنين سعي شده است تا در اين طرح پنج ساله مشكلات و آسيب هاي اجتماعي شناسايي و راهكارهاي مناسب براي رفع آن اتخاذ شود .
استان مازندران بر اساس نتايج آخرين سرشماري نفوس و مسكن حدود سه ميليون و 300 هزار نفر جمعيت دارد .
خبرنگار : فاطمه قنبري قاديكلايي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
2096/1654